Kritikstorm mot Heinz nya reklam – “Chockerande, hur blev detta godkänt?”

2024 10 07

Ketchupjätten Heinz är i blåsväder.

En reklamkampanj från det amerikanska företaget har väckt ramaskri på nätet.

Se bilden längst ned i texten.

Anklagelsen: förstärker stereotyper

Det är på tunnelbanestationer i London som kampanjen väckt uppmärksamhet, rapporterar The Guardian.

Stora skyltar har satts upp som föreställer en svart kvinna i brudklänning på en bröllopsmiddag, där hon åtnjuter en portion med Heinz pasta bredvid en vit man som ska föreställa brudgummen.

På bilden syns också vad som verkar vara mannens föräldrar samt en äldre svart kvinna, till synes brudens mamma.

Det har fått användare på sociala  medier att gå i taket.

Anledningen är man anser att Heinz har “raderat ut” mörkhyade fäder från sammanhanget.

– “För mina bröder med döttrar”. För att, tro det eller ej, svarta flickor har också pappor, skriver exempelvis författaren och Guardian-krönikören Nels Abbey på X.

"Hur blev detta godkänt?"

Abbeys inlägg har därefter blivit viralt.

– Total utradering av svarta fäder av ett sådant mainstreammärke är chockerande. Hur blev detta godkänt? framhåller en användare som svarat på tråden.

– Ja, det är ett vackert förhållande mellan olika etniciteter och de ville behålla fem personer vid bordet men raderingen av svarta pappor är inte rättvist, skriver en annan.

LÄS MER: Heinz ryter ifrån: Så här ska du förvara ketchupen

Ber om ursäkt

Heinz har svarat på kritiken.

I ett uttalande ber man ursäkt och menar att man begått ett misstag.

– Vi uppskattar alltid allmänhetens perspektiv på våra kampanjer. Vi förstår hur den här annonsen oavsiktligt kan ha vidmakthållit negativa stereotyper.

– Vi ber om ursäkt och kommer att fortsätta att lyssna, lära oss och förbättra oss för att undvika att detta händer igen i framtiden, framhåller Heinz till The Independent.

Se bilden här

Det är dock inte alla som kritiserar kampanjen.

En del menar att det faktiskt kan vara mannens pappa som klippts bort.

– Skulle inte traditionella sittplatser innebära att brudens pappa sitter bredvid brudgummens mamma, vilket betyder att mannen till vänster är brudens far och brudgummens far saknas? frågar sig en person på X.

Enligt brittisk media är annonserna en del av en mediakampanj som hyllar normbrytare som trotsar konventionellt beteende för att njuta av Heinz nya pastasåser. 

På bilden spiller bruden till exempel sås på sin vita klänning.

Se bilden genom att klicka här (länk till X, tidigare Twitter).

LÄS MER: Italien rasar mot Heinz nya pasta: “De borde skämmas”

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk jättefabrik tvingas stänga – landets största

2025 11 17

En av Rysslands industrijättar tvingas att stänga sin fabrik.

Den ryska ekonomin slås tungt av situationen i landet och västvärldens sanktioner.

Flera industrijättar tvingas till minskningar av produktionen på grund av den bristande efterfrågan.

– Tidigare har minst tio ryska företag inom gruv-, transport- och verkstadssektorerna beslutat att förkorta arbetsveckan, uppger The Moscow Times.

– Detta för att minska kostnaderna i samband med de ekonomiska problemen, bristande inhemsk efterfrågan och fallande export.

Jättefabrik stänger

Idag kom beskedet att den gigantiska anläggningen Kremniy, som ligger i den ryska regionen Irkutsk, kommer att stoppa allt arbete från och med den 1 januari 2026.

– Företagets presstjänst gick ut och berättade att bristen på efterfrågan var orsaken, eftersom importerat kisel är mycket billigare än inhemskt kisel och leveranserna från utlandet ökar. Ryska produkter är inte heller efterfrågade på världsmarknaden, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Största i landet

Den stora fabriken är den största producenten av kisel i Ryssland och ägs av bolagsjätten Rusal.

Men Kremniv-anläggningen är inte den enda av företagets anläggningar som tvingas till åtgärder.

– En annan Rusal-anläggning, Silicon Ural, kommer att fortsätta att fungera med reducerad kapacitet, uppger företages presstjänst, enligt tidningen.

– Tidigare har företaget meddelat sina planer på att minska kiselproduktionen med 35 procent på grund av Kina. Förra året uppgick produktionen till drygt 53 tusen ton.

Rusals anläggningar är de enda tillverkarna av raffinerat kisel i Ryssland.

Oljan reas ut

De ryska kiselfabrikerna är inte ensamma om att ha det kämpigt med ekonomin.

Förra veckan kom rapporter om att landets oljeexport också stannat av kraftigt den senaste tiden, vilket har tvingat Ryssland till kraftigt rabatterade priser för att få oljan såld.

– Rabatterna på rysk olja har ökat kraftigt i samband med USA:s sanktioner mot Rysslands två största oljebolag, Rosneft och Lukoil, uppger The Moscow Times.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Text: Redaktionen


17nov2025

”Sålde slut förra året” – Elgiganten avslöjar Black Friday-favoriten

2025 11 17

Black Friday står för dörren.

En av årets stora shoppingtillfällen är snart här och anses av många som startskottet på julhandeln.

På Elgiganten väntar man sig en kraftig anstormning av kunder.

– Vi väntar oss upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg, uppger företaget i ett uttalande.

Och elektronikkedjan hävdar att det finns en tydlig anledning bakom de ökande försäljningsvolymerna under Black Friday.

– Svenska konsumenter planerar sina inköp mer strategiskt och investerar i teknik som gör vardagen enklare och hemmet smartare.

Succé förra året

Förra året var det särskilt en produkt som stack ut och sålde slut, en trend som kan hålla i sig.

– Robotdammsugaren har blivit en självklar del av det smarta hemmet. Förra året sålde flera modeller slut redan innan veckan var över och den trenden ser ut att fortsätta, uppger Elgiganten.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Letar inte efter det billigaste

Enligt Elgigantens prognos kommer också de stora skärmarna att dominera försäljningen under årets Black Friday.

– Kunderna letar inte längre efter de billigaste produkterna, utan efter det bästa priset på det de verkligen vill ha. Många väntar med sina större inköp till just Black Friday, säger kedjans vd Niclas Eriksson, i ett uttalande.

– En espressomaskin i premiummodell eller en stor tv till halva priset lockar mer än en mindre rabatt på en enklare modell. Samtidigt ser vi att intresset för smart teknik, som träningsklockor och AI-datorer, fortsätter att växa.

Elgigantens trendspaning

Elgiganten har 170 butiker i Sverige.

Elektronikkedjan är en del av en koncern som har butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna.

Inför Black Friday 2025 tror företaget lite extra på följande produkter.

- Datorer med inbyggda AI-funktioner

- TV med skärmar är en av årets mest växande trender

- Smarta hemprodukter, exempelvis robotdammsugare

- AI-drivna kameramobiler

- Brusreducerande hörlurar

- Nintendo Switch 2 toppar många önskelistor

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen