SVT ställer in uppmärksammat tv-program

2024 10 25

SVT ställer in ett av kanalens mest uppmärksammade tv-program.

Det beskedet kommer från tv-bolaget vid lunchtid på fredagen.

“Naken med Stina Wollter” kommer att skjutas fram på obestämd tid.

Enligt SVT har man gjort en “ny samlad bedömning” efter den senaste tidens kritikstorm.

"Legitimerar antisemitism"

Anledningen till att tv-serien blivit så uppmärksammad är på grund av anklagelser om legitimering av antisemitism.

Bakgrunden är att konstnären Stina Wollter skrivit antisemitiska uttalanden på sociala medier efter Hamas attack mot Israel den 7 oktober 2023.

Hon har på Instagram bland annat påstått att “Israel systematiskt tagit organ och hud från dödade palestinier” samt att Israel ”dödade sina egna på festivalen”.

SVT svänger

Påståendena har fördömts av exempelvis Svenska kommittén mot antisemitism och Stina Wollter har delvis bett om ursäkt för att ha spridit uppgifter som inte stämmer.

Nu agerar SVT och lyfter det kommande programmet ur tablån.

Det kommer att välkomnas av en del och förkastas av andra. Kanske startar det en ny diskussion där SVT anklagas för cancelkultur eller för att vi skulle gå Israels ärenden. Men vi går ingens ärenden, vi arbetar för publiken. Däremot vill vi göra så rätt det går i en svårnavigerad publicistisk fråga, framhåller Eva Beckman, programdirektör på SVT, i ett blogginlägg hos kanalen.

Svarade på kritiken

Tanken med programmet var att Stina Wollter skulle måla av en kändis utan kläder.

I en sändning av “Aktuellt” förra veckan debatterade Eva Beckman frågan med DN:s politiska redaktör Amanda Sokolnicki om lämpligheten i att sända programmet.

Sokolnicki framhöll då bland annat att Wollters ursäkt efter det antisemitiska inlägget kom sent och var full av förbehåll.

Beckman försvarade dock SVT:s beslut att ge Wollter ett eget program.

– För det första så har jag full förståelse för att den här frågan väcks. Också jag har reagerat och naturligtvis tar kraftigt avstånd från det som Stina Wollter spred, sade Eva Beckman i ”Aktuellt”.

LÄS MER HÄR: Kritikstorm mot SVT-program

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen