Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2025 04 12

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

På nytt kommer en varning för samtal som många svenskar får just nu – och det är Klarnas varumärke som nu kapats av bedragarna.

Det uppger Säkerhetskollen.

Datoriserad röst

SSF Stöldskyddsföreningen har sett en markant ökning av telefonbedrägerier där en datoriserad förinspelad röst uppger att man ringer från Klarna International.

Bedragarnas mål är att komma i kontakt med det tilltänkta offret och lura in personen i att det är Klarnas representanter den talar med.

Så låter det

Så här låter det datoriserade samtalet enligt Säkerhetskollen:

– Hej, detta är ett automatiskt meddelande från Klarna International. Vi har tagit emot en köpförfrågan på 299 Euro och den summan kommer att debiteras ditt konto. 

– Om du vill avbryta detta tryck sen på ett, eller för att begära återbetalning tryck sedan på två, eller för att få prata med vår representant, tryck sedan på nio.

Klarna varnar

Klarna informerar via sin webbsida att bedragarna ofta försöker stressa det tilltänkta offret.

Bedrägerierna kommer ofta även via mejl eller sms.

Varningstecken att hålla uppsikt på är att man ber dig bekräfta personlig information, att mejlet eller sms:et är dåligt stavat eller att grammatiken är fel.

Lämna aldrig ut

Klarna uppmanar att aldrig lämna ut dina koder, lösenord eller personuppgifter om du inte är säker på vem du har att göra med. 

Klarna meddelar att de aldrig kommer att be dig om dina inloggningsuppgifter via mobil, mejl eller sms.

– Känner du dig stressad? Om du får ett oväntat mejl, sms eller mobilsamtal som kräver att du gör något omedelbart och du inte vet vem avsändaren är, kan det vara ett försök till nätfiske, skriver Klarna.

Den som får den här typen av sms, mejl eller samtal gör rätt i att lägga på samtalet direkt och radera mejlen eller sms:en.

Den som blir utsatt för bedrägerier eller bedrägeriförsök bör direkt kontakta banken och polisen.

Foto: Utsman Media

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen