USA har stoppat massiv attack mot Ryssland

2023 04 24

USA har stoppat en omfattande attack mot Ryssland.

Det uppger Washington Post med hänvisning till en underrättelserapport från den så kallade Pentagonläckan.

Enligt dokumenten planerade Ukraina att utföra massiva attacker mot flera mål i Ryssland på ettårsdagen av den ryska invasionen, den 24 februari 2023.

– Ukrainas militära underrättelsetjänst major Kyrylo Budanov beordrade en av sina officerare att göra sig redo för ett ”massivt angrepp den 24 februari, med alla tillgängliga krafter”, uppger Washington Post. 

Flera mål

I rapporten framgår det att Ukraina bland annat planerade att slå till mot den strategiskt viktiga hamnstaden Novorossiysk vid Svarta havet.

– En till stor del symbolisk operation som trots det skulle visa upp Ukrainas förmåga att attackera mål djupt inne i Ryssland, skriver Washington Post och tillägger att Ukraina även planerade att angripa mål i Moskva.

Men USA satte stopp för Kyivs planer den 22 februari, två dagar före årsdagen. 

Vita huset oroade sig för att attacker mot mål inne i Ryssland skulle kunna provocera fram en aggressiv reaktion från Kreml.

Därför tog Washington kontakt med Kyiv och uppmanade Ukraina att avstå från sina planer. 

Den ukrainska militärledningen lyssnade och avstyrde operationen.

Fruktar Putins kärnvapen

Dokumenten innehåller ingen exakt information om vem i USA som ingrep och varför ukrainarna valde att avbryta attackplanen.

– Men dokumentet är ett specifikt exempel på att Ukraina är ivriga att föra vidare kampen till Rysslands hemmaplan, framhåller Washington Post.

Tidningen tillägger att rapporten även visar att USA fortsatt motsätter sig en sådan utveckling.  

– Vissa amerikanska tjänstemän ser attacker mot Ryssland, särskilt om de involverar vapen som levererats av USA, som mycket riskabla operationer som Rysslands president Vladimir Putin kan finna så hotfulla att han beslutar sig för att använda taktiska kärnvapen.

Trots USA:s direktiv har flera mystiska explosioner och drönarangrepp inträffat på ryskt territorium under krigets gång.

Ukraina har officiellt inte bekräftat att man ligger bakom någon av attackerna.  

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen