Trafikanter rasar – Trafikverket har JO-anmälts

2025 01 03

Trafikanter rasar mot vintervägförhållanden i Sverige, och en JO-anmälan har upprättats.

Det svåra vinterväglaget medför både svårigheter och oro för svenska trafikanter.

Många är missnöjda med vägunderhållet och menar att Trafikverket missköter sitt arbete.

Nu har en lastbilschaufför gjort en JO-anmälan mot Trafikverket, rapporterar TV4.

”Uruselt vägunderhåll”

Det är lastbilschauffören Sören Eklöf som har gjort anmälan, enligt kanalen.

Han menar att Trafikverket har börjat missköta vägunderhållet allt mer de senaste åren, och att man bland annat är för dåliga på att sköta plogningen.

Detta skapar en stor oro hos trafikanter, och inte minst hos personer som måste ge sig ut på vägarna för att de jobbar som chaufförer.

– Det är så uruselt vägunderhåll nu och det är inte meningen att vi yrkeschaufförer ska behöva vara oroliga för att köra. Om vi ska komma hem, om vi ska krocka eller om någon ska krocka med oss, säger Sören Eklöf till kanalen.

Trafikverket: ”Bättre rustat än någonsin”

Det finns alltså en stor oro hos trafikanter, trots att Trafikverket i november gick ut och lovade att göra ett bättre jobb nu jämfört med förra vintern.

En ny handlingsplan har tagits fram efter den hårda kritik som riktades mot Trafikverket förra året, rapporterade Vi Bilägare i november.

Förra vintern uppstod bland annat kaos på E22 och E4 i januari, då tusentals resenärer satt fast i kylan på grund av ett jättestopp i trafiken.

Sedan dess uppges Trafikverket alltså ha tagit fram en handlingsplan.

– Jag räknar med att vi kan få kraftiga snöoväder även i år och vi har sett till att Trafikverket är bättre rustat än någonsin för att hålla vägarna säkra och framkomliga, sade Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket, till tidningen i november.

Oro för skolbussar och familjer

Men trots det finns det alltså även denna vinter ett missnöje med hur Trafikverket sköter vägunderhållet.

Trafikverket meddelar att man jobbar på för fullt med plogning och saltning.

Sören Eklöf, som har gjort JO-anmälan, säger att han själv förvisso klarar sig trots det svåra underlaget.

– Men skolbussen? Familjen som är på väg hem efter nyårsfirande? Det vill inte jag på mitt samvete. Vill Trafikverket ha det? säger han till TV4.

Foto: Rico Van de Voorde

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen