70 000 personer kan hjälpa kriminella i svenska Facebookgrupper

2021 12 04

Tiotusentals personer i svenska Facebookgrupper agerar på ett sätt som kan hjälpa grovt kriminella att smita undan rättvisan.

Det handlar om grupper i sociala medier som kartlägger civila polisbilar och deras rörelser.

Kartlägger civila poliser

En av dessa grupper har så många som 70 000 medlemmar på Facebook och dessa grupper ägnar sig bland annat åt att dela bilder på civila polisbilar och uppger var någonstans i Sverige bilarna för närvarande befinner sig.

De delar också information om de civila polisbilarnas registreringsnummer och andra beskrivningar.

Kan ”hjälpa” rattfyllerister

– Jag tror inte man förstår skadan man gör. Till exempel att man låter en rattfyllerist vända och så kör den på någon annan någon annanstans. Det kan bli vilken effekt som helst, säger säkerhetschef Jens Åslund vid Polisregion Syd till Sveriges Radio.

Så ser det ut i Facebookgrupperna

SR redovisar hur kommentarerna i Facebookgrupperna kan se ut:

▪Två bilar sågs vid Svenska Mässan i Göteborg, förmodligen Säpo.

▪Narkotikapolisen, civilare. Botkyrka, Södertälje.

▪Mellan Kristinehamn och Filipstad snurrar denna bilen.

Förstör för polisen

Polisens rättsavdelning granskar nu om informationen som delas i grupperna är olaglig. Det kan handla om kriminell aktivitet om man bryter mot lagen om blåljussabotage.

– Man förstör polisens arbete med sådana här forum, säger säkerhetschef Jens Åslund vid polisen till SR.

Polismyndigheten arbetar nu för att upprätta en polisanmälan kopplat till det hela.

Inte hamna i trubbel

Facebookgruppen beskriver sin egen sida med följande ord rapporterar SR: ”Nu kan du som är med i gruppen upplysa andra att inte hamna i trubbel vilket både sparar tid och pengar”:

ANALYS

Sveriges poliser är inte ut med sina civila polispatruller på gator och torg runt om i Sverige för att skapa ”trubbel” för vanligt hederligt folk. Det handlar om att bekämpa grov kriminalitet, narkotikabrottslighet och mycket annat som leder både till mycket lidande och stora kostnader för allmänheten.

Kan leda till dödsfall

Facebookgruppernas agerande är såväl otroligt naivt och rent av livsfarligt – och det gäller även i den mån en del medlemmar i grupperna kanske tror att de bidrar till att orda så att medtrafikanter slipper böter.

Det kan handla om rattfyllerister som smiter undan och istället krockar och har livet av andra oskyldiga människor bara för att de fick information om polisens närvaro genom Facebookgruppen.

Kan hjälpa kriminella

Det är lätt att inse att även kriminella och efterspanande kan ha nytta av den här typen av Facebookgrupper. Sociala medier bidrar verkligen inte bara till positiva saker. Långt därifrån.

Foto: Polisen Kalmar Öland FB

[yop_poll id="900"]

SD-toppar nekas av Hemvärnet

2025 12 02

Pontus Persson, riksdagskandidat för Sverigedemokraterna, och SD-ledamoten Richard Jomshof har nekats antagning till Hemvärnet.

Nu hävdar SD-topparna att det handlar om politisk diskriminering.

– Jag vill inte att det blir en politisk fråga, jag vill bara försvara mitt land. Men jag har inte fått någon förklaring, så då är det enda skäl jag kan tänka på – mina politiska åsikter. Och är det så att Hemvärnet inte tycker att man kan sympatisera med Sveriges näst största parti, och det är över 20 procent av befolkningen, då har vi ett problem, säger Pontus Persson till Kvartal.

SD-toppen Richard Jomshof berättar att han också nekats antagning till Hemvärnet. Även Jomshof bedömer att han sannolikt nekats på grund av sitt partimedlemskap.

– Har gjort värnplikt (grad furir). Sökte till Hemvärnet när Ukraina attackerades och kände att jag ville delta i närförsvaret vid ett eventuellt skarpt läge. Fick ett mejl för ett år sedan att min ansökan var avbruten. Förbannat märkligt om du frågar mig, men troligtvis rör det sig om politisk diskriminering i båda fallen, skriver han på X i ett svar till Pontus Persson.

Hemvärnet svarar

Hemvärnets kommunikationschef Jessica Dahlin har kommenterat uppgifterna. Hon uppger att Persson inte godkändes i säkerhetsprövningen.

SD-politikern har framhållit att han först blev godkänd i säkerhetsprövningen, men att beslutet drogs tillbaka efter en vecka.

Hemvärnet uppger att det skett ett misstag.

– Vad gäller det specifika fall som refereras till, gällande information om en godkänd säkerhetsprövning, så har det skett av misstag. Det var felaktig information som gick ut, något vi såklart beklagar, säger Jessica Dahlin till Kvartal.

”De är säkerhetsrisker”

Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad kritiserar politikernas frispråkighet. Han anser att agerandet bör klassa både Jomshof och Person som ”säkerhetsrisker”.

– Undrar om Jomshof och Persson förstår att de nu i handling visar att de är säkerhetsrisker. Att offentligt sprida spekulativ kritik mot Försvarsmakten torde i sig diskvalificera dem i en säkerhetsprövning, eftersom man i den bland annat bedömer lojaliteten mot försvarets intressen, skriver han på X.

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa

FAKTA: Hemvärnets säkerhetsprövning

- Säkerhetsprövningen inleds med en intervju som tar cirka 2–3 timmar att genomföra.

- Som en del av säkerhetsprövningen kan Försvarsmakten även göra en bostadskontroll om det skulle vara aktuellt med hemförvaring av vapen.

- Efter säkerhetsprövningsintervjun gör Försvarsmakten även en registerkontroll, samt efterfrågar ett yttrande från den sökandes hemkommun.

Källa: Försvarsmakten

LÄS OCKSÅ: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


02dec25

Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen