Unikt besked om elbilar – inget annat land har lyckats

2025 01 02

Den norska elbilsmarknaden har gjort vad inget annat land i världen lyckats med.

Under 2024 registrerades 128 691 nya bilar i Norge.

Det är en ökning på 1,4 procent jämfört med 2023.

Vad som dock sticker ut i statistiken är att andelen elbilar låg på hela 89 procent, rapporterar norska TV2.

En ökning från fjolårets 82,4 procent.

Inget annat land är överhuvudtaget i närheten av en så hög andel elfordon.

Norge har ett mål om att alla nya personbilar ska vara nettonollutsläppare 2025.

Siffrorna och ökningen av andelen visar att de sista procenttalen för att nå 2025-målet kan vara svåra att nå. Det är avgörande att upprätthålla incitament som ger fördelar för köp av elbilar, om regeringen och Stortinget ska nå det mål de har satt upp, säger direktör Øyvind Solberg Thorsen från norska Informationsrådet för vägtrafiken (OFV) till kanalen.

Tesla dominerar

Enligt Øyvind Solberg Thorsen väntar många på räntesänkningar och ökad köpkraft innan man slår till.

– Vi ser nu mot en ekonomisk ljusning, och många nya och spännande bilmärken och modeller är på väg till Norge 2025. 

Det är Tesla som dominerar registreringsstatistiken med en marknadsandel på 18,9 procent, följt av Volkswagen, Toyota och BMW.

Stannat av i Sverige

Även här i Sverige har motsvarande statistik presenterats idag. Antalet nyregistrerade personbilar år 2024 blev den lägsta nivån på tio år – 269 498 stycken.

Förklaringen anses vara lågkonjunkturen, höga räntor och brist på styrmedel, framhåller Mobility Sweden.

Av de nyregistrerade bilarna utgjorde andelen laddbara personbilar 58,4 procent, en liten minskning jämfört med förra årets 59,8 procent. Samtidigt ökade andelen laddhybrider och så även utsläppen – med totalt tre gram koldioxid under 2024.

– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

I Danmark såldes 173 000 nya personbilar 2024, varav 51 procent var eldrivna.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


13nov25

Varningstriangeln kan skrotas – nytt krav på gång inom EU

2025 11 13

Den klassiska varningstriangeln förbjuds nu i ett land inom EU.

Istället krävs en ny obligatorisk utrustning som ska användas vid olyckor eller liknande, för att varna andra trafikanter.

– Redan från och med den 1 januari 2026 kommer Spanien att förbjuda den klassiska varningstriangeln på motorvägar och motortrafikleder, uppger den tyska bilorganisationen ADAC.

– I stället förlitar sig den spanska trafikmyndigheten på ett batteridrivet alternativ, ett speciellt blinkande ljus.

På mindre vägar i Spanien får varningstriangeln fortsatt användas.

Många fördelar

I Spanien ser man flera fördelar med att ersätta den klassiska varningstriangeln med den nya blinkande lampan.

Och ADAC håller med

– Fördelarna med ett blinkande ljus är uppenbara. Bilister slipper lämna sina fordon för att ställa upp varningstriangeln på tillräckligt avstånd, vilket är en risk som de nya blinkande lamporna eliminerar, uppger organisationen.

De blinkande lamporna ska kunna upptäckas på upp till en kilometer och vara lätta att känna igen även vid dåliga siktförhållanden som dimma, regn eller mörker.

– En annan stor fördel med det nya blinkande ljuset är att det har anslutning till mobilnätet. Så snart det tänds kan det sända fordonets position till räddningstjänsten vilket kan vara till hjälp i en nödsituation, uppger ADAC.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Utländska turister

Om man reser till Spanien med egen bil så gäller inte kravet på den blinkande varningslampan.

Anledningen är att de nya reglerna endast gäller fordon som är registrerade i Spanien.

– De nya reglerna påverkar endast fordon som är registrerade i Spanien. Semesterfirare som reser i Spanien med hyrbil påverkas däremot av det nya kravet på det blinkande ljuset, uppger ADAC.

Det kan då också vara bra att be uthyraren att visa hur de fungerar.

Övriga EU

I nuläget finns inga planer hos vare sig Tyskland eller Sverige att följa i Spaniens fotspår.

Transportmyndigheter i flera olika EU-länder uppger att det i dagsläget saknas bevis för att det blinkande ljuset är säkrare än den klassiska triangeln.

Men på sikt kan det bli aktuellt för fler länder inom EU att följa i Spaniens fotspår.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Besikta

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt stridsflygplan har kraschat

2025 11 13

Ett ryskt stridsflyg har kraschat och samtliga i besättningen är döda.

Uppgifterna kommer på torsdagskvällen.

Det ska röra sig om ett ryskt stridsflygplan av typen Su-30 som har kraschat.

Kraschen ska ha inträffat i Karelska Republiken i de västra delarna av landet, rapporterar Ukrainska Pravda.

Su-30 har kraschat

Enligt det ryska försvarsministeriet kraschade flygplanet cirka klockan 19:00 Moskva-tid – runt klockan 17:00 svensk tid.

Det finns i nuläget inga uppgifter om någon förklaring till kraschen.

Flygplanet var ute på ett träningsuppdrag när det av oklar anledning störtade, det framgår inte vad för slags uppdrag det var.

Samtliga medlemmar ur besättningen dog.

Bekräftar

Rysslands försvarsministerium bekräftar under torsdagskvällen händelsen.

– I dag, runt klockan 19:00 i Republiken Karelen, kraschade ett Su-30-flygplan under en planerad övningsflygning, lyder meddelandet.

– Planet gick ner i ett obebott område. Flygningen genomfördes utan ammunition. Besättningen omkom.

Läs mer: USA inför sanktioner – mot två ukrainska företag

Inga kommentarer

Karelens guvernör Artur Parfenchikov sade att händelsen inträffade i Prionezhsky-distriktet.

Han ska själv ha åkt dit efter kraschen men inte gett några ytterligare kommentarer.

Det är Su-30

Su-30 är ett tvåsitsigt, multirollstridsflygplan som utvecklats från Su-27-plattformen. 

Det har två motorer och är konstruerat för luftherravälde, eskortuppdrag, attacker mot mark- och sjömål, samt radarövervakning, rapporterar RBC Ukraine.

Olika modifikationer av Su-30, inklusive exportversioner och specialiserade modeller som Su-30MKI, Su-30MKK och Su-30SM, skiljer sig åt i utrustning, från radar till vingar och motorer, vilket påverkar manövrerbarhet, räckvidd och vapenlast. 

Vissa versioner bär luft-till-luft och luft-till-yta styrda vapen, med nyttolaster som når flera tusen kilogram.

Läs mer: Sjukdom från första världskriget upptäckt i Ukraina

Foto: Av Toshi Aoki - JP Spotters - Gallery page

Text: Redaktionen