USA ställer krav på svenska leverantörer

2025 05 11

Uppgifter gör gällande att USA:s ambassad i Stockholm kräver att svenska leverantörer följer amerikanska bestämmelser – och därmed upphör med arbetet för jämställdhet. Nu hotar den svenska regeringen med påföljder.

Även svenska leverantörer måste intyga att de följer USA:s antidiskrimineringslagstiftning.

Tidigare har internationella medier rapporterat att företag som levererar varor eller tjänster till amerikanska ambassader tvingas skriva på ett papper – där man intygar att man följer de amerikanska bestämmelserna.

– Regeringen Trump har varnat leverantörer till amerikanska ambassader och konsulat samt mottagare av amerikanska bidrag över hela världen om att de måste följa förbudet mot program för mångfald, rättvisa och inkludering (DEI) eller riskera att förlora betalningar, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Detta gäller nu även den amerikanska ambassaden i Stockholm, rapporterar DN under måndagen.

Läs mer: USA förlorar gigantisk affär – går till Sverige i stället

Svenska hotet: “Kan bli påföljder”

Enligt jämställdhets- och arbetslivsminister Nina Larsson (L) har den svenska regeringen redan gjorts informerad om den amerikanska ambassadens krav.

Svensk lagstiftning gör dock gällande att företag är skyldiga att arbeta förebyggande och aktivt för att motverka diskriminering, vilket ministern också hänvisar till.

Larsson understryker även vikten av att företag känner trygghet i att det är svensk rätt som gäller.

– Annars kan det komma att bli påföljder. Det är viktigt att vi, både politiskt och från branscherna, är tydliga med detta gentemot utländska uppdragsgivare, säger Nina Larsson till DN.

Läs också: Trump utropar massiv åtgärd – ska rädda döende bransch

Foto: Ninni Andersson – Regeringskansliet

Text: Redaktionen


19nov2025

JUST NU: Ryssland tvingas till akut åtgärd – erbjuder 40 procent

2025 11 19

Ryssland rear ut sina naturtillgångar till Kina.

Ryssland har stora utmaningar med att dra in pengar till landets krigskassa.

Stora företag i landet tvingas minska eller helt pausa sin verksamhet då efterfrågan stagnerat, mycket på grund av de hårda sanktionerna från väst.

För några veckor sedan kom rapporter om att Ryssland reade ut sin olja för ett få den exporterad.

Nu rear man också ut sin naturgas.

– Det ryska företaget Novatek erbjuder stora rabatter till kinesiska köpare av energiråvaror för att exportera sin gas, rapporterar Reuters, med hänvisning till anonyma källor.

Jätterea

Köpare i Kina importerar alltså nu den ryska gasen med stora rabatter.

– Enligt dessa källor har det ryska företaget sänkt priserna med mellan 30 och 40 procent sedan augusti. Innan rabatterna hade de inte sålt något alls, rapporterar Reuters.

Både EU och USA har infört sanktioner mot det ryska bolaget.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Nära partnerskap

Bandet mellan Kina och Ryssland har många gånger verkat gränslöst.

Men i förra månaden kom rapporter om att Kina har börjat begränsa sin import från grannen i norr.

– Kina har begränsat tillgången på högteknologisk utrustning, även om detta sällan diskuteras offentligt, uppgav Ildar Nuriev, ägare av det ryska maskinverktygsföretaget Tatpromstan, rapporterade Newsweek.

Framgång för sanktionerna

Kinas begränsning kan ses som en framgång för västerländska sanktioner med syftet att försvaga den ryska krigskassan.

Exporten till Kina har de senaste åren hjälpt Ryssland att hålla igång sin ekonomi.

– Ändå har många kinesiska företag visat att de inte är immuna mot västerländska påtryckningar som syftar till att urholka Rysslands krigföringsförmåga, framhåller Newsweek.

– Ryska importörer har rapporterat växande svårigheter att göra transaktioner med kinesiska banker sedan förra året, och exporten av varor med både civila och militära funktioner till Kinas grannländer har också i allt större utsträckning stött på problem.

LÄS OCKSÅ: Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen