Svenskt styrkebesked i kampen mot dödlig sjukdom

2023 09 22

Antalet personer som någon gång har fått en cancerdiagnos har ökat i Sverige.

I dag uppskattas 600 000 svenskar har diagnostiserats med cancer.

En kraftig ökning.

På fem år har siffran ökat med 85 000 personer – från 515 000 till 600 000.

Det visar Cancerfonden och Socialstyrelsens rapport ”Cancer i siffror”.

– Det är en väldigt hög siffra, 600 000 personer är lika många som bor i hela Göteborg, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

”Klar bild av framgångar”

Den höga siffran kan låta oroväckande.

Ulrika Årehed Kågström betonar dock att rapporten ger ”en klar bild av framgångarna inom cancerforskningen”.

Sedan förra ”Cancer i siffror” släpptes, år 2018, har överlevnaden i cancer ökat från 69 till 72 procent.

– Den här siffran kommer bara att bli ännu högre i takt med allt fler drabbas av cancer och fler överlever. Det är därför uppenbart att livskvalitet under och efter en cancerdiagnos är ett av de områden som är viktiga att satsa mer på, säger Ulrika Årehed Kågström.

Rapporten har sammanställt 200 olika cancerdiagnoser.

Sammantaget insjuknar cirka 190 personer om dagen i någon av cancerdiagnos.

Ungefär hälften av de som drabbas har någon av de vanligaste diagnoserna: bröstcancer, prostatacancer och hudcancer. 

Fakta ”Cancer i siffror”

- Cirka 190 personer. Så många insjuknar varje dag i cancer i Sverige.

- 23 personer. Ungefär så många kvinnor får ett bröstcancerbesked varje dag.

- 1 300. Så många kvinnor dör i bröstcancer varje år. Samtidigt ökar överlevnaden successivt.

- 73 % för män vs 72 % för kvinnor. Det är den genomsnittliga överlevnaden fördelat på kön. Män har historiskt sett haft lägre överlevnad i cancer än kvinnor. I dag har de kommit ikapp och överlevnaden är i princip samma totalt sett för båda könen.

- 72 år. Det är medianåldern vid en cancerdiagnos.

Foto: S. Sammy

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: USA nära chockbeslut – många kan dö

2025 12 04

USA överväger att dra tillbaka rekommendationen om att samtliga spädbarn ska vaccineras mot hepatit B inom 24 timmar efter födseln.

Hälsoministern Robert F. Kennedy Jr:s handplockade vaccinkommitté ska rösta om saken under torsdagen, rapporterar CNBC News.

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras från mor till barn under förlossningen, och kan orsaka allvarlig leversjukdom som leder till tidig död.

Läkare varnar för dödsfall

Läkaren Brian McMahon är specialiserad på leversjukdomar. Han reagerar med bestörtning på det nya beskedet som han befarar kommer leda till fler dödsfall.

McMahon påpekar bland annat att hepatit B är en ledande orsak till levercancer. En typ av cancer återigen kan komma att drabba barn om vaccinationsgraden sjunker, varnar läkaren.   

– Levercancer har försvunnit hos barn. Vi har inte sett ett fall sedan 1995. Vi känner inte heller till några barn under 30 år som har blivit smittade, säger han till radiokanalen NPR (National Public Radio).

Neil Maniar, professor i folkhälsa vid Northeastern University, höjer också ett varningens finger.

– Vi har ett vaccin som är mycket effektivt för att förebygga en obotlig sjukdom. Vi borde utnyttja det fullt ut, säger han till CNBC.

Hävdar: Leder till autism

Robert F. Kennedy Jr., som är en uttalad vaccinskeptiker, har kopplat vaccin mot hepatit B till ökad risk för autism hos barn.

– Det är sannolikt boven i dramat om autism, har Kennedy sagt om vaccinet i högerprofilen Tucker Carlssons podcast.

Hälsoministern har även spridit konspirationsteorier om att covidvaccin orsakar autism hos barn och att HPV-vaccin ökar risken för livmoderhalscancer.

LÄS MER: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld 

FAKTA: Vaccin mot hepatit B i Sverige

-  I alla regioner i Sverige rekommenderas barn tre doser vaccin mot hepatit B under första levnadsåret. Efter den tredje dosen har barnet ett skydd resten av livet.

- Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet.

Källa: 1177

LÄS OCKSÅ: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked 

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen