Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Dödförklarad kvinna vaknade till liv i kistan

2025 11 24

Personalen på ett krematorium i Thailand fick en chock när en dödförklarad kvinna började röra sig i sin kista.

Den 65-åriga kvinnan skulle kremeras i Wat Rat Prakhong Tham, ett buddhistiskt tempel i utkanten av Bangkok.

Kvinnans broder uppger att hon varit sängliggande i omkring två år och ”slutade andas” för två dagar sedan. Han fick ett dödsbevis av lokala myndigheter och förde kvinnan till templet för kremering. 

"Blev lite förvånad" 

När brodern anlände uppstod problem eftersom han inte kunde uppvisa en dödsattest från en läkare, rapporterar ABC News.

Samtidigt började ljud höras inifrån kistan. Brodern beskriver det som ett ”svagt knackande”.

– Jag blev lite förvånad. Jag bad dem öppna kistan och alla blev lika förvånade, säger han enligt kanalen.

När tempelarbetarna lyfte på kistlocket var kvinnan vaken.

– Hon hade öppnat ögonen lite och knackat på sidan av kistan. Hon måste ha knackat ett bra tag, säger brodern.

”Berättade att hon var död”

Brodern uppger att systern dödförklarats av ”lokala tjänstemän”.

– Jag har tagit hand om min syster i tre år. Tjänstemän berättade för oss att hon var död. Alla dokument hade utfärdats, så vi lade henne i en kista och förde henne till templet för kremering, säger han enligt Bangkok Post.

LÄS MER: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den 

Mycket lågt blodsocker

Efter incidenten har den 65-åriga kvinnan undersökts av läkare, som konstaterat att hon inte visar några tecken på hjärtstillestånd eller andningssvikt. I stället har det visat sig att kvinnan lider av svår hypoglykemi – ett tillstånd där blodsockret sjunker mycket snabbt.

– Hon fick omedelbar vård och har satts under noggrann medicinsk övervakning, rapporterar den thailändska tidningen. 

LÄS OCKSÅ: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Carolynabooth

Text: Redaktionen


24nov25

ÖB VARNAR: Putin slår till på ny plats

2025 11 24

Europa och världens blickar riktas mot Rysslands anfallskrig Ukraina.

Samtidigt intensifierar den ryska krigsmakten sina operationer i en annan världsdel, varnar Sveriges överbefälhavare Michael Claesson.

Enligt Claesson måste Nato och Europa ägna större uppmärksamhet åt Rysslands aktiviteter i norra Afrika.

ÖB konstaterar att ryska trupper kontrollerar smugglingsrutter för migranter, narkotika och annan kriminell verksamhet i området. Enligt Claesson använder Ryssland smugglingsrutterna för att skada Europa och Nato.

– Detta transporteras väldigt snabbt… till hela Europa och Natos territorium, säger han till Financial Times.

Har varnat för flyktingströmmar

Michael Claesson har tidigare varnat för att Ryssland kan utnyttja migranter i sitt hybridkrig mot väst.

Enligt ÖB skulle Moskva kunna använda båtflyktingar i en hybridoperation mot Sverige.

– Det skulle kunna ha en bäring på Sverige, att man skulle igångsätta andra typer av rörelser som på olika sätt träffar vårt territorium. Det är svårt att se, men inte omöjligt att tänka sig, att man för människor på flykt från ryskt territorium, fastlandsterritorium, till Kaliningrad och sen sätter av därifrån i båt, har Claesson sagt till SVT Nyheter.

LÄS MER: Kräver ”kompensation” – Kreml hotar USA 

Varnar: ”Godisaffär” för Putin

I intervjun med den amerikanska tidningen varnar ÖB även för att Ryssland utnyttjar politisk polarisering i väst. Han beskriver politisk splittring som en ”godisaffär” för den ryska hybridkrigföringen.

– Att vi har en viss politisk polarisering i många länder i väst är naturligtvis en godisaffär som en hybridkrigförare kan utnyttja, säger Claesson.

ÖB konstaterar att Ryssland ”utnyttjar sårbarheter” i västs informationsmiljö.

– För att splittra oss och bryta sammanhållningen i våra samhällen, varnar Claesson.

LÄS OCKSÅ: Sju tunga bakslag för Trump – ”Sämre än Biden” 

Foto: Axel Öberg Försvarsmakten

Text: Redaktionen