SVERIGE: Varning till alla som har Bank-ID

2022 10 31

Alla i Sverige som använder Bank-ID får nu en skarp varning.

Swedbank, SEB, Handelsbanken och de andra bankerna inom Bank-ID-organisationen går nu ut med en varning som syftar till att hejda en våg av bedrägeriförsök som nu riktas mot de som har Bank-ID.

Vädjar till alla användare

Bank-ID:s användare kan drabbas av bedrägerivågen både via SMS till sina mobiltelefoner och via vanliga telefonsamtal.

– Just nu förekommer det falska SMS-utskick och telefonsamtal som utger sig för att komma från Bank-ID, uppger Bank-ID-gruppen.

Bank-ID vädjar till användarna att tänka på att Bank-ID aldrig själva skulle försöka nå användarna via SMS eller telefonsamtal.

–  Vi kontaktar aldrig användare på det sättet, understryker Bank-ID.

Så ska man agera

Om man nås av lurendrejarna som SMS:ar eller ringer så vill Bank-ID att de drabbade användarna ska agera på ett resolut och stramt sätt.

– Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det, betonar Bank-ID.

De falska SMS som sänds ut kan till exempel se ut på följande sätt, enligt Expressen:

”Ditt BankID är nu spärrat på grund av säkerhetsskäl + aktuellt datum”.

Falsk länk

Därefter försöker de kriminella avsändarna med en välkänd melodi – nämligen att man ska klicka på en länk.

I samband med att användarna uppmanas klicka på länken meddelas man att syftet är att ”Säkra ditt BankID”.

Länken kan vara kopplad till en bank, enligt tidningen.

Över 5 000 aktörer

Med Bank-ID kan man identifiera sig och signera hos över 5 000 företag och myndigheter inklusive hos posten, sjukvården och för digitala betalningar.

– De allra flesta väljer mobilt Bank-ID. Det är praktiskt eftersom många ofta har mobilen med sig. Det fungerar också bra på surfplatta, förklarar Bank-ID-gruppen.

Startades 2003

Bank-ID uppger att den första Bank-ID-legitimationen utfärdades redan 2003 då en kund i Skandiabanken laddade ner sitt Bank-ID och skrev under sin elektroniska adressändring.

Redan det första året lockas 27 000 personer att skriva under sin deklaration med Bank-ID. Företaget utvecklades sedan hisnande fort och under 2015 bröts miljardvallen, då drygt en miljard transaktioner gjordes med Bank-ID.

8 miljoner användare

– De flesta internet- och mobilbanker, finansiella företag och betallösningar liksom statliga och kommunala e-tjänster är användare av Bank-ID och idag har vi 8 miljoner användare, uppger Bank-ID på sin webbsida.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen