ANMÄLNINGAR VÄLLER IN: Svenskar får obehaglig faktura
Konsumentverket rapporterar en kraftig ökning av anmälningar om vilseledande hälsobedömningar på nätet.
Myndigheten har mottagit mängder av anmälningar om falska mejl och annonser som uppmanar till att göra hälsobedömningar på nätet.
Anmälningarna gäller onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. Användare som inte betalar fakturorna drabbas av påminnelseavgifter och hot om inkasso.
– Det handlar om vilseledande erbjudanden där konsumenter lockas att fylla i formulär som verkar gratis, men där de sedan fått betalningskrav i efterhand, varnar Konsumentverket.
Se upp för ”Folkhälsomyndigheten”
Enligt myndigheten handlar det i flera fall om rena bedrägerier. Bedragarna använder sig bland annat av Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens namn för att stärka sin trovärdighet.
– De falska mejlen som nu sprids med uppmaningen att göra testerna använder namn från myndigheter för att verka trovärdiga. Varken Folkhälsomyndigheten eller Socialstyrelsen skickar mejl till privatpersoner med erbjudanden om hälsotester, framhåller Konsumentverket.
Så ska du agera om du fått en faktura
Personer som mottagit fakturor från bluffmakarna uppmanas att agera.
– Om en tjänst ska kosta pengar ska det framgå tydligt. Det står i prisinformationslagen. Anser du att priset inte framgått tydligt kan du bestrida fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför, skriver Konsumentverket.
Om företaget inte har ett telefonnummer eller kontaktformulär uppmanas konsumenter att ta en bild eller filma en video där det framgår att det inte går att kontakta företaget.
– Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått, framhåller Konsumentverket.
LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder
Kolla ångerrätten
Ångerrätten kan också gälla, även om företaget hävdar att den inte gör det. Detta eftersom företag måste ge kunder fullständig information om ångerrätt. Om de misslyckats med det förlängs ångerrätten i ett år.
Företag är skyldiga att informera om följande, uppger Konsumentverket:
- Att du har ångerrätt och villkoren för den
- Den tid du har på dig att ångra köpet
- Hur du ångrar köpet
- Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet
LÄS OCKSÅ: Oro hos Finansinspektionen – allt fler blir manipulerade
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen