Sverige stärker samarbetet med brutal diktatur

2023 10 26

Sveriges bistånd- och utrikeshandelsminister Johan Forsell (M) är på plats i Saudiarabiens huvudstad Riyadh.

Under dagen kommer han att träffa den saudiska regeringen och delta i den internationella innovationskonferensen Future Investment Initiative.

Syften med ministerns besök är att stärka handelsrelationen mellan Sverige och Saudiarabien.

Det uppger regeringen i ett pressmeddelande.

– Saudiarabien är Sveriges största exportmarknad i Mellanöstern och Nordafrika.

– Det pågår en genomgripande förändringsprocessen för den gröna omställningen i landet och här finns stora möjligheter för svenska företag att bidra, inte minst till deras mål om klimatneutralitet, säger Johan Forssell. 

Ska träffa flera företrädare

Ministern kommer att träffa den saudiske handelsministern Majid Alkassabi och flera andra företrädare för den saudiska regimen under torsdagen. 

Parterna ska diskutera den bilaterala handelsrelationen mellan Sverige och diktaturen.

Flera svenska företag

Ett stort antal svenska företag är etablerade i Saudiarabien.

Det handlar bland annat om företag inom hälsosektorn, telekom, energi och transport.

Regeringen framhåller att regionen är viktig för Sverige. 

– Saudiarabien är en regional dialogpartner och en tongivande aktör inom den muslimska världen. Besöket utgör en möjlighet att stärka Sveriges relationer i regionen, framhåll Johan Forssell. 

Islamistisk diktatur

Den islamistiska diktaturen Saudiarabien är hårt kritiserad i västvärlden.

Landet följer en strikt islamistisk lagstiftning. Saudiarabiens diskriminering av kvinnor har uppmärksammas av flera människorättsorganisationer.

Kvinnor är enligt lagen underordnade män när det gäller giftermål, skilsmässa, vårdnad av barn, arv och andra områden.

– Förmyndarsystemet innebär att en kvinna inte får fatta beslut som gäller henne själv. Istället måste en manlig släkting fatta besluten åt henne, uppger Amnesty.

Saudiarabien sticker även ut när det gäller utdelade dödstraff.

Diktaturen är ett av de länder i världen som avrättar flest personer. 

Under 2022 avrättades ofattbara 82 människor under en enda dag i Saudiarabien. 

FN har fastslagit att Saudiarabien utfärdade ett rekordhögt antal dödstraff under 2022 – sammantaget utdelade landet fler dödsdomar än både 2020 och 2021.

Flera personer avrättas för drog- och smugglingsrelaterade brott.  En betydande del möter döden genom halshuggningar.

Ställer krav på regeringar

Narkotikarelaterade avrättningar bryter mot folkrätten som anger att  avrättningar endast ska användas för de “allvarligaste brotten” – det vill säga brott som har att göra med "avsiktligt dödande". 

Trots detta stod narkotikarelaterade avrättningar för 37 procent av samtliga bekräftade avrättningar under 2022.  

Amnesty ser allvarligt på den nya siffran. 

– Det är ett grymt faktum att nära 40 procent av alla kända avrättningar gällde narkotikarelaterade brott. Det är viktigt att betona att det ofta är människor från utsatta grupper som drabbas av detta skoningslösa straff. 

– Det är dags att regeringar och FN ökar trycket på de som är ansvariga för dessa flagranta människorättskränkningar och ser till att internationella skyddsmekanismer inrättas, säger Agnès Callamard, generalsekreterare för Amnesty International, i ett uttalande.

Krig i Jemen

De senaste åren har Saudiarabien också kritiserats för sitt krig i Jemen. Tusentals civila har dött och Amnesty har dokumenterat upprepade folkrättsbrott och krigsbrott.

Trots kritiken är Saudiarabien en viktig allierad till flera västländer.

– Den mesta kritiken tystnar inför landets enorma oljefyndigheter, som gör det till en oundgänglig handelspartner för alla, framhåller Utrikespolitiska institutet på sin hemsida.

Viktig handelspartner till Sverige

Sverige upprättade diplomatiska förbindelser med Saudiarabien 1957.

Sedan en lång tid tillbaka är landet Sveriges största exportmarknad i Mellanöstern.

Svenskt näringsliv är välrepresenterat på den saudiska marknaden och svenska företag har deltagit i flera omfattande infrastrukturprojekt i landet. 

– På senare tid har även relationerna på utbildnings- och forskningsområdet utvecklats. Flera svenska universitet och högskolor har ingått samarbetsöverenskommelser med saudiska motsvarigheter, framhåller regeringen på sin hemsida.

I veckan avslöjades det att svenska Kunskapsskolan etablerat skolor i Mellanöstern där barn delas upp baserat på lön, kritik mot regimen inte är tillåtet och där det är förbjudet att inte delta i bön.

Flera riksdagspartier reagerade kraftigt, bland annat Sverigedemokraterna.

LÄS MER HÄR:

SVERIGEDEMOKRATERNA RASANDE: "DET ÄR FULLSTÄNDIGT OETISKT"

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


16 juni 2026

Orange varning – knivskarp uppmaning till svenska hushåll

2026 06 17

Stora delar av Sverige står inför ett allvarligt läge till sommaren.

Under våren har det larmats om grundvattennivåer under det normala eller mycket under det normala i nästan hela landet.

Nu börjar det på allvar bli kritiskt, rapporterar SR.

Så pass illa att Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, inför ett helt nytt orange varningsläge som omfattar omkring 270 000 invånare i södra Sverige. 

Det är sista steget innan den skarpaste åtgärden – bevattningsförbud.

– Får vi en varm sommar på oss nu finns det risk att vi får vidta tuffare åtgärder än vi har idag, säger Pär Gustavsson, avdelningschef på NSVA, till radion.

Miljoner uppmanas spara vatten   

Det är inte bara Skåne som är pressat. Så sent som förra veckan gick SMHI ut med en formell varning om risk för vattenbrist i större delen av Götaland efter en vår som avslutades med mindre nederbörd än normalt.

Hushåll uppmanas att både spara vatten och förbereda så att man har vatten hemma. Göteborgsregionen är ett av områdena där folk rekommenderas frysa in vatten om det blir skarpt läge.

– Både i sydligaste och nordligaste Sverige har det varit mycket mindre nederbörd än normalt under förra året och nu under våren. Det tar tid innan det återhämtar sig, så även om det har kommit en del regn nu i maj krävs en längre period innan grundvattnet är på normal nivå, säger Fanny Jeppsson Stahl, hydrolog på SMHI, till GP.

LÄS MER: Nya regler införs på flyg – gratis för alla passagerare  

Förbud nära   

Det är just vattenbristen som fått NSVA att utfärda orange varning i Skåne. Tidigare har oron framför allt bestått i att kapaciteten i ledningar och anläggningar inte skulle räcka till.  

Lyder nu inte hushållen de skarpa uppmaningarna är ett bevattningsförbud alltså bara ett steg bort.

– Det beror på hur vädret ser ut. Får vi en sommar som blir väldigt varm och solig och vi ser att vattenförbrukningen börjar öka, så finns en stor risk att vi behöver införa tuffare restriktioner, säger Pär Gustavsson.  

LÄS MER: Nio av tio säger nej till att slopa omstritt avdrag

Foto:  SGU resp Ybernardi

Text: Redaktionen


14 maj 26

Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2026 06 16

En rad kommuner har gått ut med liknande varningar på sistone.

Liknande typer av bedrägeriförsök pågår just nu i flera kommuner.

I bland annat Göteborg, Gagnef, Surahammar och Huddinge försöker bedragare lura intet ont anande människor.

Därför har kommunerna gått ut med varningar – och det gäller att se upp för såväl telefonsamtal som dörrknackningar.

Liknande varningar

Gemensamt för kommunernas varningar är att de handlar om bedragare som erbjuder sig att genomföra någon typ av tjänst i hemmet.

Det kan handla om spolning och undersökning av avloppsrör, tjänster från hemtjänsten eller återvinning.

– De utger sig för att agera på uppdrag av Kretslopp och vatten, varnar Göteborgs stad.

– De kontaktar villaägare via telefon och erbjuder spolning och undersökning av avloppsrören. Allt detta är felaktigt. 

Lägg på direkt

Den som får den här typen av samtal bör lägga på luren direkt.

Kretslopp och vatten anlitar inte enligt Göteborgs stad företag som ringer upp privatpersoner för att sälja sådana tjänster. 

– Om vi behöver utföra arbeten i ett område informerar vi alltid berörda kunder genom andra kanaler såsom Kivra och brev. Våra medarbetare legitimerar sig alltid vid besök. 

Läs mer: Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

Utger sig komma från hemtjänsten

Surahammars kommun har fått information om att personer som utger sig för att vara från hemtjänsten har knackat på hos äldre personer i kommunen. 

De riktar tre tydliga uppmaningar till folk som känner sig osäkra:

- Be personen visa sin legitimation

- Kontakta en anhörig eller granne

- Ring hemtjänsten eller kommunen för att kontrollera uppgifterna

Se upp

Även Huddinge kommun har gått ut med en varning.

Där handlar det om bedragare som utger sig att komma från SRV återvinning.

– De påstår att de hittat felsorterat avfall på återvinningscentralen, med personuppgifter på. Aktören kräver därmed fullbetalning för en påstådd straffavgift. 

Läs mer: Ryskt bombplan har kraschat

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen