JUST NU: Världens modernaste IKEA har öppnat i Sverige – se fler bilder här

2023 05 25

Det blev stor succé när Ikea slog upp dörrarna för sitt toppmoderna varuhus på Västkusten i dag.

Butiken som är det 379:e Ikea-varuhuset i världen bjuder på en rad nymodigheter.

Se bilder från nya Ikea i länken längst ned i texten.

Rusning i dag

Det var rusning när butiken premiäröppnade i dag mellan Göteborg och Kungsbacka – i Kållered närmare bestämt.

Och till många besökares förtjusning bjuder nya Ikea-varuhuset på en hel del nyheter som ska underlätta för kunderna.

Nya betalningslösningar, nya butikslösningar och förstås nya matupplevelser – ett helt nytt Ikea.

Shoppingcenter och våfflor

– Det nya varuhuset skiljer sig från övriga svenska Ikea-varuhus, uppger Ikea.

– Förutom att det är större är planlösningen mer lik ett shoppingcenter med flera butiker i butiken.

Inne i varuhuset finns det även ett öppet atrium med plats för socialt häng eller en stunds arbete.

I sociala zonerna kommer det bland annat att serveras våfflor.

Restaurang och solceller

Andra nymodigheter i världens nyaste och världens modernaste Ikea är bland annat följande:

- Unik planlösning med mycket öppnare ytor

- Större restauranglösning

- Nytt kafé

- Enorm solcellsanläggning

- Inspirationskälla för mat och möten

- Producerar mer el än varuhuset förbrukar

- Större bistro

Snabbare köer

Nya Ikea Kållered erbjuder även en helt ny möjlighet att betala på – som även ska gå snabbare.

– För att slippa köa kommer kunder kunna betala i en app, via en medarbetare eller via checkout-diskar i varuhuset, förklarar Ikea på sin webbsida

Efter att man app-betalat så erhåller man ett digitalt kvitto och kan sedan lämna butiken genom snabba expressutgångar.   

Utanför öppettiderna

Dessutom kan man handla vid butiken även när butiken är stängd.

Det sker genom att man kan hämta beställningar i skåp vid parkeringen även utanför varuhusets öppettider.

För de allra yngsta besökarna erbjuder nya Ikea också en helt Småland-lekrum.

Ikea grundades i Älmhult 1943 och i Sverige finns det i dag 21 varuhus som sysselsätter 12 500 medarbetare.

Fler bilder

Se bilder från världens nyaste Ikea här.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen