SVT tvingas agera – efter allvarliga regelbrott

2025 02 18

SVT tvingas agera mot två artister efter ett brott mot Melodifestivalens regler.

Melodifestivalen är i full gång och på lördag är det dags för den fjärde deltävlingen på Malmö Arena.

Där gör bland annat Måns Zelmerlöw comeback i Mello-sammanhang med bidraget ”Revolution”.

Men Zelmerlöw och ytterligare en artist har brutit mot tävlingens regler – och nu tvingas SVT agera, rapporterar Aftonbladet.

Strider mot tävlingens regler

Förutom Zelmerlöw så anklagas även Erik Segerstedt, som deltog i Melodifestivalens andra deltävling med låten ”Show Me What Love Is”, för att ha brutit mot reglerna.

Både Zelmerlöw och Segerstedt har gjort reklam i sociala medier som kan kopplas till deras medverkan i Melodifestivalen, enligt tidningen.

Det strider mot tävlingens regler.

Zelmerlöw har gjort reklam för sitt eget vin och sagt att han kommer dricka det i Malmö arena, medan Segerstedt har gjort reklam för ett kepsmärke.

I reglerna för Melodifestivalen står det att detta är förbjudet:

– Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga, står det bland annat i regelverket.

Nu agerar SVT.

SVT vidtar åtgärder

SVT har agerat genom att tvinga artisterna att ta bort inläggen.

Båda artisterna säger att de respekterar tävlingens regler och krav.

– Måns och vi i teamet har självklart full respekt för SVT:s regler och har tagit till oss av deras synpunkt i den här frågan, uppger Måns Zelmerlöws presskontakt Sami Ibrahim, enligt tidningen.

– Tänkte inte alls på att det kan anses som reklam. Inlägget är borttaget och jag har lärt mig en läxa, kommenterar Erik Segerstedt.

Utöver tillsägelserna och kravet på att inläggen ska raderas, vilket också har skett, blir det inga konsekvenser för artisterna, enligt SVT.

Melodifestivalens fjärde deltävling äger rum i Malmö nu på lördag.

I den förra deltävlingen blev Kristofer Greczula och Annika Wickihalder klara för final, medan Dolly Style tog kvalplatsen, enligt kanalen.

Och på lördag lär som sagt Måns Zelmerlöws comeback i Mello-sammanhang stå i fokus.

Foto: M. Wagner

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen