Tungt besked för Elon Musk – “Synd att det blev så”

2025 04 27

En ny undersökning pekar på en besvärande utveckling för Elon Musk.

Mångmiljardären fick en rejäl livsomställning när han gick från företagsägare till politiskt aktiv på allra högsta nivå.

Musk har sedan Trump valdes som amerikansk president arbetat med effektivisering av den amerikanska regeringen – och ägnat mindre tid åt hans företag.

Nu visar en ny undersökning att amerikanernas syn på Musk blir allt mer negativ.

Tungt besked

En mätning från i december visade att 41 procent av amerikanerna hade en positiv syn på Elon Musk.

Nu faller den siffran – en ny undersökning från AP och Norc center visar att det nu bara är 33 procent av amerikanerna som ser positivt på honom.

Undersökningen visar även att cirka två tredjedelar av amerikaner anser att Musk har haft för stort inflytande över den federala regeringen under de senaste månaderna, rapporterar AP.

En av tio demokrater

Än mer negativ är uppfattningen hos demokraterna – där bara en av tio har en positiv uppfattning om Musk.

Två av tio oberoende väljare ser positivt på honom.

– Det var synd att han kraschade och brände sitt rykte, säger demokraten Ernest Pereira till AP.

Nyhetsbyrån har även pratat med republikanske Mark Collins, som är av en annan uppfattning.

– Han städar upp allt skräp. Jag älskar vad han gör, säger Collins.

Går ner i tid

Efter att Teslas senaste rapport kommit in sämre än väntat gav Elon Musk besked om att han kommer att tillbringa mindre tid med regeringen.

Detta efter att ha kritiserats under en tid för att inte tillbringa tillräckligt mycket tid med sina företag.

– Jag kommer att fortsätta att ägna en eller två dagar i veckan åt regeringsfrågor så länge presidenten vill att jag ska göra det och så länge det är till nytta, sade Musk enligt NPR.

Mycket att göra

Utöver hans arbete i Vita huset arbetar Elon Musk även med flera företag.

Förutom Tesla rör det sig bland annat som sociala mediejätten X och rymdbolaget SpaceX.

Läs mer: 

UPPGIFTER: Amerikanskt hangarfartyg har attackerats

Foto: TED Conference flickr

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen