Köp inte julgranar härifrån – många svenskar drabbade

2024 12 05

Uppgifter kommer nu om att flera svenskar förlorat pengar efter att ha försökt köpa julgranar.

Med mindre än en månad kvar till julafton är det många som har gett sig ut för att köpa julgranar och julklappar.

Samtidigt fortsätter den rådande bedrägerivågen att ställa till med stora problem.

Nu kommer uppgifter om att flera svenskar har förlorat pengar efter att ha försökt köpa julgranar på nätet.

Det rapporterar SVT.

Köp inte här

Det rör sig om en webbplats som heter julgransbutik.com.

Det ser ut som att det rör sig om lokalproducerade plastgranar i Teckomatorp.

På en facebooksida delar flera drabbade konsumenter med sig av sina erfarenheter.

– Går inte att nå dem heller. De har dragit pengar, de gick fort..... Akta er!!!!!

– Jag beställde en förra veckan går ej att ringa. Har skrivit två meddelanden utan svar.

Flera andra meddelanden vittnar om pengar som har dragits och granar som inte har levererats.

Flera varningstecken

Den här typen av bedrägerier fortsätter att ställa till med stora problem i Sverige.

Konsumenter gör rätt i att kolla upp företaget för att säkerställa att man har att göra med en seriös aktör.

Gör detta

Det är inte ovanligt att råka ut för dessa blufföretag.

Konsumentverket har upprättat riktlinjer för hur man bör tänka för att undvika att bli drabbad.

Här är några viktiga tips:

- Sök på nätet och läs vad andra skriver om företaget.      

- Kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget. 

- Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du handlar.  

- Var alltid försiktig innan du lämnar ut dina kortuppgifter. 

Inte bara egna sidan

Konsumentverket förklarar.

– Sök på företagets namn på internet. Då kan du hitta sidor där andra skriver vad de tycker om företaget. Kolla även om företaget finns på sociala medier. Där brukar kunder också kunna lämna omdömen och kommentarer.

Det är en bra idé att inte bara läsa kundomdömen på företagets egen webbplats.

Som alltid ska man vara varsam med känsliga uppgifter för att minska risken för bedrägerier.

Foto: F. Buitenwerf

Text: Redaktionen


JUST NU: Direkt order från USA – inleds på tre kontinenter

2025 11 27

En direkt order har utfärdats från USA till Europa, Kanada, Australien och Nya Zeeland. 

Det är utrikesminister Marco Rubio som uppges ha utfärdat direktivet.

Från och med nu ska amerikanska diplomater i nämnda delar av världen sätta press på respektive länder att begränsa invandringen, lyder ordern enligt The New York Times.

Tidningen ska ha kommit över dokument som redan skickats ut till amerikanska ambassader och konsulat, bland annat i Europa.

– Rubios order handlar om att begränsa invandringen. Han vill att diplomater ska sätta press på sina värdländer att skärpa sin invandringspolitik, skriver finländska Iltalehti som också rapporterar om saken.

"Försvara nationell suveränitet"

Förutom att aktivt lobba för en minskad invandring har diplomaterna beordrats att anmäla brott som begåtts av folk med invandringsbakgrund till USA:s utrikesdepartement.

Dessutom får diplomaterna i uppdrag att analysera hur värdländerna hanterar invandringsfrågan. 

– Till exempel bör de rapportera om politik som "onödigt gynnar invandrare på bekostnad av lokalbefolkningen", ska det stå i dokumenten som den amerikanska tidningen kommit över.

Två mål med åtgärderna uppges vara att “försvara nationell suveränitet” och “säkerställa lokalsamhällenas säkerhet”.

LÄS MER: Natochefen sätter ned foten – trotsar USA och Ryssland

Hård linje mot Europa

USA:s regering har sedan Donald Trump installerades i Vita huset intagit en hård linje mot Europa och skarpt uppmanat EU om att se över invandringspolitiken.

Exempelvis fick ett tal av vicepresident JD Vance på säkerhetskonferensen i München tidigare i år stor uppmärksamhet. Vance vände sig då direkt till Europa.

Hotet jag oroas mest över vad gäller Europa är inte Ryssland, Kina eller någon annan extern aktör. Det jag oroar mig för är hotet inifrån, att Europa backar från några av sina mest fundamentala värderingar, värderingar som man delar med USA, sade vicepresidenten i talet då.

LÄS MER: Ilska mot Mark Rutte: ”Vi har gjort allt – i 30 år”

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


27 nov 2025

Teliakunder måste signera avtal – är inte tillåtet

2025 11 27

Råd & Röns årliga skamlista är här.

Det är listan inget företag vill hamna på.

Varje år samlar konsumenttidningen Råd & Rön in klagomålen från svenska konsumenter och konstaterar vilka som är de mest kritiserade företagen.

I år finns flera fyra mobiloperatörer på listan: Telia, Tele2, Telenor och Tre som samlat på sig hundratals anmälningar från ilskna kunder.

Tvingas skriva på otillåtet avtal

När det gäller Telia handlar klagomålen om att kunder upplever sig lurade av abonnemang som lovar att vara fria från bindningstid – men som sedan inte är det.

Det har också inkommit anmälningar om ett pris i erbjudandet medan det var ett annat i orderbekräftelsen samt att telefonförsäljare lovat priser som inte motsvaras i verkligheten.

Dessutom har kunder behövt skriva på otillåtna avtal.

Telia bryter också mot de regler som finns kring skriftlighetskravet, till exempel har konsumenter blivit ombedda att signera avtal under pågående samtal, vilket inte är tillåtet, framhäver Råd & Rön.

Svarar: färre anmälningar

Telia har svarat på kritiken.

Mobiljättens presschef Roikja Rafii understryker i ett svar till Råd & Rön att “Telia är ett av Sveriges största företag och att företaget i förhållande till sin storlek har få anmälningar”. 

Enligt företaget har anmälningarna, som i skamlistan uppgått till 203 stycken, dessutom sjunkit de senaste åren.

– Hon säger att företaget arbetar med tät uppföljning, kontinuerlig utbildning och kundundersökningar för att säljsamtalen ska hålla god kvalitet och kunderna vara nöjda, skriver Råd & Rön.

LÄS MER: Här är ”sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

Bad om ursäkt

Ett klagomål på Telia som fått medial uppmärksamhet den senaste dagarna var när pensionären Stig Nilsson i Sunne ville avsluta ett sportpaket men istället tecknades upp på två andra tjänster, som han inte var ute efter. Tjänsterna hade två års bindningstid och skulle kosta honom 15 000 kronor, rapporterar NWT.

Men Telia backade efter att Stigs barnbarn skällt ut företaget.

De bad om ursäkt, skyllde på säljaren och förklarade att det hade blivit ett missförstånd och att det absolut visst skulle gå att ta bort tjänsterna. Så lät det inte de tre första gångerna som vi ringde, säger barnbarnet Ebba Nilsson till NWT.

Förutom mobiljättarna finns även företaget Bättre hälsa, Bianca Ingrosso, CVneed, Hälsoutvärdering, Pernilla Wahlgren och Bilsvaret på Skamlistan.

Listan toppas dock av Termination Experts, som erbjuder sig att säga upp abonnemang och avtal på olika tjänster, med över tusen anmälningar.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen