Väntetiden för dos 3 kortas ned till 5 månader för alla enligt uppgift

2022 01 13

De som är 18 till 64 år behöver inte längre vänta 6 månader för att få dos 3 av vaccinet utan nu sänker man väntetiden till 5 månader i hela Sverige.

Detta enligt uppgift till Sveriges Radio.

Alla regioner i Sverige

Det är Region Västerbottens vaccinationssamordnare Ronny Lestander som uppger att Folkhälsomyndigheten är på väg att ändra sin rekommendation till alla regioner runt om i Sverige.

Redan i övermorgon

Enligt vaccinationssamordnare Lestander kommer regionerna att sänka tiden mellan andra och tredje vaccinationsdosen till fem månader redan i övermorgon torsdag rapporterar Sveriges Radio.

Har kapacitet

– Folkhälsomyndigheten kommer med ett nytt direktiv på torsdag där man då vill att vi ska korta dosintervallet. Dels för att vi ska vaccinera den tredje dosen lite snabbare till befolkningen och för att man ser att man på vissa håll i Sverige också har kapacitet att påskynda den här processen, säger han.

Krav från Centern

Så sent som igår gick Centern ut och krävde att man ändrar väntetiden mellan andra och tredje dosen från nuvarande sex månader till fem.

Bara dagen efter

– Där tycker jag att regeringen ska fatta ett snabbt beslut för att vaccinera fler i befolkningen skyndsamt, sade Centerns gruppledare i riksdagen Anders W Jonsson till DN. Och bara dagen efter ser Centern alltså ut att få igenom sitt krav.

Funkar redan nu

Enligt Västerbottens vaccinationssamordnare så kan man faktiskt redan nu boka in sin tredje dos efter fem månaders väntetid på sina håll – till exempel i Västerbotten.

– Rent praktiskt så går det redan nu att börja boka sin tid om det har gått minst fem månader sedan man fick den andra dosen, säger Ronny Lestander.

Direktiv

– Men officiellt så öppnar vi för det här på torsdag. Och kommer nu att gå ut med det här och vi har det generella direktivet från Folkhälsomyndigheten, säger han.

Olika snabbt i regionerna

Västerbottens vaccinationssamordnare tror att en majoritet av regionerna kommer att korta ned väntetiden till fem månader.

– Jag tror att de allra flesta regioner kommer att följa Folkhälsomyndighetens nya direktiv. Sen är det lite olika hur fort man kan uppfylla det här och fort man kan öppna.

Glada nyheter

För Västerbottens invånare i åldern 18 till 64 år som trodde att man var tvingad att vänta ända till sex månader har vaccinationssamordnaren glada nyheter.

– Vi har tillgång till vaccinationstider i Västerbotten. Så vi kan vara generösa och säga att man kan börja redan nu då att tillämpa det här nya dosintervallet.

FHM bekräftar inte

Folkhälsomyndigheten avstår dock ifrån att bekräfta uppgiften till Sveriges Radio ikväll.

Myndigheten uppger nämligen att något beslut om justerat dosintervall inte är fattat.

FHM:s text väntas ändras

På Folkhälsomyndighetens hemsida står det i nuläget följande text: ”För personer som är yngre än 65 år rekommenderas att påfyllnadsdosen ges tidigast sex månader efter primärvaccinationen.”

Det är den texten som kommer att ändras enligt kvällens nya uppgifter.

Foto: CDC


”Ökat med 182 procent” – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


JUST NU: Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen