LIVSMEDELSVERKET JUBLAR: Nytt köpbeteende i matbutiker

2025 01 14

En ny köptrend i svenska matbutiker gillas av Livsmedelsverket.

Svenska folkets köpvanor i matbutiker håller på att förändras.

Allt fler har blivit noggranna med att produkter de köper ska vara nyttiga och hålla hög kvalitet.

Försäljningen av så kallat Nyckelhålsmärkta produkter har ökat de senaste åren, rapporterar Livsmedelsverket.

Ökning inom flera kategorier

Enligt statistiken står sig Nyckelhålet starkt och har också haft ett stabilt utbud de senaste åren.

Värde- och volymförsäljning har ökat mer för Nyckelhålsmärkta produkter jämfört med utvecklingen i dagligvaruhandeln generellt sett.

Ökningen har framför allt skett inom ”Matfett” (33 procent), ”Färska vegetariska produkter” (24 procent) och ”Frukostflingor” (11 procent).

– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter. Och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion, i ett uttalande.

Uppfattas som trovärdigt

Nyckelhålet beskrivs som en oberoende märkning som ska göra det lättare för konsumenter att hitta de nyttigare alternativen i butikshyllan.

Det kan till exempel handla om matvaror med mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett, enligt Livsmedelsverket, som står bakom märkningen.

Den nya försäljningsstatistiken visar att det inom vissa kategorier skett en relativt stor förändring i konsumtion, och att Nyckelhålet fortsatt vägleder många konsumenter.

Det är också en av slutsatserna i 2023 års rapport om Nyckelhålet, där Ipsos kunnat visa att Nyckelhålet som varumärke är starkt och uppfattas som trovärdigt.

I januari lägger Livsmedelsverket tillsammans med livsmedelsbranschen ett extra fokus på att uppmärksamma Nyckelhålet.

– Vi hoppas att det ska leda till att fler upptäcker Nyckelhålet och vilket stöd märkningen kan vara i vardagen, säger Britta Ekman.

Samarbetet med branschen är viktigt.

– Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, tillägger hon.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


”Ge upp vapen” – USA ställer massivt krav på Ukraina

2025 11 19

Överlämna territorium till Ryssland och ge upp vapen.  

Det kräver USA att Ukraina ska gå med på för att få slut på kriget, som Ryssland startade 2014.

Kraven har överlämnats till Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, rapporterar Reuters med hänvisning till källor med insyn.

– USA har signalerat till president Volodymyr Zelenskyj att Ukraina måste acceptera ett USA-utarbetat ramverk för att avsluta kriget med Ryssland. Villkoren innebär att Ukraina måste ge upp territorium och en del av sina vapen, framhåller källorna enligt nyhetsbyrån.

Ytterligare krav: Armén ska decimeras

Vidare uppger källorna – som väljer att vara anonyma av säkerhetsskäl – att det amerikanska förslaget innehåller krav på att Ukrainas militär ska minska i storlek.

– Washington vill att Kyiv ska acceptera huvudpunkterna i avtalet, uppger källorna.

Ukraina har inte kommenterat uppgifterna.

28 punkter

Totalt innehåller det amerikanska förslaget 28 punkter, erfar Axios.

– Förslagets 28 punkter faller inom fyra övergripande kategorier: fred i Ukraina, säkerhetsgarantier till Ukraina, säkerheten i Europa och framtida relationer mellan USA, Ryssland och Ukraina, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen 

Donbas i blickfånget 

Kreml har tidigare krävt att hela Donbasregionen i östra Ukraina ska tillfalla Ryssland – trots att Ukraina kontrollerar betydande delar av området.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har upprepade gånger avfärdat idén om att dra tillbaka trupper från Donbass.

– Vi kan inte dra oss tillbaka från öst. Det handlar om vårt lands överlevnad. Vi har de starkaste försvarslinjerna där, sade han till reportrar i Kyiv i slutet av augusti.

Zelenskyj kräver också konkreta säkerhetsgarantier från Europa och USA som en del av ett fredsavtal. När dessa är på plats är han redo att möta Vladimir Putin för att diskutera ett fredsavtal.

– Vi behöver klarhet i säkerhetsgarantierna inom sju till tio dagar. När vi har det siktar vi på ett möte, konstaterade Zelenskyj.

LÄS OCKSÅ: Luftwaffe i skarp insats 

Foto: 

Text: Redaktionen


19nov25

BEKRÄFTAT: Tung smäll för alla som bor i hyresrätt

2025 11 19

Nu är det bekräftat.

Det är dyrare att bo i hyresrätt jämfört med bostadsrätt, enligt färsk statistik från SCB.

Under fjolåret gick 23 procent av den disponibla inkomsten till att betala för boendet, enligt myndigheten.

För den som bor i hyresrätt är andelen högst – hela 27 procent. Motsvarande siffra för hushåll i bostadsrätt är 21 procent och 18 procent för hushåll i ägt småhus.

”Det är i grunden orättvist”

Hyresgästföreningen reagerar starkt på SCB:s nya siffror.

– Det här visar tydligt att bostadsmarknaden i grunden är orättvis. Hyresgäster lägger störst andel av sina inkomster på boendet, år efter år. Det är ett resultat av en ordning där de som äger sitt boende får stora skattesubventioner till skillnad mot de som hyr sin bostad, säger organisationens chefsekonom Martin Hofverberg.

– När kostnaderna stiger äts hushållens ekonomiska marginaler upp, och där är hyresgästerna särskilt utsatta.

De är mest utsatta

Situationen är särskilt allvarlig för ensamstående föräldrar som bor i hyresrätt, uppger Hofverberg.

Ekonomen hänvisar till att tidigare mätningar har visat att över en tredjedel av deras inkomst får till boendet.

– Levnadskostnadskrisen fortsätter kasta sin långa skugga över hushållen, särskilt hyresgästerna. De hyror som höjts för att hantera fastighetsägarnas tillfälliga kostnadsökningar under krisen sjunker aldrig undan, som de gör för dem med bolån, utan de ligger kvar, säger Martin Hofverberg

LÄS MER: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

FAKTA: Hyresförändring under de senaste tio åren (riket)

2025 4,6
2024 5,0
2023 4,1
2022 1,7
2021 1,4
2020 1,9
2019 1,9
2018 1,1
2017 0,8
2016 0,8

Källa: SCB

LÄS OCKSÅ: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl 

Foto: G. Karlsson

Text: Redaktionen