Streamingjätte höjer priserna – här är nya prislappen
2025 10 06
En streamingjätte höjer priserna för sina kunder i Sverige.
HBO Max är en amerikansk streamingtjänst som säljs av flera svenska telekomföretag.
Hösten 2021 gick streamingtjänsten ut med en kampanj där nya användare erbjöds en livstidsrabatt på 50 procent.
Då var kostnaden 89 kronor per månad för abonnemanget, men de nya kunderna behövde bara betala hälften av det.
Nu höjs priset, för andra gången, för alla som hoppade på tåget under kampanjen.
Höjs från nästa månad
De nya priserna börjar gälla redan nästa månad.
– Från och med ditt nästa faktureringsdatum den 6 november 2025 eller senare höjs priset för ditt HBO Max-abonnemang. Ditt pris ändras från 64,50 kr/månad till 74,50 kr/månad, uppger företaget i ett mejlutskick till alla kunder.
HBO Max menar dock att den livslånga rabatten kvarstår, i relation till det ordinariepriset som också höjs.
– Erbjudandet du har gäller på det vid var tid gällande månadspriset för HBO Max.
Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige
Standardabonnemangen höjs också
Höjningen gäller inte bara kunderna med 50 procents livstidsrabatt, utan också de som betalar fullt pris.
Där höjs månadskostnaden från 129 kronor till 149 kronor.
Även användarvillkoren förändras i nästa månad.
– Våra användarvillkor har uppdaterats för att säkerställa att villkoren korrekt beskriver vår tjänst, för att tydliggöra de rättigheter som gäller för dig och för oss, och för att återspegla den senaste utvecklingen inom konsumenträtten, uppger HBO Max i mejlet.
Mer detaljerade
Användarvillkoren blir mer detaljerade.
– Detta innebär att de innehåller mer detaljer om visning av innehåll, våra tillgänglighetsfunktioner, en uppdaterad lista över enheter och operativsystem, skälen till att vi kan behöva göra ändringar i vår tjänst eller våra villkor i framtiden.
Anledningen till prisökningen uppges vara av hänsyn till företaget kostnader.
– Vi höjer priset med hänsyn till kostnader för förvärv, innehållsskapande och produktutveckling, för att vi ska kunna fortsätta investera i det kvalitetsinnehåll och den produktupplevelse vi strävar efter att erbjuda våra kunder.
Läs också: Renault tvingas till krisdrag
Foto: Glenn Carstens-Peters
Text: Redaktionen