Zelenskyjs första ord – efter nya mötet med Trump

2025 04 26

Volodymy Zelenskyj och Donald Trump har mötts på nytt.

De flesta kommer nog ihåg bråket som utbröt i Vita huset framför tv-kamerorna sist när Trump och Zelenskyj sågs.

Nu har de båda presidenterna mötts på nytt – den här gången i Italien i samband med påvens begravning.

Zelenskyj delar nu med sig av hans första ord efter mötet – som tycks ha gått lugnare till den här gången.

Delar med sig

Så här skriver den ukrainske presidenten på X:

– Bra möte. Vi diskuterade en hel del på tu man hand. Hoppas på resultat på allt vi behandlade. Skydda livet på vårt folk. Fullständigt och ovillkorligt eldupphör, menar han.

“Kan bli historiskt”

Zelenskyj fortsätter.

– En pålitlig och varaktig fred som förhindrar att ett nytt krig bryter ut. Ett mycket symboliskt möte som har potential att bli historiskt om vi uppnår gemensamma resultat. Tack till er alla.

Tidigare under lördagen gav Donald Trump besked om att Ryssland och Ukraina är mycket nära en överenskommelse.

Det kan du läsa mer om genom att klicka här.

Hävdar kontroll

Tidigt på lördagseftermiddagen har Kreml gått ut och hävdat att ryska styrkor nu har återtagit full kontroll av Kursk – den ryska region som Ukraina gick in i förra sommaren.

– Chefen för de ryska väpnade styrkornas generalstab Valery Gerasimov rapporterade till överbefälhavaren Vladimir Putin om slutförandet av operationen för att befria Kursk Oblast, säger talesman Dmitrij Peskov enligt Kyiv Independent.

Ukraina har inte kommenterat påståendena, som inte har kunnat verifieras av någon oberoende part.

Hyllar nordkoreanerna

Kreml passar även på att hylla de nordkoreanska soldaternas inblandning i kriget.

För första gången erkänner Gerasimov de nordkoreanska truppernas deltagande i den militära kampanjen och berömmer deras ”styrka och hjältemod”. 

Kyiv och Seoul har tidigare sagt att Nordkorea har skickat omkring 11 000 soldater till Kursk oblast, men Moskva har inte offentligt bekräftat detta förrän nu.

Ryssland inledde en offensiv för att återta regionen i början av mars, varvid Ukraina tvingades dra sig tillbaka från stora delar av det ursprungligen intagna territoriet, inklusive staden Sudzha.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok resp President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen