SVT tvingas agera – efter allvarliga regelbrott

2025 02 18

SVT tvingas agera mot två artister efter ett brott mot Melodifestivalens regler.

Melodifestivalen är i full gång och på lördag är det dags för den fjärde deltävlingen på Malmö Arena.

Där gör bland annat Måns Zelmerlöw comeback i Mello-sammanhang med bidraget ”Revolution”.

Men Zelmerlöw och ytterligare en artist har brutit mot tävlingens regler – och nu tvingas SVT agera, rapporterar Aftonbladet.

Strider mot tävlingens regler

Förutom Zelmerlöw så anklagas även Erik Segerstedt, som deltog i Melodifestivalens andra deltävling med låten ”Show Me What Love Is”, för att ha brutit mot reglerna.

Både Zelmerlöw och Segerstedt har gjort reklam i sociala medier som kan kopplas till deras medverkan i Melodifestivalen, enligt tidningen.

Det strider mot tävlingens regler.

Zelmerlöw har gjort reklam för sitt eget vin och sagt att han kommer dricka det i Malmö arena, medan Segerstedt har gjort reklam för ett kepsmärke.

I reglerna för Melodifestivalen står det att detta är förbjudet:

– Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga, står det bland annat i regelverket.

Nu agerar SVT.

SVT vidtar åtgärder

SVT har agerat genom att tvinga artisterna att ta bort inläggen.

Båda artisterna säger att de respekterar tävlingens regler och krav.

– Måns och vi i teamet har självklart full respekt för SVT:s regler och har tagit till oss av deras synpunkt i den här frågan, uppger Måns Zelmerlöws presskontakt Sami Ibrahim, enligt tidningen.

– Tänkte inte alls på att det kan anses som reklam. Inlägget är borttaget och jag har lärt mig en läxa, kommenterar Erik Segerstedt.

Utöver tillsägelserna och kravet på att inläggen ska raderas, vilket också har skett, blir det inga konsekvenser för artisterna, enligt SVT.

Melodifestivalens fjärde deltävling äger rum i Malmö nu på lördag.

I den förra deltävlingen blev Kristofer Greczula och Annika Wickihalder klara för final, medan Dolly Style tog kvalplatsen, enligt kanalen.

Och på lördag lär som sagt Måns Zelmerlöws comeback i Mello-sammanhang stå i fokus.

Foto: M. Wagner

Text: Redaktionen


25 november 2025

Nordkoreansk “mirakelmedicin” strömmar in Ryssland

2025 11 25

Ett nytt läkemedel har fått fart på den ryska marknaden.

Nordkoreanska Neo Viagra har börjat säljas i mängder i Ryssland.

Läkemedlet är ett potenshöjande medel för både män och kvinnor. Enligt tillverkaren hjälper det även mot led- och njurproblem samt smärtor i rygg, axlar och knän.

Den oberoende tidningen The Moscow Times skriver att produkten nu “sköljer över” landet sedan västerländska tillverkare lämnat den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina.

Ökänt företag

Det är det nordkoreanska företaget Pupang, ökänt för sina pseudomediciner, som står bakom “mirakelmedicinen”. Pupang är ett dotterbolag till Korea Pupang Trading Corporation som finns på sanktionslistan hos FN, EU och USA.

Enligt företaget själv tycks det knappast finnas några gränser för vad deras läkemedel  kan åstadkomma. Dessutom menar man att det inte finns en enda biverkning.

– Pugang är känt för att ha levererat det injicerbara medlet Kumdang-2 till Ryssland, som tillverkaren påstår är effektivt mot hiv, coronavirus, malaria, bältros, svininfluensa och till och med narkotikaberoende, skriver The Moscow Times.

Preparatet påstås vara odlat i jorden och “berikad med sällsynta jordartsmetaller”. Företaget hävdar också att det innehåller såväl guld som platina. 

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin var nära att avgå

Är som vanlig Viagra

När Neo Viagra dök upp i nordkoreanska statliga kataloger 2018 utlovades “sexuellt nöje i 16-24 timmar", uppger den ryska tidningen.

Trots att den marknadsförs som en “örtmedicin” har tester dock kunnat visa att medlet innehåller samma aktiva ingrediens som vanlig Viagra, rapporterade The New Zealand Herald redan 2016.

Men läkemedlet har alltså gått hem i Ryssland. På flera sajter som säljer läkemedlet hyllas medicinen.

– En av köparna skriver att medlet ”fungerar även med vin”. En annan kund beskriver en ”mjuk men stabil effekt” och kallar priset ”trevligt jämfört med Viagra”, framhåller The Moscow Times.

Priset för Neo Viagra ligger på 2 200 – 3 000 rubel, motsvarande strax över 300 svenska kronor.

De västerländska tillverkarna av potensmedel upptog innan kriget enbart 3 procent av marknadsandelarna i Ryssland. Nästan all produktion av läkemedel för ändamålet sker idag i Ryssland.

LÄS MER: Kalldusch för Putin – Kina höjer priserna rejält

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 26

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen