Swish aktiverar stor förändring

2024 12 12

Swish lanserar idag en “strategisk milstolpe” för företaget och dess kunder.

Redan idag används Swish av 8,6 miljoner människor i Sverige.

Många uppskattar enkelheten i att kunna göra en banköverföring eller betalning med sin mobiltelefon inom loppet av ett par sekunder.

"Strategisk milstolpe"

Nu ger betaljätten besked om ytterligare en förenkling.

Och det är inte vilken förändring som helst.

Swish inför nu möjligheten att lägga in sitt betalkort direkt i appen för att blippa och betala i kassan i butik. Betalningsalternativet kommer att gå använda både i Sverige och utomlands.

– Lanseringen av den här tjänsten är en strategisk milstolpe för oss. Vi tror att Swish, som är en enkel och trygg tjänst med ett starkt varumärke, kommer vara en viktig spelare bland de andra aktörer som idag erbjuder betalkort i mobilen, säger Urban Höglund, vd på Swish, i ett pressutskick.

Tack vare Mastercard och Visa

Inledningsvis kommer den nya tjänsten om att lägga in sitt betalkort i Swishappen att vara tillgänglig för Android-användare.

I och med att Apple öppnat upp sin så kallade NFC-funktionalitet i Europa är det bara en tidsfråga innan även folk med Iphone kan börja nyttja funktionen.

Att lansera betalkort i appen innebär enligt Swish att bankerna nu kan ansluta sig till tjänsten och börja erbjuda den till sina privatkunder. 

Hittills har en bank nappat på alternativet, som gjorts möjligt tack vare ett samarbete med Mastercard och Visa.

– Tack vare Mastercards innovativa lösning kan Swish nu erbjuda konsumenterna ett bredare utbud av betalningsalternativ. Vi vill göra det enkelt, säkert och smidigt för konsumenter att betala i vardagen, och vårt partnerskap med Swish är ytterligare ett steg framåt för att göra det möjligt, säger Erik Gutwasser, President Northern Europe på Mastercard, i samma pressmeddelande.

"Ännu smidigare"

Även Visa har uttalat sig och stämmer in i de positiva tongångarna om samarbetet.

– Vi är stolta över att samarbeta med Swish. Visas fokus på innovation möjliggör en framtid där kontaktlösa betalningar blir ännu smidigare och där människor har flera betalalternativ att välja bland. Samarbetet möjliggör för Swish att bredda produkt- och tjänsteutbudet och ytterligare höja värdet för kunderna, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef Visa.

LÄS MER: Ny tjänst kan ersätta Swish – hos alla storbanker

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen