JUST NU: Tveksam inför nya Natosamtal – “Sverige är offret”

2023 03 02

En tidigare EU-ambassadör är skeptisk till de kommande samtalen.

Det är bara två länder som ännu inte accepterat Sveriges ansökan till Nato.

Ungern kan komma att rösta om saken den kommande månaden, medan Turkiet tycks vara längre från en ratificering.

Den tidigare EU-ambassadören Marc Pierini tror att det kommer bli svårt för Sverige att få ett ja från Turkiet, rapporterar DN.

Läget är mer fryst än någonsin tidigare. Erdogan behöver nationalisternas röster mer än tidigare. De kommer bli viktigare i hans valkampanj. Och Sverige är offret, säger Pierini.

Ingen bra situation

Pierini var EU-ambassadör i Turkiet under fem år och är nu verksam på Carnegie-institutet där han arbetar med att analysera Mellanöstern och Turkiet.

Han menar att den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan är nervös över att tappa fler väljare inför det stundande valet.

Hans politiska öde kommer inte förseglas förrän valresultatet är klart. Men situationen är inte bra för varken den styrande koalitionen eller presidenten, menar Pierini.

Situationen kan vara negativ för Sverige då Erdogan uppges vilja nå ut till de turkiska nationalisterna.

Samtal återupptas

Efter att Turkiet pausat samtalen om Sveriges Natoansökan till följd av bland annat Rasmus Paludans koranbränning ser de nu ut att återupptas.

Enligt den turkiska utrikesministern Mevlut Cavusoglu kommer ett nytt möte hållas mellan Sverige, Finland och Turkiet den 9 mars i Bryssel.

– Mina kollegor kommer att närvara vid mötet den 9 mars och det kommer bli tydligt för alla där att Sverige inte har uppfyllt sina skyldigheter, säger utrikesministern enligt Reuters.

Stor frustration

Rasmus Paludans koranbränning utanför den turkiska ambassaden i Stockholm ledde till stor frustration i Turkiet.

Landet fördömde aktionen och riktade hård kritik mot den svenska hanteringen av händelsen.

Stäms på miljonbelopp

En muslimsk man från Nederländerna har sedan dess lämnat in en enskild stämningsansökan mot Paludan.

Mannen vill att Paludan ska betala 44 miljoner euro, eller 487 miljoner svenska kronor för att ha orsakat ett “otryggt samhällsklimat för allmänheten”.

Foto: M. König resp M. Dagli

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen