Zelenskyjs giftiga ord: “Bara odjur …”

2025 05 03

Dussintals ryska attackrobotar slog ner i ukrainska Kharkiv under fredagsnatten. En elvaårig flicka finns bland de som nu vårdas för sina skador efter nattens anfall. Nu rasar Volodymyr Zelenskyj efter den brutala attacken, och riktar några väl valda ord mot “odjuren” i den ryska armén.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj slår larm om en ny rysk attack mot landet i natt.

Dussintals attackrobotar ska ha slagit ned över Charkiv, och ett 50-tal personer ska ha skadats.

Det meddelar Zelenskyj själv via ett inlägg på X under natten mot lördag svensk tid.

Läs mer: Polisen utfärdar varning till alla bilister – då riskerar du böter

“Bara odjur kan göra det”

Enligt Zelenskyj siktade Ryssland in sig på civila mål – det fanns helt enkelt inga möjliga militära mål i närheten av robotarnas nedslagsområde.

En elvaårig flicka ska finnas bland de skadade.

Den ukrainske presidenten är inte nådig i sin beskrivning av ryska trupper efter nattens robotattack.

– Ryssland slår till mot bostadsområden just när ukrainarna är hemma, när de lägger sina barn i sängen. Bara odjur kan ge sådana order, och utföra dem, skriver Zelenskyj på X. 

Läs mer: Public servicejätte skakas av stor skandal

Varje natt i Ukraina är en mardröm

Vidare vädjar Zelenskyj om ett förstärkt ukrainskt luftförsvar, och uppmanar sina allierade i USA och Europa till styrka och fortsatta sanktioner – det enda som kan tvinga Ryssland att upphöra, enligt presidenten. 

– Medan världen tvekar inför beslut förvandlas nästan varje natt i Ukraina till en mardröm som kostar liv.

Kremls svar: “Sköt ner ukrainska robotar”

Samtidigt rapporterar Kreml att landets luftförsvar förstörde tio ukrainska attackrobotar under loppet av en timme i natt, rapporterar Reuters. 

Av dessa ska åtta ha skjutits ner över gränsregionen Bryansk, och två över Krymhalvön, enligt de ryska uppgifterna.

Läs också: Trumps bild i natt väcker starka reaktioner: “Total galenskap”

Foto: President of Ukraine Office samt Ukrainska räddningstjänsten

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen