Mängder av populär öl tvingas byta smak

2023 09 15

Bryggerier från ett av världens största ölländer kommer att behöva ändra sina recept.

Många skulle hävda att det är Tyskland som är det ledande landet när det gäller öl.

Det är bland annat där folkfesten “oktoberfest” har sitt ursprung – ett arrangemang som idag anses som ett av världens största arrangemang.

En hel del tysk öl dricks även i Sverige.

Antingen i form att man beger sig till BorderShop och köper på sig flak inför stora fester – eller att man konsumerar något av alla 137 tyska ölmärken som finns att köpa hos Systembolaget.

Behöver byta smak

Men i framtiden kan den tyska ölen komma att få en ny smak, rapporterar The New York Times.

Anledningen är att det börjar bli brist på den humlesort som lägger grund för den karakteristiska ölsmaken.

Klimatförändringar i form av torka är det främsta hotet och utgör en stor utmaning för bönderna.

Inte blir det heller bättre av att bryggerier och kunder sätter hård press när de vägrar att acceptera nya former av humle som är mer motståndskraftig mot torrt klimat.

– Öldrickare vill ha sin speciella smak i sin favoritöl, säger Peter Hintermeier, vd för BarthHaas i Nürnberg som är världens största humlehandlare, till den amerikanska tidningen.

– Och därför är också våra kunder och bryggerier mycket oroliga. För de vill möta smakkraven som kunderna ställer. Därför är de väldigt rädda för att ändra smaken.

Har inget val

Snart har bryggerierna dock inget val.

Det menar Sebastian Gresset, som leder humleodlingen för Bayerns statliga forskningscenter för jordbruk.

Enligt den tyska forskaren måste bryggerierna nu börja ta ett ansvar – och det kommer att tvinga dem att börja anpassa sina recept.

– Klimatet förändras, men konsumenterna efterfrågar fortfarande sorter som är hundratals år gamla, säger Sebastian Gresset till The New York Times.

Speciell kultur

Den tyska ölkulturen skiljer sig markant från den i Sverige.

Så menar i alla fall handbollsspelaren och guldhjälten Staffan Olsson, som spenderade 13 år av karriären i just landet som grundade oktoberfest.

– Ölkulturen i Tyskland är, och var, en helt annan än det som vi har, och hade, i Sverige, framhåller han i tidningen Café.

Exakt hur smakförändringarna kommer att påverka ölkulturen i Tyskland och länder som konsumerar tysk öl återstår att se.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen