Svenska bilister får plötslig faktura – ”många missar varje år”

2025 06 12

– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester.

Varningen kommer från Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Enligt henne är svenska bilister inte tillräckligt uppmärksamma på de miljözoner och vägavgifter som finns i Europa. Många svenskar riskerar därför att drabbas av kostsamma böter efter bilsemestern.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Två saker

Riksförbundet M Sverige pekar ut två trafikbestämmelser som det gäller att hålla koll på under utlandssemestern.

För det första är vägavgifter vanligt förekommande i många europeiska länder. Avgifterna gäller både motorvägar och vanliga vägar, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.

Betalningsmetoderna för vägavgifter varierar mellan olika länder. Vissa har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man ett klistermärke som sätts på vindrutan och ibland registreras fordonet av en kamera.

– Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige.

För det andra blir miljözoner allt vanligare i Europa. Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd.

I flera städer förekommer dessutom krav på miljödekaler – en sorts plakett som placeras på bilens vindruta.

LÄS MER: Bilister stämmer elbilsjätten – av ovanlig anledning | Ekonomibladet

Vanligaste vägavgifterna och miljözonerna

Riksförbundet M Sverige har listat de vanligaste vägavgifterna och miljözonerna i populära resmål:

  • Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
  • Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
  • Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
  • Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
  • Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
  • Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
  • Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
  • Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
  • Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen.  För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även el-bil.
  • Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
  • Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
  • Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
  • Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.

LÄS MER: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare | Ekonomibladet

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Glädjande nyhet för kaffeälskare

2025 06 15

Nu kommer ett glatt besked för alla som älskar kaffe.

Den som älskar kaffe har haft det tufft de senaste åren.

Kaffet har rusat i pris under en längre tid, samtidigt som även andra livsmedelsvaror har blivit dyrare i inflationen.

Men nu kan utvecklingen vända, enligt experter.

”Mycket talar för en sänkning”

Mycket talar för att kaffepriset har nått sin topp, rapporterar DI.

Flera bedömare tror att priset på kaffe kan börja gå ned nu, enligt tidningen.

– Jag har sagt det länge nu. Den senaste månaden har vi haft en nedgång på 15 procent, säger den fristående råvaruanalytikern Torbjörn Iwarson till tidningen.

Andra gör samma bedömning. Till och med Värlsbanken tror att kaffepriset nu har nått sin topp.

På Löfbergs tror man också att kaffepriset kan sluta öka och istället gå ned den kommande tiden.

– Mycket talar för en sänkning nu, säger Löfbergs kommunikationschef Anders Thorén.

Detta efter flera år av rekordstor ökning. Priset på en säck kaffebönor har fyrdubblats sedan 2021, enligt tidningen.

8 av 10 dricker kaffe regelbundet

Prisökningarna på kaffe har varit svåra att acceptera för svenska konsumenter.

Svenskar är kaffeälskande folk, vilket bekräftas i Kafferapporten 2025 från Löfbergs.

– Undersökningen bekräftar att kaffe är en nationaldryck i Sverige, säger Anders Thorén i ett uttalande.

Kafferapporten visar att 8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet, vilket innebär att många påverkas starkt av kaffepriserna.

Helst bryggkaffe – på morgonen

Undersökningen visar också att svenska folket helst av allt dricker bryggkaffe. 73 procent av kaffedrickarna uppger att bryggkaffe är den sort man dricker oftast, medan snabbkaffe kommer tvåa med blygsamma 7 procent.

Svenskar dricker allra helst kaffe på morgonen. 69 procent svarar att morgonkaffet är den viktigaste koppen på dagen, enligt Löfbergs rapport.

55 procent uppger att de börjar dricka kaffe innan klockan 8 på morgonen, och 95 procent dricker kaffe före klockan 12, enligt Kafferapporten 2025.

Foto: shixugang

Text: Redaktionen


IMORGON MÅNDAG: Spänt ödesmöte väntar Zelenskyj

2025 06 15

Ett spänt ödesmöte väntar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

I en allt mer orolig omvärld tvingas Volodymyr Zelenskyj kämpa för omvärldens, och framför allt USA:s, stöd.

Nu väntar ett nytt ödesmöte för Zelenskyj med start imorgon.

Vid G7-mötet i Kanada den 15-17 juni har Zelenskyj bjudits in som gäst, och väntas bland annat prata på tu man hand med USA:s president Donald Trump.

Viktigt möte för Ukraina

Kriget i Ukraina kommer att vara en av de centrala frågorna på G7-mötet, vid sidan av konflikten mellan Israel och Iran samt det pågående handelskriget.

Men G7-länderna (Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA) har blivit allt mer splittrade i synen på Ukrainakriget, framför allt på grund av att Trumps USA har vacklat i sitt stöd till Ukraina.

I samband med toppmötet kommer Zelenskyj att träffa Trump för tredje gången sedan Trump återvände till Vita huset. Det kan bli ett avgörande möte för Ukraina, rapporterar Kyiv Independent.

Det första mötet mellan de två ägde rum i Vita huset och slutade i storbråk.

Det andra mötet ägde rum i Vatikanen, och beskrevs som lyckat.

Mån om att träffa Trump enskilt

Inför G7-mötet i Kanada har Zelenskyj insisterat på att han vill ha ett enskilt möte med Trump.

– Båda våra team arbetar för att säkerställa att vi träffas, sade Zelenskyj till reportrar igår.

Zelenskyj kommer ägna G7-mötet och mötet med Trump åt att försöka få stöd för nya sanktioner mot Ryssland, något som Trump har visat sig skeptisk till.

Det är också viktigt för den ukrainska presidenten att överlag stärka relationen till Trump. Den senaste tiden har spänningarna mellan de två ledarna återigen stärkts.

Zelenskyj har bland annat kritiserat Trumpadministrationens ovilja att införa sanktioner och sätta press på Putin.

– Ryssland ljuger för Trump, sade Zelenskyj tidigare i veckan, enligt tidningen.

Den ukrainska presidenten menar att Putin lurar Trump genom att upprätthålla illusionen av att man vill föra en dialog om fred.

Det återstår att se om Zelenskyj lyckas övertala Trump under G7-mötet, som börjar imorgon måndag. Det enskilda mötet mellan Zelenskyj och Trump kan dock dröja till tisdag den 17 juni, enligt tidningen.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen