25 oktober 2025

Sverige ska bli populärare – helt ny strategi lanseras

2025 04 29

Sverigebilden ska stärkas i utlandet.

Det är målet med en ny strategi som regeringen och Svenska institutet (SI) tagit fram.

På tisdagen lanseras den nya strategin som syftar till att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, skapa förtroende och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet. 

Enligt SI har strategin tagits fram genom en ”omfattande process”. Ett stort antal representanter för näringsliv, akademi, myndigheter, regioner och bransch- och intresseorganisationer har deltagit i projektet. Totalt har över 300 företrädare fått ge sin syn på hur strategin ska utformas.

– I en tid av ökade informationshot och internationella utmaningar är en stark och faktabaserad Sverigebild viktigare än någonsin. Den nya strategin är resultatet av en bred nationell kraftsamling och syftar till att ge alla som verkar internationellt ett gemensamt verktyg för att bygga relationer, öka förtroendet och främja Sveriges långsiktiga intressen, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Enligt SI skiljer sig den nya strategin från tidigare kommunikationsstrategier för Sverige. Detta eftersom den nya strategin har formats genom en inkluderande process, och därmed har en bred och djup förankring hos de som kommer att arbeta med den.

– När så många olika aktörer möts – från näringsliv till akademi och myndigheter – från norr till söder – uppstår ett dynamiskt samtal där nya perspektiv växer fram. Det är just det som gör resultatet av det här arbetet både verklighetsförankrat och bärkraftigt, säger Maria Fuxborg, näringspolitisk chef på Västsvenska Handelskammaren. 

Regeringen: ”Vi kraftsamlar”

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) har uttalar sig också om den nya strategin. Han framhåller att regeringen ”kraftsamlar” för att mobilisera fler aktörer som kan stärka Sveriges anseende utomlands. Enligt ministern gäller det särskilt aktörer inom näringslivet.

– En stark Sverigebild är avgörande för svenska företags konkurrenskraft, och för att motverka vilseledande information om Sverige. Vårt budskap till omvärlden ska vara tydligt: Med Sverige får man en pålitlig och innovativ partner med hög samarbetsförmåga, säger Dousa. 

Fakta: Sverigebildsstrategin

- Strategin är avsedd att användas av en bredd av aktörer – från svenska ambassader och företag till myndigheter och branschorganisationer.  Den erbjuder vägledning och stöd i allt från opinionsbildning till marknadsföring och internationella samarbeten.

- SI har haft konsultationer med 300 aktörer inom myndigheter, branschorganisationer, forskarvärlden, regioner och näringslivet. Under SI:s arbete med Sverigebildsstrategin har det genomförts tre hearingar med cirka 80 deltagare, 30 djupintervjuer med prioriterade intressenter och sex workshopar med cirka 280 deltagare.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 07

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


5 december 2025

Chipsfavorit försvinner från svenska affärer

2025 12 07

En älskad chipsvariant försvinner nu från butikshyllorna för gott.

En populär Estrellasmak går nu i graven från en av företagets mest älskade produktserier.

Efter flera år i sortimentet meddelar snacksjätten att smaken kommer ersättas av en ny.

En chipsfavorit ryker

Estrella uppger att det är sorten Västkustchips Cheddar & Rödlök som nu fasas ut.

– Estrella Västkustchips Cheddar & Rödlök har utgått och är slut på lager, uppger Estrella.

Snacksjätten bekräftar att de enda påsar som fortfarande finns är de i butik, som också är de sista.

Estrella uppger vidare att de planerar att ersätta smaken med nya varianter.

– Vecka fyra kommer en ny smak som ersätter denna, så bredda upp med andra Västkustchips fram till dess, meddelar de.

Funnits länge i sortimentet

Chipsen har funnits länge i sortimentet och varit en populär favorit bland konsumenter.

Men enligt Estrella har försäljningen och efterfrågan påverkat beslutet.

Även om borttagandet väcker sorg hos många konsumenter, försäkrar Estrella att de arbetar med fler, nya smaker som ska lanseras inom kort.

Chipssorter i förändring

Det är inte första gången chipssortimentet förändras i svenska butiker.

Flera av Estrellas limiterade chipssmaker har blivit så populära att de snabbt sålt slut i butik.

En av dem var Västkustchips med smak av tryffel och havssalt, som snabbt blev en favorit bland många kunder.

När varianten togs bort ur sortimentet väckte det kraftiga reaktioner, vilket ledde till att Estrella beslutade att återinföra smaken.

Den finns nu därför tillbaka på butikshyllorna.

Även en annan omtyckt klassiker, dillskruvar, kom tillbaka även den, till butikshyllorna efter stor efterfrågan från kunder.

Det senaste beskedet från Estrella innebär att butikshyllorna nu kan se annorlunda ut för dem som letar efter just “Cheddar & Rödlök”.

Andra populära smaker såsom Dill & Gräslök och Ranch & Gräddfil fortsätter att säljas i butiker runt om i landet.

Foto: O Kozachenko

Text: Redaktionen