Svensk ombudsman utkastad under USA-besök

2025 04 15

När GS-fackets ombudsman besökte Bergen Logistics i New Jersey kastades han ut från anläggningen. Detta trots att storägaren, den svenske industrimannen Carl Bennet, utmärkt sig som en stark förespråkare för facket.

Då ett amerikanskt dotterbolag till den svenska företagsjätten Elanders anklagats för att vara anti-fackliga valde det svenska GS-facket att skicka en representant till New Jersey för ett besök.

Men när ombudsmannen Tony Berggren anlände till Bergen Logistics anläggningar tidigare idag avvisades han direkt från platsen.

Något han själv beskriver som ett "mycket olyckligt tecken".

Ägs av svenske Carl Bennet

Bergen Logistics är ett dotterföretag till svenska Elanders, som till stora delar ägs av den svenske industrimannen Carl Bennet.

– Det är anmärkningsvärt att ett företag som delägs av en så profilerad företagsledare med starka fackliga värderingar agerar på detta sätt, säger Tony Berggren, ombudsman med ansvar för internationella frågor på GS-facket.

Trots att Elanders har ett välfungerande fackligt samarbete hemma i Sverige verkar andra regler gälla för dotterbolaget.

"Skrämt anställda"

Bergen Logistics har anklagats för att vara anti-fackliga vid ett flertal tillfällen.

Enligt GS-facket ska man ha skrämt sina anställda i USA från att gå med i facket. Vidare uppger fackförbundet att bolaget ägnat sig åt så kallad “union busting", vilket strider mot amerikansk arbetsrätt.

– Efter att de lokala facken i USA vänt sig till sina svenska systerorganisationer för stöd, beslutade GS-facket att besöka verksamheten på plats, vilket skedde idag den 14 april klockan 10.00 lokal tid, skriver GS-facket i ett pressmeddelande.

“Ett mycket olyckligt tecken”

Väl där blev alltså Berggren bokstavligen mött med ett avvisande. Ett mycket olyckligt tecken, enligt ombudsmannen själv.

– Att bli utkastad när vi försöker föra en dialog är ett mycket olyckligt tecken. Det här handlar inte bara om ett företag i USA – det handlar om en koncern som påstår sig ta ansvar globalt, säger Tony Berggren enligt pressmeddelandet.

Väckte misstankar och kritik

En majoritet av de anställda på Bergen Logistics starta en fackförening, uppger GS-facket med hänvisning till en nylig genomförd omröstning. 

Bolaget har dock valt att utmana valresultatet, vilket väckt misstankar och kritik, skriver fackförbundet.

Vd:n: "Respekterar deras beslut" 

Bergen Logistics amerikanska vd Charles Icke tillbakavisar uppgifterna. Han framhåller att bolaget kommer respektera de anställdas rätt att bilda ett fackförbund eller inte. 

– Vi kommer att respektera deras beslut, har han framhållit till Arbetet.

Foto: L. Mongs, OttossonPhoto, samt GS-facket

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen