Tung aktör blir bannlyst av Trump

2025 02 14

En tung aktör i USA och globalt blir bannlyst från viktiga event i Vita huset.

Trump-administrationen fortsätter att fatta beslut som väcker förvåning och kritik i omvärlden.

På fredagen meddelas att en av världens tyngsta medieaktörer portas från pressmöten i Vita Huset samt pressresor på Air Force One, rapporterar CNN.

Handlar om namnbråk

Det handlar om nyhetsbyrån AP, som är en av USA:s och världens tyngsta nyhetsbyråer.

Tidigare i veckan hindrades reportrar från AP från att delta i pressevent.

Och på fredagen meddelar Vita Huset att nyhetsbyrån är portat från pressträffar i bland annat Ovala rummet, på obestämd tid.

Anledning är ett namnbråk.

Donald Trump har bestämt att Mexikanska golfen officiellt ska döpas om till Amerikanska golfen.

Men andra länder har inte accepterat namnändringen.

Nyhetsbyrån AP har därför valt att fortsätta använda benämningen ”Gulf of Mexiko”, Mexikanska golfen.

Något som nu alltså får Trump-administrationen att vidta åtgärder mot nyhetsbyrån.

Beslutet får hård kritik.

”Oansvarig rapportering”

Vita Husets vice stabschef Taylor Budowich meddelar att bråket om Mexikanska golfen är anledningen till att AP portas på obestämd tid.

– Även om deras rätt till oärlig och oansvarig rapportering skyddas av det första tillägget, säkerställer det inte deras privilegium till obegränsad tillgång till begränsade utrymmen, som Ovala rummet och Air Force One, meddelar Budowich, enligt kanalen.

– Framöver kommer det utrymmet nu att öppnas upp för de många tusentals reportrar som har hindrats från att bevaka dessa intima områden av administrationen, tillägger han.

Beslutet väcker starka reaktioner, bland annat från pressorganisationen WHCA.

– Det är ett skolboksexempel på ett brott inte bara mot det första tillägget, utan även mot presidentens egen verkställande order om yttrandefrihet och upphörande av federal censur, anser organisationen.

Även AP själva har riktat hård kritik mot beslutet.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen