INRIKES: Toalettchock väntar svenska folket

2022 10 09

Det kommer inom kort att bli betydligt dyrare att hålla sig fräsch efter toalettbesöken i svenska hushåll.

Det aviserar hygienjätten Essity i ett pressmeddelande idag.

– Kostnadsmotvinden har förvärrats ytterligare, konstaterar Magnus Groth, vd och koncernchef på Essity.

Chockhöjningar

En direkt konsekvens är att priset på nödvändiga artiklar i badrummet som toalettpapper och andra hygienprodukter kommer att rusa i höjden.

Bakgrunden är enligt Essity att priserna på elektricitet och gas ökat kraftigt i hela Europa sedan sommaren.

– Även kostnaderna för bolagets råmaterial har ökat väsentligt i det tredje kvartalet. Essity annonserar därför nya omfattande prishöjningar för alla produktkategorier och marknader, framhåller bolaget på sin hemsida.

"Nya omfattande prishöjningar"

Enligt Essity har man inget annat val än att anpassa sig till rådande omständigheter.

– Vi kommer att hantera denna situation med nya omfattande prishöjningar och energipristillägg och fortsätter investera i våra starka erbjudanden under ledande varumärken och leverera de hygien- och hälsolösningar som Essitys kunder och konsumenter behöver varje dag, framhäver man vidare i samma pressmeddelande.

100 rullar per person

Siffror från Göteborgs-Posten, som visserligen är från 2013, hävdar att den genomsnittliga svensken förbrukar omkring 15 kilo toalettpapper varje år.

Det motsvarar 100 rullar per person.

– När det gäller hållfasthet ska man samtidigt komma ihåg att ett toalettpapper inte får vara för starkt, det måste lösa upp sig när man spolar ner det, annars blir det stopp, säger Catrin Lindblad, då testledare på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås, till tidningen.

En snackis under pandemin

Toalettpappret i Sverige var minst sagt en riktig snackis under pandemins första veckor.

Folk hamstrade paket efter paket med toalettpapper när de planerade för att behöva vara fast i sina hushåll under långa perioder.

– Jag har aldrig sett något liknande och jag har varit på Coop i nio år, sade Fredrik Törn, analyschef på Coop, till Svenska Dagbladet i maj 2020.

LÄS MER: Putin kan skapa toalettkaos i Sverige (20 maj 2022)

Foto: F. Sazeides

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen