Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


18okt2025

JUST NU: Nederländerna mobiliserar trupper

2025 11 21

Nederländerna skickar soldater och försvar till Natoland.

Nederländerna har påbörjat utsändningen av soldater och avancerade luftvärnssystem till Polen.

Detta för att stärka Natos östra flank och skydda en viktig logistikbas, rapporterar Kyiv Post.

Stärker försvaret

Enligt Nederländernas försvarsminister Ruben Brekelmans skickas trupper på 300 soldater och två Patriot-luftvärnssystem för att skydda en logistikhub som hanterar militärt bistånd till Ukraina.

Polens statliga nyhetsbyrå PAP rapporterar att personal redan förbereder platsen för en tillfällig bas, och att systemoperatörer snart kommer att anlända för att ta över övervakningen av det polska luftrummet runt anläggningen.

Utsändningen började tidigare i veckan och enheten förväntas vara fullt operativ den 1 december.

Uppdraget planeras pågå fram till den 1 juni 2026.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Avancerad teknik 

De Patriot-system som skickas är utrustade med senaste radar- och mjukvarukonfigurationen, inklusive PAC-3-interceptorer som kan slå ut ballistiska missiler, kryssningsrobotar och drönare.

Varje missil uppskattas kosta omkring fyra miljoner euro.

Nederländerna skickar även NASAMS-lanseringssystem för att hantera lågt flygande hot, samt en särskild enhet som ska skydda basen mot drönare.

Operativt och symboliskt

– De senaste ryska attackerna i västra Ukraina utlöste larm i Polen, vilket tvingade polska stridsflygplan upp i luften och temporärt stängde flygplatser, säger kolonel Olav Spanjer, som leder den nederländska enheten.

– Spänningarna i regionen har därmed ökat den senaste tiden.

Nederländska tjänstemän betonar att uppdraget är både operativt och symboliskt, och visar Nederländernas engagemang för Natos östra flank.

I September skickade Storbritannien ut trupper och utrustning till Belgien för att hjälpa landet stärka sitt försvar efter drönarintrång i luftrummet, som misstänks ha utförts av Ryssland.

Detta som en del av ett brett Nato-stöd för att möta ökade säkerhetshot.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas

Foto: T. Haaja

Text: Redaktionen


21nov2025

Stort larm om Whatsapp – 3,5 miljarder konton berörs

2025 11 21

Appen Whatsapp är populär över hela världen.

I Sverige används appen av en stor del av befolkningen.

Sedan 2014 ägs tjänsten av techjätten Meta, som också driver exempelvis Facebook, Instagram och Messenger.

Appen används för kommunikation människor emellan.

– Enkla och pålitliga privata meddelanden och samtal gratis över hela världen, framhåller Whatsupp i sin marknadsföring.

Forskar har upptäckt

Nu kommer ett larm från forskare i Österrike.

Datavetare från Wiens universitet och SBA Research har upptäckt en betydande integritetssårbarhet i appen.

– Genom att utnyttja denna svaghet kunde de genomföra en aldrig tidigare skådad global uppräkning av alla Whatsappkonton och identifiera 3,5 miljarder konton världen över, framhåller SBA Research i ett uttalande.

Enkel mekanism

Genom enkla sökningar kunde forskarna komma åt uppgifter om mängder av användare.

På en timme kunde de söka upp över 100 miljoner användares telefonnummer och scanna av konton i 245 olika länder.

– Under normala omständigheter borde ett så stort antal förfrågningar från en enda källa eller server inte behandlas. Det var sårbarheten, att vi kunde skicka praktiskt taget obegränsade förfrågningar till servern och därmed genomföra en global uppräkning, säger forskaren Gabriel Gegenhuber.

Läs också: SBAB: 97 procent gör samma sak med räntan

Ska vara löst nu

Efter att larmet kom agerade Whatsapp snabbt.

Nu ska problemet vara löst efter att universitetets forskare hjälpt till.

– I samarbete med forskarna har Whatsapp åtgärdat problemet, framhåller SBA Research.

Studie lyfter fram

Den upptäckta svagheten hos den populära appen, som gjorde att forskarna kunde kommer åt 3,5 miljarder konton, var en del av en studie om säkerhet på liknande plattformar.

– Studien lyfter fram vikten av kontinuerlig, oberoende säkerhetsforskning om allmänt använda kommunikationsplattformar och pekar på riskerna med centralisering av snabbmeddelandetjänster, framhåller forskningscentrumet.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Foto: Dimitri Karastelev

Text: Redaktionen