Tungt bakslag för pensionärer – får höjd avgift

2025 04 28

Många pensionärer kommer att drabbas av en höjd avgift.

Pensionsmyndigheten har beslutat att höja en avgift som många pensionärer betalar.

Det handlar om den avgift man betalar när man väljer att föra över sin premiepension till en maka eller make.

Detta har setts som ett sätt att öka jämställdheten, men nu väljer Pensionsmyndigheten att höja avgiften för överföringen.

Därför höjs avgiften

Avgiften för att föra över sin premiepension höjs från 6 procent till 7,5 procent.

Höjningen sker till följd av en studie över livslängden bland överförare och mottagare, rapporterar DI.

– Kostnaderna för överföring belastar systemet mer än vad man trott tidigare. Därför behöver avgiften höjas, säger Pensionsmyndighetens pensionsexpert Monica Zettervall till tidningen.

Kvinnor har i genomsnitt 26 procent lägre pension än män, och därför brukar möjligheten att överföra premiepensionen till den man är gift med, ses som ett verktyg för ökad jämställdhet.

– Om du är gift kan du föra över din framtida premiepensionsrätt till din partner. Det kan vara ett sätt att kompensera din partner om hen riskerar att få lägre pension, informerar Pensionsmyndigheten på sin hemsida.

Men nu blir det alltså dyrare att göra så, då avgiften höjs till 7,5 procent.

– När pengarna förs över minskas pensionsrätten med 7,5 procent. Det innebär att mottagaren får 92,5 procent av pensionsrätten, uppger Pensionsmyndigheten.

Och den som har ångrat sig måste snabba på att stoppa sin överföring.

Ändringar före 30 april

Om man vill stoppa överföringen så har man nu bara några dagar på sig.

– Vill man ta bort sin överföring behöver det göras senast den 30 april för att undvika den nya avgiften, säger Monica Zettervall till tidningen.

För att kunna föra över sina premiepensionsrätter behöver man vara gift eller registrerad partner. Man kan alltså inte göra en överföring om man bara är sambo.

Om överföringen ska gälla för i år – eller upphöra att gälla – så behöver man anmäla det senast den 30 april.

Man kan bara överföra premiepensionsrätter för innevarande eller framtida år. Man kan själv välja om överföringen ska gälla tills vidare eller för endast ett år.

Man kan endast överföra hela premiepensionsrätten, inte bara en del av den.

Vid skilsmässa avslutas överföringen automatiskt, informerar Pensionsmyndigheten.

Foto: M. Timberlake

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen