Valkampanjen i gång – Se en av de första stora partisatsningarna

2022 02 14

Moderaterna går nu ut med en av de första stora valreklamsatsningarna under valåret 2022.

Nu har valkampanjen dragit igång på riktigt.

Två tydliga valtecken

Veckan inleddes med en het partiledardebatt i TV4 där alla åtta partier drabbade samman på bästa sändningstid. Och nu kommer nästa tydliga vårtecken – eller snarare valtecken – och det består av att partiernas valreklam nu kommit igång.

Tidigare än valspurten

Förr i tiden var det partireklam i papperstidningarna som var den stora grejen men nu är det förstås nätet som dominerar och många partier beaktar det faktum att en hel del väljare bestämmer sig betydligt tidigare än valspurten och sista veckan.

Stor moderatkampanj

Därför kan det vara klokt att komma igång med valreklamen redan i vår och Moderaterna har nu gått ut med en stor valkampanj med fokus mot brottsligheten.

Kampanjen syns på stora webbsidor redan i dag.

Stoppa grova brottsligheten

– 1672 skjutningar i Sverige (sedan 2017), lyder huvudtexten på Moderaternas nya valreklam.

Därefter följer bland annat underrubriken ”Nu får vi ordning på Sverige”. Budskapet är med andra ord att Moderaterna är partiet som kan stoppa den grova brottsligheten.

Även SD

Brottsligheten och gängkriminaliteten väntas bli en av de största valfrågorna och enligt opinionsmätningar avseende sakfrågorna är det en fråga där Moderaterna och Sverigedemokraterna har stort förtroende hos väljarna.

Sjukvården och äldreomsorgen

Frågor där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har stort förtroende bland svenska folket är enligt mätningar bland annat sjukvården och äldreomsorgen.

Klimatet är en annan stor fråga och där ligger Miljöpartiet och Moderaterna bra till.

Kristdemokraterna, Centern och SD hör till partierna som även fokuserar extra mycket på landsbygden och till Liberalernas huvudfrågor hör integrationen. 

Sverigedemokraterna har även invandring som en av sina paradfrågor.

Topp fem-listan

När Demoskop rankade väljarnas viktigaste sakfrågor i december så blev topplistan så här.

◾1, Lag och ordning, 31 % (-2)

◾2, Miljö och klimat, 16 % (+1)

◾3, Vården 14 %, (+4)

◾4, Invandring, 13 % (-2)

◾5, Integration, 8 % (-1)

Värdet avser andelen väljare som anser att det är en av de tre viktigaste sakfrågorna. Inom parentes ses förändringen i procentenheter jämfört med förra månaden.

Läs mer om Demoskops mätning om väljarnas viktigaste sakfrågor här.

Bild på Ulf Kristersson

Moderaternas nya reklamkampanj riktar med andra ord in sig på en fråga som nu är i särklass viktigast enligt Demoskops senaste mätning.

När man klickar sig vidare in på Moderaternas webbsida så möts man direkt av en bild på partiledare Ulf Kristersson med rubriken ”Nu får vi ordning på Sverige – Läs mer om hur vi gör det.

Foto: Moderaterna

Text. Redaktionen


Godaste coladrycken är utsedd – slår Coca-Cola och Pepsi

2025 10 20

Den godaste coladrycken verkar varken produceras av Coca-cola eller Pepsi.

De två läskjättarna dominerar på marknaden.

I synnerhet är Coca-cola giganten. Företaget omsätter omkring 400 miljoner euro enbart för den svenska marknaden. 

Men trots det oslagbara varumärket bedöms inte drycken vara den godaste.

Åtminstone inte enligt juryn i ett nytt blindtest som nyligen gått av stapeln och som organiserades av lokaltidningen Nya Kristinehamns-Posten.

Oväntad vinnare

Istället är det en uppstickare som tar förstaplatsen.

Freeway Cola, som hittas på hyllorna i lågprisbutiken Lidl, anses vara godast när tidningens journalister undersökt saken.

Beskedet har knappast gått Lidl obemärkt förbi.

– Vi är väldigt glada över att vår cola från Freeway föll juryn i smaken. Det är återigen ett kvitto på att vi kan erbjuda våra kunder högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i en kommentar.

Andra "vinsten"

Utmärkelsen är ytterligare ett erkännande från Freeway som i somras även kammade hem en delad förstaplats när Sveriges bästa sockerfria coladryck testades av det oberoende testföretaget The Taste Lab.

Då fick man dela vinsten med Pepsi Max Sodastream.

– Intressant nog var det den sodastreamade coladrycken som vann och som rankades som bäst på de flesta av de testade parametrarna. Den hade bäst resultat på både helhetsintryck och munkänsla, och delad förstaplats på smak, sade Johan Swan, testansvarig vid tillfället.

Pepsin sågades: "Hostmedicin"

Fem personer deltog i blindtestet. Juryn hade därmed ingen aning om på förhand vilken läsk de smakade.

Samtliga alternativ betygsattes mellan 1-5. Med snittbetyget 3,8 hamnade Freeway Cola alltså i topp.

“Bra smak” och “passar de flesta” var några av motiveringarna.

Coca-cola var visserligen hack i häl med ett snittbetyg på 3,6. Någon jurymedlem klagade emellertid på “ingen fyllighet i munnen". Pepsi slaktades ännu hårdare och kallades för “hostmedicin” och ansågs ha en “trist eftersmak”.

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Här är alla betygen i testet

  1. Freeway Cola 3,8
  2. Coca-cola 3,6
  3. Coop cola 2,6
  4. Cuba cola 2,4
  5. Pepsi cola 2,4
  6. Premier cola 2,2
  7. Rally cola 1,8
  8. Ica cola 1,4

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Foto: A. Bianchi

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

JUST NU: Trump tvärvänder om Ukraina – ”Jag har aldrig sagt det”

2025 10 20

Donald Trump gör en ny tvärvändning om Ukraina.

President Trump har under sitt presidentskap gjort många utspel om Ukraina och Ryssland – som sinsemellan kan verka motstridiga.

Nu tvärvänder Trump igen och ger ett nytt besked om hur han ser på kriget.

”Jag sade aldrig det”

Donald Trump tror inte att Ukraina kan vinna kriget mot Ryssland, rapporterar Euronews.

I september gav Trump motsatt besked – men nu menar han att Ukraina sannolikt inte kan vinna kriget, även om han fortfarande inte utesluter det eftersom ”allt är möjligt”.

– De skulle fortfarande kunna vinna det, säger Trump.

– Jag tror inte att de kommer att göra det, tillägger han, enligt kanalen.

Han menar också att han aldrig har sagt att Ukraina kommer att vinna kriget.

– Jag sade aldrig att de skulle vinna det… ni vet att krig är en väldigt konstig sak, säger den amerikanska presidenten på måndagen.

Därmed tvärvänder Donald Trump i förhållande till vad han sade om Ukrainas segerchanser så sent som i september i år.

LÄS OCKSÅ: "Jag ska bryta Zelenskyjs ben" - EU-parlamentariker hotar

Annat tonläge i september

I september skrev Donald Trump ett inlägg på Truth Social där han menade att Ukraina har god chans att vinna kriget mot Ryssland.

– Efter att ha satt mig in i och fullt förstått den militära och ekonomiska situationen i Ukraina och Ryssland, och efter att ha sett de ekonomiska problem Ryssland har, tror jag att Ukraina, med stöd av Europeiska unionen, är i en position att VINNA tillbaka hela Ukraina i sin ursprungliga form, skev Trump i inlägget.

– Med tid, tålamod och ekonomiskt stöd från Europa och i synnerhet Nato, är en återgång till de ursprungliga gränserna absolut ett alternativ. Varför inte? Ryssland har utkämpat ett målsättningslöst krig i tre och ett halvt år – ett krig som en verklig militärmakt skulle vunnit på mindre än en vecka, tillade presidenten.

Bråkigt möte

Men nu har Trump återigen ändrat sitt tonläge gentemot Ukraina, och ifrågasätter landets möjligheter att vinna kriget.

Mötet mellan Trump och Zelenskyj i fredags var enligt uppgifter misslyckat och präglades av storbråk.

Innan mötet hade Trump pratat i telefon med Vladimir Putin.

Trump ska inom kort träffa Putin på ett nytt toppmöte i Ungern.

LÄS OCKSÅ: Allt ska bort - smocka mot Putin nu i veckan

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen