Konsumentverket uppmanar alla med reflexselar – “Gör detta”

2024 11 25

Konsumentverket har gjort en besvärande upptäckt.

Många av reflexselarna på marknaden syns för dåligt.

Det framgår av en ny granskning som myndigheten har gjort.

I samband med granskningen skickar Konsumentverket med en uppmaning till alla som bär reflexsele.

“Vill inte vänta”

Konsumentverket har hittills granskat tolv modeller av reflexselar och ser redan nu att många av de återstående åtta modellerna också har brister.

– Trots att kontrollen av reflexselar inte är slutförd vill myndigheten inte vänta med att gå ut med det dåliga resultatet, framhåller myndigheten via sin webbsida.

“Falsk trygghet”

Enligt de nuvarande kraven ska en reflexsele ha lika stor reflekterande yta som en reflexväst.

Ofta är detta inte fallet, visar Konsumentverkets granskning.

– Reflexselar har blivit populära, men tyvärr kan många modeller invagga användaren i en falsk trygghet. Man syns helt enkelt alldeles för dåligt, säger utredare Jonas Eriksson.

“Gör detta”

Myndigheten går därmed ut med en tydlig uppmaning till alla som äger en reflexsele.

De måste kolla upp följande saker:

- Se till att selen är CE-märkt och märkt med standarden EN 17353.

- Se till att selen har reflexband som är minst två centimeter breda.

- Se till att den reflekterande ytan inte är sliten eller repig.

– Vill du synas bra även i dagsljus, gryning och skymning ska du i stället välja en reflexväst som förutom reflexer har ett fluorescerande material i en skarp färg, fortsätter Eriksson.

– Om du ändå vill använda en reflexsele, välj en med breda reflexband och komplettera gärna med snäppreflexer på armar och ben.

Ställer krav

Företagen som ingår i Konsumentverkets granskning vars produkter har visat sig vara otillräckliga krävs av myndigheten att försäljningen av reflexselar som inte uppfyller gällande krav stoppas.

Det kan även komma att leda till flera återkallelser.

När vi nu går in i vintertider är det alltmer viktigt att fotgängare syns för att förhindra trafikolyckor och andra incidenter som kan leda till skador eller i värsta fall dödsfall.

Foto: L. Stoermer

Text: Redaktionen


Trump totalsågar biljätte – “Vem kommer vilja köpa?”

2025 08 05

Donald Trump går till attack mot ett bilföretag.

Den amerikanske presidenten har tagit till sociala medier för att uttrycka sitt missnöje med biljätten Jaguar.

Trump menar att bolaget går fel väg – och beskriver deras strategi som “woke” och en “katastrof”.

“Katastrof”

Donald Trump framhåller att han tycker Jaguar går fel väg.

– Jaguar gjorde en dum, och verkligen WOKE reklam, SOM ÄR EN TOTAL KATASTROF, skriver han på Truth Social.

– Vd:n avgick precis i vanära, och företaget är i fullständigt kaos.

“Vem kommer vilja köpa?”

Presidenten fortsätter.

– Vem vill köpa en Jaguar efter att ha sett den där skamliga reklamen?

– Bör de inte ha lärt sig en läxa från Bud Lite, som blev woke och i stort sett förstörde företaget genom en kort kampanj.

Läs mer: Trump dundrar – “Det är RIGGAT”

Fått kritik

Jaguars omprofilering möttes av förvirring och kritik efter att företaget lade upp en reklamvideo som fokuserar på mångfald och inte visar några bilar.

Videon visar modeller i alla åldrar och etniciteter som kliver ut ur en hiss med olika marknadsföringsslagord som "lev livfullt" och "radera det vanliga" utspridda över den 30 sekunder långa reklamfilmen.

– Vår varumärkeslansering för Jaguar är en djärv och fantasifull återskapelse och som förväntat har den väckt uppmärksamhet och debatt, svarade en talesperson för biljätten enligt Newsweek.

Haft det svårt

Talespersonen fortsatte.

– Som stolta förvaltare vid en så anmärkningsvärd tidpunkt i Jaguars historia har vi bevarat ikoniska symboler samtidigt som vi tagit ett dramatiskt steg framåt.

Jaguar har – precis som många andra företag i bilbranschen – haft det svårt under de senaste åren.

Höjda räntor, sval köpmarknad och osäkerhet kopplat till tullar har lett till att många märken har haft det kämpigt.

Bland dessa finns exempelvis den japanska jätten Nissan – och för inte länge sedan rapporterade även Volvo svaga siffror.

Läs mer: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Matpriserna stiger – en kedja bakom nästan hela ökningen

2025 08 05

Nya siffror visar att en av de stora kedjorna står bakom stora delar av prisökningen.

Efter att matpriserna fallit något i juni så stiger de på nytt i juli.

Det rör sig inte om någon större ökning – utan nya siffror från Matpriskollen pekar på en ökning om 0,2 procent.

Vad som dock är anmärkningsvärt är att en av Sveriges ledande matkedjor står bakom nästan hela ökningen, rapporterar TV4.

Kedjan bakom

Krisande Coop ligger enligt Matpriskollen bakom nästan hela månadens ökning.

Kedjan har höjt mer än sina konkurrenter, med så mycket som två procent i vissa av butikerna.

– Där har man gjort prisökningar som är ganska ordentliga, nästan 2 procent i vissa butiker, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur till kanalen.

Bidrar till ökningen

Det rör sig i julis siffror inte om några drastiska ökningar, men det finns några produkter som i synnerhet har bidragit till prisökningen.

Då handlar det bland annat om färskost och halstabletter – såväl som chokladdryck som steg fem procent i juli.

Läs mer: Svensk dryck gör succé – hyllas i flera länder

Inflationen i juni

Statistiska centralbyrån har ännu inte släppt siffror för hur inflationstakten såg ut i juli månad.

Inflationstakten enligt KPI var dock 0,7 procent i juni 2025, vilket var en uppgång från 0,2 procent i maj. 

Månadsförändringen från maj till juni var 0,5 procent enligt KPI. Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 2,8 procent i juni, en uppgång från 2,3 procent i maj.

Prisbasbeloppet ändras

Filip Hellberg, prisstatistiker på SCB, kommenterar utfallet, och pekar på flera prisökningar.

– Flertalet varor och tjänster ökade i pris från maj till juni, bland annat paketresor och biluthyrning, säger han.

Prisbasbeloppet för år 2026 har beräknats till 59 200 kronor. 

Det innebär en ökning med 400 kronor jämfört med prisbasbeloppet för år 2025.

Läs mer: Rusch till Jula – slår rekord

Foto: Ica-Gruppen resp Willys, City Gross och Coop

Text: Redaktionen