JUST NU: Upprörda känslor i Miljöpartiet

2022 09 14

De rödgröna partiledarna reagerar kraftfullt på det konstaterade nederlaget i årets riksdagsval.

Det var glädjescener hos högerpartierna när det stod klart att M-sidan knep ytterligare ett mandat och det skulle bli omöjligt för Socialdemokraternas underlag att komma ikapp.

Desto dystrare var det hos partierna som hade kampanjat för att Magdalena Andersson (S) skulle fortsätta som statsminister.

“Arg och rädd”

Bland annat framhåller Miljöpartiets kvinnliga språkrör Märta Stenevi att valresultatet gör henne arg och rädd.

– Inte rädd för min egen skull, men för alla som riskerar att drabbas hårt när högerextremismen flyttar in finrummen. Alla som redan idag diskrimineras för sin hudfärg och religion.

– Alla i hbtqi-rörelsen som ser sig över axeln. Alla kvinnor vars rättigheter inte längre kommer vara självklara och alla som lever på ytterst små ekonomiska marginaler och nu riskerar att inte klara uppehållet, uttrycker hon på Facebook.

“Blivit applåderade av Putin”

Stenevi tillägger:

– På två dagar har företrädare för Sverigedemokraterna hunnit med att dra nazist-skämt, ifrågasätta oberoende medias legitimitet och blivit applåderade av Putin. Om detta händer på några dagar, vad vi kan förvänta oss de kommande fyra åren?

“Mörk period till mötes”

Även Miljöpartiets manliga språkrör, Per Bolund, har kommenterat valresultatet och Magdalena Anderssons avgång som statsminister.

– Det känns sorgligt, säger han i SVT:s aktuellt och tillägger:

– Ur vårt perspektiv går vi en mörk och ganska hård mandatperiod till mötes och många människor i Sverige är väldigt oroliga nu.

Dadgostar: “Kommer skylla på invandrare”

Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar framhäver att resultatet både för hennes eget parti och hela det rödgröna regeringsunderlaget är en besvikelse.

I ett inlägg på Facebook uttrycker partiledaren att hon ser med stor oro på det stundande maktskiftet.

– Istället för satsningar på välfärden kommer nedskärningar. Istället för ekonomisk trygghet kommer utförsäkringar och otrygghet.

– Det är klassisk högerpolitik – och sen kommer de skylla alla problemen på invandrare, framhåller Nooshi Dadgostar.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen