Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


6 november 2025

JUST NU: “Alternativet finns inte” – Åkesson stänger ner diskussionen

2025 11 22

Sverigedemokraterna kommer att vara ett regeringsparti eller ett oppositionsparti.

Det tydliggör partiledaren Jimmie Åkesson på lördagen.

Beskedet kommer efter att Liberalerna under gårdagen sade nej till att Sverigedemokraterna skulle få några ministerposter.

Nu växer sprickan – och Jimmie Åkesson menar att Liberalerna står för en “strategisk miss”.

“Alternativet finns inte”

Det var under gårdagen som Liberalerna antog partiledningens förslag om att fortsätta Tidösamarbetet – men att SD inte ska få några ministerposter.

Nu svarar Jimmie Åkesson.

– De vill ha ett nytt Tidöavtal. Det alternativet finns inte. Alternativet är att vi antingen är ett regeringsparti eller ett oppositionsparti, säger han enligt Aftonbladet.

“Strategisk miss”

Åkesson benämner det vidare som en “strategisk miss” att Liberalerna säger nej till Sverigedemokratiska ministerposter.

Han säger att “det är väldigt märkligt att det är vi som ska flytta oss från regeringspositionen”.

– Det vore rimligen var de mindre partierna som får anpassa sig.

Läs mer: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Liberalernas besked

I linje med partiledaren Simona Mohamssons besked i oktober kommer Liberalerna inte att arbeta för ett SD i regeringen – utan istället för ett nytt Tidöavtal.

Detta trots Jimmie Åkessons krav på ministerposter.

– Vi kan erbjuda att vi fortsätter det bra samarbete som vi har i dag, som fungerar väldigt väl. Vi ser inget behov av att ändra det samarbetet, säger partisekreteraren Fredrik Brange (L) till SVT.

“Övertygad”

Brange medger att “det kommer att vara tuffa förhandlingar efter nästa val”.

– Men jag är övertygad om att vi kommer att kunna lösa det, säger han.

Statsminister Ulf Kristersson (M) har tidigare sagt att han tror att man kommer att kunna få ihop ett samarbete.

Läs mer: Har tiotusentals ägare – bolag kan försvinna från börsen

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Svara inte på sms:en – gäller hela nästa vecka

2025 11 22

Svenskarna varnas för sms inför Black Week.

Nästa vecka drar Black Week igång och många svenskar gör sig redo för att fynda.

Även bedragare gör sig redo för att försöka lura folk på pengar – och risken bedöms vara särskilt hög under nästa vecka.

Säkerhetskollen går nu därför ut med en varning om att det finns en stor risk för falska sms under Black Week-veckan.

Gäller nästa vecka

Black Week drar igång på måndagen och svenskarna väntas ge sig ut i affärerna och fynda även på nätet.

Risken för falska sms och nätfiskemejl är förhöjd.

– Bedragare skickar meddelanden som ser ut att komma från de stora postföretagen, varnar Säkerhetskollen.

– Meddelandena påstår att det har uppstått problem med leveransen av beställda paket.

Många väntar

Som bekant är det fler svenskar än vanligt som väntar på paket under Black Week.

Bedragarna skickar därför meddelanden där det står att ett paket har fastnat i hanteringen och att mottagaren måste bekräfta sin adress eller betala en serviceavgift.

Så här kan ett sådant meddelande lyda:

– Vi kan inte slutföra din beställning. Vänligen bekräfta din leveransadress, annars kommer beställningen att returneras.

Meddelandena kan bland annat se ut att komma från Postnord och DHL – och den som får sådana sms bör undvika att svara, radera sms:et eller anmäla det.

Läs mer: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Så många tänker handla

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige. 

Var tredje svensk planerar att handla under årets Black Week.

 I snitt uppger de som ska shoppa att de kommer lägga cirka 3 500 kronor. 

Det visar en ny undersökning från Länsförsäkringar.

“Sånt vi inte behöver”

Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

Läs mer: Kommunal slår larm om pensionen – berör hundratusentals

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen