Svenskt fenomen uppmärksammas – över hela världen: “Briljant”

2025 04 17

Rekordintresse förra året i Sverige. Nu uppmärksammas det svenska TV-fenomenet även i utländska medier.

Helt okommenterat. 24 timmar om dygnet.

“Den stora älgvandringen” är hetare än någonsin.

Förra året visade svenskarna ett rekordintresse för “Slow TV”-programmet, som räknade hem över nio miljoner tittare på SVT Play.

Nu uppmärksammas älgvandringen också utomlands.

Läs mer: Tv-succé – rekordintresse för landets ”långsammaste program”

Kallas "The Great Elk Trek”

Det utländska intresset kommer efter att Associated Press, AP, rapporterat om det ovanliga TV-fenomenet.

Detta efter att ha intervjuat den svenska forskaren Annette Hill.

– Programmet kallas ibland för “The Great Elk Trek” på engelska och började sändas 2019, med nästan en miljon tittare.   2024 nådde produktionen nio miljoner tittare på SVT Play, streamingplattformen för Sveriges nationella tv-bolag, står det bland annat i AP:s artikel.

“Filmats briljant"

Annette Hill är forskare i media och kommunikation på Jönköpings universitet. 

Hon gläds över det intresse som uppstått i samband med hennes intervju med nyhetsbyrån.

– Det är uppmuntrande att se så mycket internationellt nyhetsintresse för älgvandringen, som filmats på ett briljant sätt av SVT. Från Australien och USA till Storbritannien lär sig nyhetspubliken om denna långsamma tv, och det underbara i att se älgar i rörelse minut för minut, säger Hill i ett pressmeddelande.

Över 200 nyhetssajter

Hill berättar att hon också gjort intervjuer med andra utländska medier, såsom engelska BBC, NBC samt ABC Australia.

– Intervjun har fått rekordstor uppmärksamhet och har lyfts fram av över 200 internationella nyhetssajter, står det i pressmeddelandet.

“Den svenska älgvandringen” sänds på SVT Play årligen.

2025 års sändning startades redan för några dagar sedan – på grund av den varma våren i år.

Läs också: SVT utskällda – portas från inspelningsplats

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen