Uppmaning till bilister – gäller oktober och november

2023 09 26

Det råder en högre risk ute på de svenska vägarna framöver.

I Sverige sker årligen 65 000 viltolyckor, vilket innebär att en sådan olycka äger rum var åttonde minut.

De vanligaste djuren som bilister krockar med är vildsvin och älg, men djuret som är med om flest olyckor i Sverige är rådjur.

I oktober och november är risken för viltolyckor som allra högst ute på de svenska vägarna, och därför går eftersöksjägare nu ut med en uppmaning till svenska bilister.

Det rapporterar SVT.

Tre tips

Under höstmånaderna sker fler olyckor än vanligtvis, och länsansvarig eftersöksjägare i Blekinge Mats Dalén uppmanar bilister att ta det extra lugnt ute på vägarna, och går samtidigt ut med tre tips.

Det första tipset handlar om att sänka farten.

– Det allra bästa man kan göra för att undvika en viltolycka är att sänka farten, hålla avstånd till framförvarande och vara allmänt vaksam på vägkanten, säger han.

Undvik skymning

Ett annat tips handlar om att undvika att köra i skymningen om möjligt, då djuren rör på sig mycket.

Dalén framhåller även att om man ser ett djur på vägen så kan man ofta förvänta sig att det kommer att komma fler.

– Om du ser ett rådjur på vägen, förvänta dig alltid att det kommer ytterligare fler djur, fortsätter han.

Över 40 000

Än så länge i år har 41 751 djur varit inblandade i trafikolyckor i Sverige.

Däribland drygt 31 000 rådjur, 3 000 älgar och 3 000 vildsvin.

Det enligt siffror från Nationella viltolycksrådet.

Myndigheter och bolag

I Nationella viltolycksrådet ingår myndigheter, bolag och intresseorganisationer som har kunskap om och som på olika sätt arbetar med viltolycksfrågor. 

Deras målsättning är att minska antalet viltolyckor så att människor inte dödas eller skadas samt att minska viltets lidande i samband med viltolyckor.

– Vi behöver samverka och samarbeta för att få ner den siffran, framhåller rådet som uppmanar till försiktighet på vägarna.

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: USA nära chockbeslut – många kan dö

2025 12 04

USA överväger att dra tillbaka rekommendationen om att samtliga spädbarn ska vaccineras mot hepatit B inom 24 timmar efter födseln.

Hälsoministern Robert F. Kennedy Jr:s handplockade vaccinkommitté ska rösta om saken under torsdagen, rapporterar CNBC News.

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras från mor till barn under förlossningen, och kan orsaka allvarlig leversjukdom som leder till tidig död.

Läkare varnar för dödsfall

Läkaren Brian McMahon är specialiserad på leversjukdomar. Han reagerar med bestörtning på det nya beskedet som han befarar kommer leda till fler dödsfall.

McMahon påpekar bland annat att hepatit B är en ledande orsak till levercancer. En typ av cancer som återigen kan komma att drabba barn om vaccinationsgraden sjunker, varnar läkaren.   

– Levercancer har försvunnit hos barn. Vi har inte sett ett fall sedan 1995. Vi känner inte heller till några barn under 30 år som har blivit smittade, säger han till radiokanalen NPR (National Public Radio).

Neil Maniar, professor i folkhälsa vid Northeastern University, höjer också ett varningens finger.

– Vi har ett vaccin som är mycket effektivt för att förebygga en obotlig sjukdom. Vi borde utnyttja det fullt ut, säger han till CNBC.

Hävdar: Leder till autism

Robert F. Kennedy Jr., som är en uttalad vaccinskeptiker, har kopplat vaccin mot hepatit B till ökad risk för autism hos barn.

– Det är sannolikt boven i dramat om autism, har Kennedy sagt om vaccinet i högerprofilen Tucker Carlssons podcast.

Hälsoministern har även spridit konspirationsteorier om att covidvaccin orsakar autism hos barn och att HPV-vaccin ökar risken för livmoderhalscancer.

LÄS MER: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld 

FAKTA: Vaccin mot hepatit B i Sverige

-  I alla regioner i Sverige rekommenderas barn tre doser vaccin mot hepatit B under första levnadsåret. Efter den tredje dosen har barnet ett skydd resten av livet.

- Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet.

Källa: 1177

LÄS OCKSÅ: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked 

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen