Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


5dec2025

JUST NU: Unikt erbjudande från lågprisjätten – måste ladda ner appen

2025 12 05

En lågprisjätte gör en storsatsning på fyra platser.

Satsningen är ett samarbete, där lågpriskedjan Dollarstore går samman med Freetrailer.

Det nya erbjudandet är möjligheten att låna släp kostnadsfritt i anslutning till butikskedjans parkeringar.

– Genom tjänsten kan kunder låna ett släp kostnadsfritt under den första hyresperioden, direkt från butikens parkering. Allt hanteras via Freetrailers app, där användaren själv bokar, låser upp och lämnar tillbaka släpet, uppger Dollarstore.

Fyra butiker först ut

Freetrailar är en digital uthyrningstjänst av släpvagnar.

Företagets hyr ut släp på omkring 500 platser runt om i Sverige.

Men det nya samarbetet med Dollarstore kommer i första steget erbjudas på fyra platser i landet.

– Butikerna i Barkarby, Jönköping, Västerås och Älvängen blir nu först ut i Dollarstore-koncernen med att erbjuda Freetrailer. Målet är att erbjuda en lösning som gör det möjligt att hantera transporter på egen hand, oberoende av butikens öppettider, uppger lågpriskedjan.

Komplement till övriga erbjudanden

Den nya satsningen handlar om att underlätta för kunderna.

- Att kunna erbjuda gratis släputhyrning via Freetrailer är ett naturligt komplement till vårt löfte om låga priser och bra produkter. Självklart vill vi göra det enkelt även när det kommer till transport, framhåller Dollarstores Fredrik Holmström, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Nytt trafikljus gör succé – ”30 procent färre förseningar”

Tillgänglig för alla

Erbjudandet gäller för kunder till butiken, men också andra kan ha glädje av den nya satsningen.

– Det är en lösning som inte bara förenklar för butikens egna kunder, utan också skapar värde för andra i närområdet. Uthyrningen är tillgänglig för alla, även för de som inte handlar i butiken, uppger Dollarstore.

– Att dela istället för att äga blir allt vanligare, inte minst när det gäller transporter. Nu ansluter sig Dollarstore till listan över företag som satsar på delningsekonomiska tjänster som förenklar vardagen för kunderna.

LÄS OCKSÅ: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad”

Foto: Tokaijiru

Text: Redaktionen


5 december 2025

JUST NU: JD Vance svarar om Rysslands krig – “är ni galna?”

2025 12 05

Personalen i Vita huset sliter sitt hår av att fredsförhandlingarna om kriget i Ukraina inte går bättre och snabbare.

Det säger vicepresident JD Vance i en ny intervju där han bland annat talar ut om hur den amerikanska administrationen överraskats av hur svårt det varit att få till en fred.

Enligt Vance är misslyckandet den största frustrationen hittills för honom under sin tid i Vita huset.

– Åh herregud. Jag menar, lyssna, Ryssland-Ukraina-grejen har varit en källa till ständig frustration, för hela Vita huset tror jag, säger han till NBC News.

"Är ni galna?"

Republikanen menar att det inte hade gått att föreställa sig att förhandlingarna skulle ta så lång tid som det har gjort.

Inför valet för ett år sedan lovade nuvarande president Donald Trump att få slut på kriget på 24 timmar, ett löfte han sedan backat från.

– Jag tror att vi verkligen trodde att det skulle vara det enklaste kriget att lösa. Och om någon skulle säga att fred i Mellanöstern är lättare att uppnå än fred i Östeuropa, skulle jag sagt att ni var galna, säger JD Vance och syftar på vapenvilan mellan Israel och Hamas tidigare i år.

"Har gjort framsteg"

JD Vance vädrar dock optimism.

Enligt vicepresidenten närmar sig USA ett positivt besked kanske redan före årsslutet.

– Jag tycker, för vad det är värt, att att vi har gjort stora framsteg, men vi är inte riktigt över mållinjen än.

– Jag tror att det finns hopp, förhoppningsvis kommer det några goda nyheter på den fronten under de närmaste veckorna, säger Vance.

LÄS MER: Putin ställer tungt krav på Nato

Kreml: väntar på svar

USA diskuterar för närvarande ett förslag till fredsavtal med både Ryssland och Ukraina. Enligt Kreml väntar Ryssland just nu på svar från USA efter att Trumps sändebud Steve Witkoff träffat Vladimir Putin i veckan.

Vi väntar nu på våra amerikanska kollegors reaktion på diskussionen vi hade på tisdagen, säger den ryska rådgivaren Jurij Usjakov till ryska statliga RIA.

LÄS MER: USA kan förråda Europa – stor läcka avslöjar

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen