Turkisk grupp hotar svenska folket

2023 02 01

En turkisk hackergrupp hotar att sprida ”känslig data” om svenska folket.

Det framhåller gruppen i ett mejl som SVT Nyheter tagit del av.

– Om ni skändar koranen en enda gång till, då kommer vi börja sprida svenskars känsliga personliga data, skriver hackergruppen som kallar sig för ”Türk Hack Team”.

Gruppen har tagit på sig de senaste dagarnas överbelastningsattacker mot flera stora svenska webbplatser.

Attackerna har beskrivits som en hämndaktion efter Rasmus Paludans koranbränning utanför den turkiska ambassaden.

”Har försett oss med data”

Efter attackerna mot svenska myndigheter och företag vänder sig gruppen mot den svenska befolkningen.

Türk Hack Team påstår att de har ”känslig personlig data” tillhörande svenskar, rapporterar SVT.

– Vårt underrättelseteam har fått tillgång till stora datamängder. Andra hackergrupper har försett oss med ytterligare mängder data. Om ni skändar koranen en enda gång till, då kommer vi börja sprida den, uppger en talesperson för gruppen.

 ”Amatörer”

Pontus Johnson, professor och en av Sveriges ledande cybersäkerhetsexperter, dömer ut den turkiska gruppens förmåga. Han beskriver hackarna som ”ideologiskt drivna amatörer”.

– Det krävs teknisk kompetens och ofta även tid för framgångsrik hackning, och jag är inte övertygad om att Türk Hack Team har tillräckligt av dessa resurser, säger professorn till SVT Nyheter.

Misslyckades

I helgen försökte Türk Hack Team slå ut flera svenska stora webbplatser.

– Du har ådragit dig turkiska hackares vrede! Om du bränner Koranen kommer vi att bränna dina servrar! Vår hämnd kommer att bli väldigt svår! varnade gruppen för i ett inlägg på Twitter.

Energibolaget Eon var ett av flera företag som utsattes.

– Jag kan bekräfta att någon försökte sig på en attack i morse mellan 07:10 och 07:30. Försöket misslyckades och påverkade varken vår hemsida eller vår drift. Vi ser dock allvarligt på händelsen men har samtidigt robusta säkerhetssystem, sa Patric Elmén, presschef på Eon, till DN den 27 januari.

Samma dag drabbades bland annat Post- och telestyrelsen, Swedbank och köp- och säljsajten Blocket av misstänkta överbelastningsattacker.

Foto: L. Mimietz resp M. Jerrard
Text: Redaktionen

Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen