Kriminologernas svar på varför Sverige är värst avseende dödsskjutningar

2021 05 30

Polisens låga uppklaringsgrad av mord bland kriminella pekas ut som en möjlig orsak till Sveriges bottenplacering avseende dödsskjutningar.

Brottsförebyggande rådets rapport om att Sverige är värst bland de 22 undersökta länderna i Europa när det gäller dödsskjutningar har skapat en stor debatt i politiken. Den stora frågan är förstås vad som är orsaken och SvD har intervjuat flera experter för att få svar.

◼Den låga uppklaringsgraden

Kriminolog Sven Granath vid Stockholmspolisen och kriminolog Manne Gerell vid Malmö universitet, är inne på att den den låga uppklaringsgraden för mord bland kriminella kan ha lett till att de kriminellas normer har förändrats.

– När kriminella började skjuta på varandra så förändrades normerna för hur man ser på det. Om ett gäng använder kalasjnikov kan inte de andra använda knivar, säger Manne Gerell till SvD och menar att en sådan utveckling är svår att bryta.

◼Unik kombination av riskfaktorer

Dödsskjutningarna avser de kriminella miljöerna med frågan är varför läget är värre i Sveriges kriminella miljöer jämfört med övriga Europas kriminella miljöer. Kriminolog Sven Granath är inne på att det kan finnas en speciell riskfaktorskombination i Sverige bestående av många illegala vapen sedan Jugoslavienkrigen, eskalerande knarkhandel och många unga män med en problematisk uppväxt bakom sig.

– Men det är delvis spekulationer, säger han till SvD.

ANALYS

De två kriminologernas förklaringar är mycket intressanta att ta del av men samtidigt är det påtagligt att man inte är så säker på vad som ligger bakom. Det nämns egentligen bara en tydlig möjlig delorsak:

◼Polisens låga uppklaringsgrad har bidragit till att de kriminella kunna fortsätta sina verksamhet som därför blivit värre och värre.

I jämförelse med övriga Europa skulle det potentiellt kunna innebära att svensk polis är sämre på att klara upp brott än andra länder och det är naturligtvis oroande. Då blir det förstås viktigt att granska om det beror på att Sveriges politiker givit polisen färre och svagare verktyg i kampen mot brottsligheten.

M och SD för fram den stora migrationen till Sverige som en orsak i kombination med misslyckad integration. Den kopplingen skulle med andra ord vara att unga män med utländsk koppling inte kommit in i samhället utan istället valt en kriminell bana men den möjliga orsaken har ännu inte fått så stort fokus utanför M och SD. Det finns en betydande sannolikhet för att detta förändras framöver då M och SD lär trycka på och då forskning och granskningsrapporter i den riktningen därmed kan komma att tillta.

Det viktiga är att lägga fokus på vad som ligger bakom de många dödsskjutningarna för att bromsa utvecklingen och SvD fokuserar också på viktiga ljuspunkter som visar att trenden kan ha vänt. Många gängkriminella är nu frihetsberövade, skjutningarna har nått lägsta nivån i Sverige sedan 2016 och särskilt i Malmö har man lyckats trycka tillbaka skjutningarna enligt SvD.

[yop_poll id="123"]

20 november 2025

Nytt krav i bilbesiktningen – många kan få anmärkning

2025 11 20

Under flera års tid har klagomålen haglat från bilister över hela landet.

Folk bländas på vägarna av mötande bilar, trots att bilarna kör med halvljus.

Så lyder den växande kritiken som till och med har resulterat i att en protestgrupp, Lightmare, grundats i Storbritannien för att få bukt med problemet.

Vi gör en översyn av vilka krav som ska ställas vid en bilbesiktning. Kontroll av belysning är ett av flera områden som vi tittar på, sade Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson till Sydsvenskan i våras.

På gång till sommaren

Nu kommer nya besked i frågan.

Målet är att nya regler i bilbesiktningen gällande de starka halvljusen ska finnas på plats till sommaren 2026.

– Klagomålen om bländning har funnits länge, men det är framför allt de senaste åren som det ökat på grund av den nya tekniken, säger Anders Gunneriusson till SR på torsdagen.

Det handlar om Xenon och LED-strålkastare på moderna bilar.

Ljusen är så starka att folk blir bländade även om helljuset är avaktiverat. Det går dock att ändra genom att man vinklar om ljusen, och det är på den punkten det nya kravet ska gälla.

– Det finns idag en tolerans i regelverket för att man ska kunna ha last i fordonet, men är fordonet olastat ska man ha en bra nedvinkling och det kan innebära att en del fordon kan behöva justeras, säger Anders Gunneriusson.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Många kan få anmärkning

När de nya reglerna träder i kraft kan en direkt konsekvens bli att bilägare därmed får en anmärkning. Det innebär att en verkstad måste justera strålkastarna.

Anders Gunneriusson har tidigare sagt att han inte utesluter att en del även kan behöva byta ut sina lampor helt och hållet.

– Men det är upp till verkstaden att avgöra, sade utredaren till Sydsvenskan i mars.

LÄS MER: Över hälften har samma fel – vanligaste missen i bilbesiktningen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen


20 november 2025

Kaos på E4 – folk fast i bilar hela natten

2025 11 20

Snön har dundrat in över Sverige det senaste dygnet.

Det har fått kraftig påverkan på trafiken.

Värst är kanske läget på E4 mellan Gävle och Söderhamn.

Tre stycken olyckor har påverkat trafiken sedan strax efter midnatt och det råder “mycket stor påverkan”, uppger Trafikverket.

Flertalet stillastående fordon på sträckan mellan Tönnebro och Sörljusne. Bärgning samt plogning pågår på flertalet ställen, framhåller myndigheten.

För närvarande hoppas Trafikverket att trafiken kan komma igång igen klockan 09 – men det är enbart en preliminär prognos.

Suttit fast i över sex timmar

Drabbade bilister på sträckan uppger på morgonen att de suttit fast i köer i över sex timmar.

Efter Gävle började köbildningen. Först stod vi still i två timmar, sedan kom en bärgare och drog bort en bil och då kunde vi köra typ 100 meter innan vi blev stående igen, säger bland annat Jennie Söderberg, som suttit fast hela natten, till Expressen.

Enligt Jennie är det en stor utmaning att överhuvudtaget hålla sig vaken. Hon riktar skarp kritik mot Trafikverket.

– Det är för dåligt av Trafikverket att de inte har kunnat röja. Vi bor uppe i Norrland och ska vi ha ett levande land så måste vi som bor där kunna vara på jobbresor i södra Sverige och sen kunna ta oss hem. 

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Organge varning

För närvarande gäller ingen vädervarning för snön i norra Sverige under torsdagen. Det gör det däremot i Götaland. 

I sju län, Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg, Jönköping, Kalmar och Östergötland, råder gul varning för snöfall fram till och med klockan 23 ikväll.

– Det kan vara svårt att ta sig fram i trafiken på grund av snö på vägar, trafikolyckor eller stillastående fordon, framhåller SMHI och fortsätter:

Dessutom har orange varning, den näst högsta varningsnivån, utfärdats i norra Kalmar län. Folk i området uppmanas att inte ge sig ut på vägarna.

– Snöfallet drar långsamt norrut, vilket gör att de norra delarna av varningsområdet berörs först från sennatten mot torsdag. De största mängderna väntas i östra delen av varningsområdet.

LÄS OCKSÅ: Ryanair är för dåliga – flygningar förbjuds

Arkivfoto: A. Fastovets

Text: Redaktionen