Kritikstorm mot Heinz nya reklam – “Chockerande, hur blev detta godkänt?”

2024 10 07

Ketchupjätten Heinz är i blåsväder.

En reklamkampanj från det amerikanska företaget har väckt ramaskri på nätet.

Se bilden längst ned i texten.

Anklagelsen: förstärker stereotyper

Det är på tunnelbanestationer i London som kampanjen väckt uppmärksamhet, rapporterar The Guardian.

Stora skyltar har satts upp som föreställer en svart kvinna i brudklänning på en bröllopsmiddag, där hon åtnjuter en portion med Heinz pasta bredvid en vit man som ska föreställa brudgummen.

På bilden syns också vad som verkar vara mannens föräldrar samt en äldre svart kvinna, till synes brudens mamma.

Det har fått användare på sociala  medier att gå i taket.

Anledningen är man anser att Heinz har “raderat ut” mörkhyade fäder från sammanhanget.

– “För mina bröder med döttrar”. För att, tro det eller ej, svarta flickor har också pappor, skriver exempelvis författaren och Guardian-krönikören Nels Abbey på X.

"Hur blev detta godkänt?"

Abbeys inlägg har därefter blivit viralt.

– Total utradering av svarta fäder av ett sådant mainstreammärke är chockerande. Hur blev detta godkänt? framhåller en användare som svarat på tråden.

– Ja, det är ett vackert förhållande mellan olika etniciteter och de ville behålla fem personer vid bordet men raderingen av svarta pappor är inte rättvist, skriver en annan.

LÄS MER: Heinz ryter ifrån: Så här ska du förvara ketchupen

Ber om ursäkt

Heinz har svarat på kritiken.

I ett uttalande ber man ursäkt och menar att man begått ett misstag.

– Vi uppskattar alltid allmänhetens perspektiv på våra kampanjer. Vi förstår hur den här annonsen oavsiktligt kan ha vidmakthållit negativa stereotyper.

– Vi ber om ursäkt och kommer att fortsätta att lyssna, lära oss och förbättra oss för att undvika att detta händer igen i framtiden, framhåller Heinz till The Independent.

Se bilden här

Det är dock inte alla som kritiserar kampanjen.

En del menar att det faktiskt kan vara mannens pappa som klippts bort.

– Skulle inte traditionella sittplatser innebära att brudens pappa sitter bredvid brudgummens mamma, vilket betyder att mannen till vänster är brudens far och brudgummens far saknas? frågar sig en person på X.

Enligt brittisk media är annonserna en del av en mediakampanj som hyllar normbrytare som trotsar konventionellt beteende för att njuta av Heinz nya pastasåser. 

På bilden spiller bruden till exempel sås på sin vita klänning.

Se bilden genom att klicka här (länk till X, tidigare Twitter).

LÄS MER: Italien rasar mot Heinz nya pasta: “De borde skämmas”

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

2025 11 26

De mest och minst ansedda företagen som är verksamma i Sverige har utsetts.

Det är Reputation and Trust Analytics som idag publicerar en ny studie med över 10 000 organisationsutvärderingar.

I rapporten rankas företag på en femgradig skala från 1-5. En fyra eller högre bedöms som “anseende på utmärkt nivå”. 

Högst på listan hamnar i år Ikea som med ett snittpoäng på 4,05 därmed betraktas som Sveriges mest ansedda företag.

En så hög anseendepoäng visar att alla aspekter av företagets anseende är på god eller utmärkt nivå, sammanfattar Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics, i ett uttalande.

Shoppingjätten i botten

Långt ifrån alla når dock Ikeas höjder.

Sist på listan hamnar den kinesiska shoppingjätten Temu, som enligt statistik från Ehandel i snitt har 2,4 miljoner aktiva svenska kunder i månaden, med ett anseende på under 2,5.

– Vilket är en mycket dålig nivå, konstateras i pressmeddelandet till rapporten. Den kritiserade nätbutiken Shein kommer näst sist och att de två kinesiska aktörerna hamnar i botten är genomgående för hela Norden.

Strax ovanför Temu och Shein bland de minst ansedda företagen hittas Telia, Postnord, Nestlé, Ryanair, SJ, Amazon, Tesla och Swedbank.

– Anseende styr hur våra intressenter beter sig, vilka attityder de har och vilka beslut de fattar. Medan ett varumärke säkerställer position och differentiering, säkerställer anseende det sociala kontraktet och den legitimitet som kommer med förtroende, säger Alexander Widén.

Hårt kritiserade

Temu och Shein har länge varit hårt kritiserade av bland annat EU, Konsumentverket och Svensk Handel. Företagen har anklagats för att bryta mot konsumentskyddande lagar, ha skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor.

Det förstnämnda har tidigare sagt att man jobbar fortlöpande med att värna konsumenternas intressen på deras plattform. Man säger sig också ha “strikta policyer" för att säkerställa produkternas kvalitet.

Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet, skriver Temu på sajten Trustpilot.

LÄS MER: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Mest ansedda företagen i Sverige

1. Ikea
2. Systembolaget
3. Volvo
4. Scania
5. Saab
6. Länsförsäkringar
7. ABB
8. SKF
9. SBAB
10. Apoteket

Källa: Reputation and Trust Analytics

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


26 nov 2022

“Helt sinnessjukt” – lucianyhet väcker ramaskri

2025 11 26

På skolor runtom i hela Sverige pågår förberedelserna för fullt inför årets luciafirande.

Men firandet är inte villkorslöst.

För två år sedan förbjöd flera skolor i Stockholmsregionen föräldrar från att delta i firandet, på grund av att det ansågs kunna väcka obehag hos de yngre eleverna.

Det här året är det ett annat förbud, och framför allt underlåtenheten att följa reglerna, som väcker starka reaktioner.

I Danderyd har skolor numera nämligen börjat porta föräldrar som trotsar förbudet mot att fotografera och filma barnen under firandet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Det är helt sinnessjukt att man inte respekterar när man får tydliga instruktioner, säger författaren och influencern Katrin Zytomierska till kanalen.

Rektorn bestämmer

Enligt Ulla Hurtig Nielsen (M), skolpolitiker i Danderyd, är det formellt rektorn som fattar beslut om föräldrar ska få närvara vid luciatågen eller inte.

Hon understryker att det är viktigt att traditioner får leva kvar, men framhåller också att det borde kunna tas hänsyn till krav att föräldrar enbart får fotografera sitt eget barn.

– Vad många inte vet är att det i Danderyd finns många barn med skyddad identitet, vars föräldrars jobb gör dem särskilt utsatta, säger Ulla Hurtig Nielsen till lokaltidningen Mitt i.

Förslaget: böter på 10 000 kronor

Beskedet från Stockholmsskolorna har även orsakat reaktioner på sociala medier. Flera frågar sig vad meningen är med luciatåg om inte föräldrarna får titta på och andra undrar varför föräldrarnas vilja ska prioriteras före barnens välmående.

En del bekräftar också att det filmas hejvilt på luciafirandet i skolorna.

Katrin Zytomierska har ett förslag på hur man skulle kunna lösa dilemmat: inför böter på 10 000 kronor för den förälder som filmar ett annat barn och lägger ut det.

I ett land som Sverige så tror jag inte att någon skulle våga lägga ut någonting om det var en högre bot, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Etablerades på 1900-talet

Luciafirandet har sitt ursprung i den kristna tron och firas till minne av just helgonet Lucia, en kristen jungfru från italienska Syrakusa som dog 304.

I Sverige etablerades firandet av Lucia under tidigt 1900-talet och har idag väldigt lite gemensamt med den tidiga kristna högtiden.

Lucia firas även i övriga nordiska länder samt i delar av Italien där det dock skiljer sig väldigt mycket från den svenska varianten.

LÄS MER: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Foto: Bengt Nyman

Text: Redaktionen