Väntetiden för dos 3 kortas ned till 5 månader för alla enligt uppgift

2022 01 13

De som är 18 till 64 år behöver inte längre vänta 6 månader för att få dos 3 av vaccinet utan nu sänker man väntetiden till 5 månader i hela Sverige.

Detta enligt uppgift till Sveriges Radio.

Alla regioner i Sverige

Det är Region Västerbottens vaccinationssamordnare Ronny Lestander som uppger att Folkhälsomyndigheten är på väg att ändra sin rekommendation till alla regioner runt om i Sverige.

Redan i övermorgon

Enligt vaccinationssamordnare Lestander kommer regionerna att sänka tiden mellan andra och tredje vaccinationsdosen till fem månader redan i övermorgon torsdag rapporterar Sveriges Radio.

Har kapacitet

– Folkhälsomyndigheten kommer med ett nytt direktiv på torsdag där man då vill att vi ska korta dosintervallet. Dels för att vi ska vaccinera den tredje dosen lite snabbare till befolkningen och för att man ser att man på vissa håll i Sverige också har kapacitet att påskynda den här processen, säger han.

Krav från Centern

Så sent som igår gick Centern ut och krävde att man ändrar väntetiden mellan andra och tredje dosen från nuvarande sex månader till fem.

Bara dagen efter

– Där tycker jag att regeringen ska fatta ett snabbt beslut för att vaccinera fler i befolkningen skyndsamt, sade Centerns gruppledare i riksdagen Anders W Jonsson till DN. Och bara dagen efter ser Centern alltså ut att få igenom sitt krav.

Funkar redan nu

Enligt Västerbottens vaccinationssamordnare så kan man faktiskt redan nu boka in sin tredje dos efter fem månaders väntetid på sina håll – till exempel i Västerbotten.

– Rent praktiskt så går det redan nu att börja boka sin tid om det har gått minst fem månader sedan man fick den andra dosen, säger Ronny Lestander.

Direktiv

– Men officiellt så öppnar vi för det här på torsdag. Och kommer nu att gå ut med det här och vi har det generella direktivet från Folkhälsomyndigheten, säger han.

Olika snabbt i regionerna

Västerbottens vaccinationssamordnare tror att en majoritet av regionerna kommer att korta ned väntetiden till fem månader.

– Jag tror att de allra flesta regioner kommer att följa Folkhälsomyndighetens nya direktiv. Sen är det lite olika hur fort man kan uppfylla det här och fort man kan öppna.

Glada nyheter

För Västerbottens invånare i åldern 18 till 64 år som trodde att man var tvingad att vänta ända till sex månader har vaccinationssamordnaren glada nyheter.

– Vi har tillgång till vaccinationstider i Västerbotten. Så vi kan vara generösa och säga att man kan börja redan nu då att tillämpa det här nya dosintervallet.

FHM bekräftar inte

Folkhälsomyndigheten avstår dock ifrån att bekräfta uppgiften till Sveriges Radio ikväll.

Myndigheten uppger nämligen att något beslut om justerat dosintervall inte är fattat.

FHM:s text väntas ändras

På Folkhälsomyndighetens hemsida står det i nuläget följande text: ”För personer som är yngre än 65 år rekommenderas att påfyllnadsdosen ges tidigast sex månader efter primärvaccinationen.”

Det är den texten som kommer att ändras enligt kvällens nya uppgifter.

Foto: CDC


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen