Svensk ombudsman utkastad under USA-besök

2025 04 15

När GS-fackets ombudsman besökte Bergen Logistics i New Jersey kastades han ut från anläggningen. Detta trots att storägaren, den svenske industrimannen Carl Bennet, utmärkt sig som en stark förespråkare för facket.

Då ett amerikanskt dotterbolag till den svenska företagsjätten Elanders anklagats för att vara anti-fackliga valde det svenska GS-facket att skicka en representant till New Jersey för ett besök.

Men när ombudsmannen Tony Berggren anlände till Bergen Logistics anläggningar tidigare idag avvisades han direkt från platsen.

Något han själv beskriver som ett "mycket olyckligt tecken".

Ägs av svenske Carl Bennet

Bergen Logistics är ett dotterföretag till svenska Elanders, som till stora delar ägs av den svenske industrimannen Carl Bennet.

– Det är anmärkningsvärt att ett företag som delägs av en så profilerad företagsledare med starka fackliga värderingar agerar på detta sätt, säger Tony Berggren, ombudsman med ansvar för internationella frågor på GS-facket.

Trots att Elanders har ett välfungerande fackligt samarbete hemma i Sverige verkar andra regler gälla för dotterbolaget.

"Skrämt anställda"

Bergen Logistics har anklagats för att vara anti-fackliga vid ett flertal tillfällen.

Enligt GS-facket ska man ha skrämt sina anställda i USA från att gå med i facket. Vidare uppger fackförbundet att bolaget ägnat sig åt så kallad “union busting", vilket strider mot amerikansk arbetsrätt.

– Efter att de lokala facken i USA vänt sig till sina svenska systerorganisationer för stöd, beslutade GS-facket att besöka verksamheten på plats, vilket skedde idag den 14 april klockan 10.00 lokal tid, skriver GS-facket i ett pressmeddelande.

“Ett mycket olyckligt tecken”

Väl där blev alltså Berggren bokstavligen mött med ett avvisande. Ett mycket olyckligt tecken, enligt ombudsmannen själv.

– Att bli utkastad när vi försöker föra en dialog är ett mycket olyckligt tecken. Det här handlar inte bara om ett företag i USA – det handlar om en koncern som påstår sig ta ansvar globalt, säger Tony Berggren enligt pressmeddelandet.

Väckte misstankar och kritik

En majoritet av de anställda på Bergen Logistics starta en fackförening, uppger GS-facket med hänvisning till en nylig genomförd omröstning. 

Bolaget har dock valt att utmana valresultatet, vilket väckt misstankar och kritik, skriver fackförbundet.

Vd:n: "Respekterar deras beslut" 

Bergen Logistics amerikanska vd Charles Icke tillbakavisar uppgifterna. Han framhåller att bolaget kommer respektera de anställdas rätt att bilda ett fackförbund eller inte. 

– Vi kommer att respektera deras beslut, har han framhållit till Arbetet.

Foto: L. Mongs, OttossonPhoto, samt GS-facket

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen