Tungt tomatbesked

2023 08 13

Vädret har ställt till det ordentligt för tomatodlingar i Sverige.

Ovädret Hans har orsakat stora skador på infrastruktur på håll i Sverige och Norge.

Stormen har kommit med enorma regnmängder, och det har påverkat såväl vägar som bostäder, men regnet har även försvårat situationen vad gäller odling.

Det kraftiga regnet har ställt till det för tomatodlare, och vädret som har varit innebär ett tungt besked vad gäller tomater i Sverige.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Trädgårdsmästare kommenterar

Trädgårdsmästaren Peder Wendefors är bekymrad över vad regnet har inneburit för tomaterna.

– Att odla tomater utomhus det här året är svårt, med mycket regn och mycket kyla. En tomat tar väldigt lång tid på sig, det tar minst åtta veckor från att den blommar tills det att du har en mogen tomat, säger han till SR.

Ser mörkt ut

Det ser alltså mörkt ut för årets tomater i Sverige.

Tiden det tar för tomaterna att mogna i kombination med de mycket besvärliga förutsättningarna påverkar odlingen negativt.

– Sen gör det ju inte det hela bättre att det är så kallt och regnigt som det är nu, då tar det ju ännu längre tid, fortsätter Wendefors.

Vill ha värme och sol

Om man vill odla sina egna tomater så finns det några saker som kan vara bra att tänka på.

Tomater vill gärna mogna i solen och tycker om värme och skydd.

– Tomaten vill gärna ha mellan 20-30 grader hela tiden och ska stå skyddade mot kraftiga regn, hårda vindar och samtidigt i full sol, framhåller Plantagen.

– Dessa krav kombineras med ett väldigt stort behov av både vatten och näring, så räkna med att du kommer att behöva hjälpa dina tomatplantor med omfattande bevattning och tillskott av näring.

Kylan påverkar

Vattnet och kylan skadar tomaterna och bör undvikas i största möjliga mån.

– Tomater tycker inte om kylan, vid temperaturer under 10 grader blir bladen lätt skadade. Ta in eller täck plantorna med fiberduk för att undvika kylskador.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen