Jysk-butik stänger efter 25 år – lämnar staden helt

2025 04 24

Jysk stänger en av sina butiker efter 25 år.

Kedjan har under den senaste tiden gett besked om expansion till bland annat Uruguay och Marocko.

I Sverige stänger de dock nu en butik.

Jysks enda butik i Söderköping läggs ner efter 25 år – och kedjan lämnar därmed staden helt och hållet.

Det framhåller Jysk i ett pressmeddelande.

“Är tråkigt”

Det är dock inte av ekonomiska skäl som butiken läggs ner.

Jysk har fattat beslutet att permanent stänga butiken i Söderköping på grund av “begränsade möjligheter att utveckla butiksdriften”.

Kedjan har letat efter en ny lokal i området utan framgång och väljer nu att avsluta verksamheten.

– Det är tråkigt att vi behövt komma till det här beslutet men vår befintliga lokal passar varken vårt nya butikskoncept eller ger förutsättningar för den arbetsmiljö som vi vill erbjuda medarbetarna, säger regionchef Anders Ljungar.

– Därför är det nödvändigt att ta det här beslutet.

Efter 25 år

Jysk har funnits i Söderköping i mer än 25 år och har enligt egen utsago under lång tid sökt olika möjligheter för utveckling av den lokala Jysk-butiken.

Nu får kunderna ta sig till Norrköping istället.

– Nu hoppas vi att kunderna känner sig välkomna till vår butik i Mirum, Norrköping. Den butiken har vi nyligen uppdaterat för att möta både kundernas och medarbetarnas behov, säger Anders Ljungar.

Sista försäljningsdagen blir 30 september.

Marocko och Uruguay

Under våren har Jysk meddelat att kedjan expanderat till Marocko och Uruguay.

I Marocko rör det sig om två nya butiker i Casablanca, som ligger i Viva Park och Aeria Mall.

I Uruguay har en butik öppnats i huvudstaden Montevideo.

“Har varit ett mål”

Rami Jensen, VD och koncernchef på Jysk, är exalterad över expansionen.

– Att expandera till Afrika har varit ett långsiktigt mål för JYSK, och idag är vi stolta över att göra det till verklighet med våra första butiker i Casablanca, säger Jensen.

– Det är alltid speciellt att öppna nya butiker och ännu mer speciellt när det sker på nya marknader och på en ny kontinent som idag.

Läs mer ekonomi-nyheter:

Svagare Volvo-rapport än väntat - Ekonomibladet

Ny tung konkurs i bilbranschen - Ekonomibladet

Foto: Jysk

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen