Svensk bransch rasar med 45 procent

2025 08 10

En svensk bransch befinner sig i kris och har rasat med 45 procent.

Förra året noterades en nedgång med 60 procent jämfört med året innan.

Och hittills i år har det noterats ett ras med 45 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Det är tuffa tider i solcellsbranschen.

”Väldigt svag marknad”

Den svenska solcellsmarknaden befinner sig i kris, rapporterar DI.

Efter toppåret 2023 har antalet installationer av solcellsanläggningar minskat lavinartat.

Mellan januari och maj i år har 11 338 nya solcellsanläggningar installerats, vilket alltså är en minskning med 45 procent jämfört med samma period 2024. Det visar preliminär statistik från Svensk Solenergi, enligt tidningen.

– Det har varit en väldigt svag marknad som tvingat många aktörer till tuffa nedskärningar för att anpassa sig, säger Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, till tidningen.

Tror att botten är nådd

2023 var alltså ett rekordår för solenergi, men 2024 skedde ett rejält ras som sedan har fortsatt hittills under 2025.

Det har lett till konkurser och nedskärningar i branschen. Samtidigt hoppas man nu på att botten är nådd.

– Det är viktigt att komma ihåg att det vi ser nu sannolikt handlar om en justering av marknaden efter den exceptionella uppgången som utlöstes av Europas elkris 2022–2023, säger Anna Werner till tidningen.

Samtidigt har priserna minskat kraftigt sedan rekordåret 2023.

Det innebär att det nu är ett ”unikt köpläge” för svenska villaägare, enligt företaget Hemsol, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

”Unikt köpläge”

Priserna på solceller rasar.

75 procent av svenska solcellsinstallatörer har sänkt sina priser under 2025, enligt en marknadsundersökning från Hemsol.

– Detta är en av de mest dramatiska prissänkningar vi sett på den svenska marknaden. När tre av fyra installatörer sänker priserna samtidigt skapas ett unikt tillfälle för husägare som funderat på solceller, säger Elias Bülow, medgrundare av Hemsol, i ett uttalande.

LÄS MER: ”Unikt köpläge” för svenska villaägare

Foto: T Barbhuiya

Text: Redaktionen


JUST NU: Ica-butik har lurat kunder

2025 08 25

En Ica-butik straffas nu efter att ha lurat kunderna.

Det är Ica Nära i Hästveda i Hässleholms kommun som nu uppmärksammas.

Butiken har lurat kunderna genom att ha flyttat fram bäst före-datumet på kött.

Nu straffas butiken och tvingas betala vite, rapporterar Dagligvarunytt.

Har lurat kunderna

Bäst före-datumet på entrecote hade flyttats fram med tre dagar.

Det ska inte vara första gången som butiken har ändrat märkningen.

Ett misstag, menar butikschefen.

– Vi skulle aldrig göra något som gör kunderna sjuka. Vi jobbar varje dag för att ha en bra butik och sätter en stolthet i det, har han sagt till Kristianstadsbladet.

Straffas nu

Utöver den felaktiga märkningen har även kommunens livsmedelsinspektör upptäckt bristande rengöring.

Hässleholms kommun agerar nu genom att tvinga butiken betala vite på 15 000 kronor.

15 000 kronor ska även betalas för varje gång som reglerna bryts.

Läs mer: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

Inte första gången

Det är inte första gången som en butik anklagas för att ha lurat kunderna.

En kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn har sagt att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen, uppger Länstidningen.

“Nu förstår jag”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Liknande uppgifter har även kommit från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

Foto: Ica

Text: Redaktionen


600 000 ansökningar om året – sjuksköterskor och vaktmästare i topp

2025 08 25

En ny lista visar inom vilka yrken flest sjukskriver sig.

600 000.

Så många ansökningar om sjukpenning får Försäkringskassan in varje år.

Nu visar en ny lista inom vilka yrken flest sjukskriver sig.

600 000 ansökningar

Varje år får Försäkringskassan in runt 600 000 ansökningar om sjukpenning.

Inom skola, vård och omsorg är antalet sjukskrivningar högst.

Det är också många sjukfall inom djurvård, socialtjänst, tillverkning och transport. 

I flera fall är det över 100 sjukfall som blir längre än 14 dagar per 1 000 yrkesverksamma varje år. Bland militärer, politiker och höga chefer är antalet sjukfall lägst.

Hela listan

Undersköterskor, sjuksköterskor och vaktmästare finns alla med i toppen.

Detsamma gäller tandhygienister och vårdbiträden, enligt Försäkringskassans statistik.

Här är hela listan på de yrken där flest sjukskriver sig, enligt TV4.

  1. Undersköterskor
  2. Tidningsdistributör, vaktmästare och övriga servicearbetare
  3. Tandhygienister
  4. Barnskötare och elevassistenter
  5. Tandsköterskor
  6. Djursjukskötare
  7. Skötare, vårdare och personliga assistenter
  8. Maskinoperatör, textilindustri
  9. Sjuksköterskor
  10. Vårdbiträde

“Viktigaste faktorn”

Ulrik Lidwall, analytiker på Försäkringskassan, kommenterar.

– Arbetsmiljö är den enskilt viktigaste faktorn som påverkar sjukskrivningar på sammantagen nivå, även om det för enskilda såklart kan finnas privata omständigheter som påverkar, säger han.

Mycket stress

De flesta sjukskrivningar i Sverige beror enligt Försäkringskassan på psykiatriska diagnoser, som ofta är stressrelaterade. 

Antalet sjukskrivningar på grund av fysiska faror i arbetsmiljön har däremot minskat under lång tid.

– När det gäller stressrelaterade sjukskrivningar så visar forskning att relationen mellan å ena sidan krav och prestation och å andra sidan belöning, mandat och resurser är väldigt viktigt, fortsätter Lidwall.

– Att det finns en balans mellan vad man förväntas prestera på jobbet och de förutsättningar man har.

Foto: J. Taubitz

Text: Redaktionen