MÄKLARE: Detta kommer ske på bostadsmarknaden

2024 06 19

Nu kommer nya prognoser om bostadsmarknaden de kommande två åren.

Och en som har delgivit sin syn på saken är mäklartoppen Erik Wikander, som är vice VD på Svensk Fastighetsförmedling.

Han menar att sjunkande räntor lär leda till stigande bostadspriser under 2024 och 2025.

Det framhåller han i ett pressmeddelande från Svensk Fastighetsförmedling.

Större framtidstro

Riksbanken har genomfört den första räntesänkningen för den här cykeln och fler än att vänta senare på året.

Det menar Wikander är starten på någonting nytt.

– Inledningen av 2024 har präglats av en större framtidstro, drivet av fallande inflation och en retorik kring framtida räntesänkningar, menar han.

– Den första sänkningen av styrräntan i början av maj har redan haft en positiv inverkan på bostadsmarknaden med ökat intresse från både säljare och köpare. 

– Antalet bostadsförsäljningar under det första halvåret av 2024 pekar mot ett normalår, även om återhämtningen knappt börjat.

Det väntas

Svensk Fastighetsförmedling målar upp en ljusare bild av marknaden för de kommande åren.

– Under hösten 2024 förväntas fler genomförda bostadsaffärer och en successivt starkare svensk ekonomi under 2025. 

– Fortsatta räntesänkningar kommer att öka aktivitetsnivån och priserna förväntas stiga tydligare under 2025. 

– Prisökningar förväntas vara 3–5 procent under 2024 och omkring 5 procent under 2025, med stora lokala variationer beroende på arbetsmarknad och utvecklingsprojekt.

Räntorna sjunker

Swedbank har noterat att bolåneräntorna sjunker.

– De rörliga bolåneräntorna, som toppade på omkring 4,8 procent i slutet av förra året, rör sig långsamt neråt, säger prognoschef Andreas Wallström.

– Men det är först kring årsskiftet, då vi har flera räntesänkningar i ryggen – som bolånetagare kommer märka större skillnad. Under slutet av 2025 ligger den rörliga räntan strax över 3 procent medan räntor med bindningstid på tre och fem år ligger kring 3,5 procent.

Skakiga år

Det har som bekant varit ett par skakiga år för såväl bostadsmarknaden som aktiemarknaden och svensk ekonomi i helhet.

Nu bedöms dock situationen ha stabiliserats något om än utsikterna är fortsatt osäkra.

Foto: Z. Lee

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen