22ded2025

Telia raderade rabatt – kunder i hela Sverige förvarnas

2025 12 22

Flera företag pekas ut av Konsumentverket för att försöka runda marknadsföringslagarna.

Det tycks särskilt ske inför julhandeln, enligt myndigheten.

Så sent som i november förelades sju företag av Konsumentverket, bland annat H&M och Kjell och Company, vilket innebär att de kan drabbas av vite om de inte skärper sig.

Nu får även telekomjätten Telia liknande kritik, rapporterar TV4 Nyheterna.

Enligt en kund som skulle förlänga två abonnemang och samtidigt köpa två nya mobiler lovades han en rabatt på 3 400 kronor i erbjudandet.

När han skulle genomföra köpet var dock rabatten puts väck.

Kunden kontaktade Telias kundtjänst som medgav att de hade gjort fel – men han fick ändå betala det nya priset och inte det som utlovades i erbjudandet.

Uppmaningen: anmäl

Telias agerande är inte unikt.

Konsumentverket har generellt varnat konsumenter över hela Sverige att vara vaksamma för liknande erbjudanden, enligt TV4.

Myndigheten tar inte lätt på att företag inte följer marknadsföringslagen och uppmanar kunder som är med om den här typen av incidenter att anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden.

– Generellt sett så gäller att har man ingått ett avtal så gäller det. Alltså om kunden presenterats ett pris så är det ju det man ska betala sedan också, säger myndighetens vägledare Fredrik Selrot till kanalen.

Flera företag granskas

Telia har svarat på kritiken. Bolaget menar att rabatten försvann på grund av en felkodning som därefter ska ha rättats till. Man ska även ha sett över sina rutiner.

– Det stämmer att berörd kund presenterades en felaktig rabatt, vilket vi naturligtvis beklagar, framhåller Telia till TV4.

Konsumentverket följer löpande upp hur företag sköter sig när det gäller prismarknadsföringen. Generellt gäller det bolag som tidigare lovat att bättra sig.

Myndigheten har under hösten lagt stort fokus på företag som exempelvis inte anger det lägsta priset som en vara sålts för under de senaste 30 dagarna före en prissänkning.

– Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än det tidigare lägsta priset. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på tidigare lägsta pris. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris, konstaterar Konsumentverket.

Företag som Blomsterlandet, XXL, Åhlens, Bygghemma, Stadium, Webbhallen och Bokus är andra exempel på aktörer som myndigheten granskat i år.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen