Supersuccé för Ullared

2023 08 03

Gekås Ullared går fortsatt oerhört starkt.

Gekås Ullared är fortsatt en av Sveriges mest populära destinationer och många har satt kurs mot varuhuset under sommaren.

Tidigare i sommar har de levererat mycket imponerande ekonomiska resultat, och juli månad är inte annorlunda.

Det rör sig om ett försäljningsrekord med 17 procent såväl som en besöksökning med 19 procent jämfört med föregående år.

I juli tog sig 628 500 besökare till varuhuset och handlade för drygt 780 miljoner kronor, rapporterar Dagligvarunytt.

“En fantastisk månad”

Vd för Gekås Ullared, Patrik Levin, är mycket nöjd med resultatet.

– Juli blev verkligen en fantastisk månad för oss. Det har varit otroligt mycket besökare i varuhuset. Jag ser det som ett riktigt fint kvitto, säger han.

Firar tillsammans

Vidare förklarar Levin att många valt att semestra hemma i Sverige i år och att det kombinerat med Gekås låga priser leder till framgången.

– Att vi kan slå rekord är tack vare alla duktiga medarbetare som växlar upp och gör ett riktigt bra jobb. Därför ser vi alltid till att fira framgångarna tillsammans, säger han.

Flera rekord

Den 30 juli 2019 besökte hela 29 200 kunder Gekås, och den längsta kön i företagets historia inträffade den 30 oktober 2010.

Då var kön 1,4 kilometer lång.

Bussrekordet slogs den 4 februari 2017, då 127 bussar fylldes med shoppingkunder.

Oerhörda siffror

Varuhuset är hela 44 500 kvadratmeter stort och har 82 utgångskassor.

Det kan rymma 8 900 kunder samtidigt.

– Gekås Ullared har 9 000 kundvagnar, 10 000 kundkorgar och 3500 parkeringsplatser, förklarar företaget.

– Under ett år passerar 133 miljoner varor genom kassorna. Det finns över 150 000 unika artiklar i sortimentet. Det sammanlagda värdet av alla varor i varuhuset ligger på 50 miljoner kronor.

Utöver butiksytan innefattar Gekås även restaurangplan på 6 800 kvadratmeter.

Centrallagret i Sönneräng är 70 000 kvadratmeter stort.

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 06 14

Nu uppmärksammas nya bluff-sms.

Flera välkända organisationer har under den senaste tiden fått sina varumärken kapade av bedragare som vill lura folk på pengar.

Tidigare i veckan gick exempelvis Folksam ut med en varning för sådana bedrägerier.

Nu kommer en ny varning om att många svenskar för närvarande får samma bluff-sms.

Det rapporterar Råd & Rön.

Samma sms

Det är hyrbilsjätten Hertz vars varumärke nu har kapats.

Bedragarna skickar ut meddelanden till människor med förhoppningen att tilltänkta offer ska lyda instruktionerna i meddelandet.

På så sätt kan bedragarna komma i kontakt med personerna och i slutändan försöka lura dessa på pengar.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som nu skickas ut och som ser ut att komma från Hertz:

– Vi behöver komma i kontakt med dig gällande hyrbil (angett registreringsnummer, reds, anm). Kontakta oss omgående. Mvh Hertz hyrbilar.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och inga uppmaningar eller instruktioner bör följas.

Istället bör den som tar emot ett sådant meddelandet radera det direkt eller anmäla det till polisen.

Brottsvinsterna minskar

För första gången sedan 2020 noterades under fjolåret en minskning av brottsvinsterna för bedrägerier. 

Vinsterna för år 2024 var cirka 6,3 miljarder, vilket är 16 procent lägre än året innan då vinsterna var cirka 7,5 miljarder kronor.

– En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, säger Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum.

Även annonsbedrägerier

Också annonsbedrägerier minskar kraftigt med 37 procentenheter jämfört med 2023.

– Annonsbedrägerierna har minskat i antal men brottsvinsterna från annonsbedrägerierna har minskat mer, säger Lotta Mauritzon, samordnare på Nationellt bedrägericentrum.

– Polisen har arbetat brottsförebyggande tillsammans med flera aktörer på marknaden för att motverka annonsbedrägerier. Det verkar som att vi är på rätt väg.

Foto: Utsman Media

Text: Redaktionen


Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

2025 06 14

En man åtalas efter att ha tagit godis med händerna i en affär.

Svenskarna är som bekant galna i godis och stora mängder konsumeras varje år.

Nu kommer besked om att en man åtalas efter att ha kört ner händerna i en lösgodisbehållare i en butik.

Det rapporterar Sveriges Radio.

I Halland

Det var i februari tidigare i år som händelsen skedde i Halland.

Mannen i fråga använde inte skopan – utan sina händer för att lyfta godis från behållaren.

Varorna kunde därefter enligt butiken inte säljas vidare – och fick slängas istället för att säljas till kunder.

Man åtalas

Nu åtalas en man för det hela.

Mannen krävs på skadestånd på 1 500 kronor med anledning av att ha förstört godiset.

Det framgår i åtalet som lämnats in till Halmstads tingsrätt att mannens agerande i butiken ledde till att varorna inte kunde säljas vidare – och att han därför bör straffas.

Att kunder rör oskyddade varor med händerna är ett problem i många butiker runt om i landet.

Ett annat problem är den ökade otryggheten i dagligvaruhandeln.

Ica-handlaren Conny uppger att det sker ungefär 130 brott dagligen varje år på Ica Kvantum i Märsta.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre”

Viss minskning

Under 2023 uppgick det totala försäljningsvärdet av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. 

Detta var en ökning med cirka 28 miljarder kronor eller 7,9 procent jämfört med 2022.

Justerat för prisökningar minskade dock den totala livsmedelsförsäljningen med 3,8 procent.

“Köpte mindre”

Jämfört med 2022 minskade svenskens godisinköp med 78 kronor per person och år.

– Godis är en av de varor som den genomsnittliga svensken köpte mindre av under 2023, framhåller Statistiska centralbyrån.

– Försäljningen av godis per person justerat för prisförändringar gick från 1 908 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023, vilket innebär en minskning med 6,50 kr per månad. Istället valde svensken att köpa mer frukt än tidigare år.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen