Mängder av populär öl tvingas byta smak

2023 09 15

Bryggerier från ett av världens största ölländer kommer att behöva ändra sina recept.

Många skulle hävda att det är Tyskland som är det ledande landet när det gäller öl.

Det är bland annat där folkfesten “oktoberfest” har sitt ursprung – ett arrangemang som idag anses som ett av världens största arrangemang.

En hel del tysk öl dricks även i Sverige.

Antingen i form att man beger sig till BorderShop och köper på sig flak inför stora fester – eller att man konsumerar något av alla 137 tyska ölmärken som finns att köpa hos Systembolaget.

Behöver byta smak

Men i framtiden kan den tyska ölen komma att få en ny smak, rapporterar The New York Times.

Anledningen är att det börjar bli brist på den humlesort som lägger grund för den karakteristiska ölsmaken.

Klimatförändringar i form av torka är det främsta hotet och utgör en stor utmaning för bönderna.

Inte blir det heller bättre av att bryggerier och kunder sätter hård press när de vägrar att acceptera nya former av humle som är mer motståndskraftig mot torrt klimat.

– Öldrickare vill ha sin speciella smak i sin favoritöl, säger Peter Hintermeier, vd för BarthHaas i Nürnberg som är världens största humlehandlare, till den amerikanska tidningen.

– Och därför är också våra kunder och bryggerier mycket oroliga. För de vill möta smakkraven som kunderna ställer. Därför är de väldigt rädda för att ändra smaken.

Har inget val

Snart har bryggerierna dock inget val.

Det menar Sebastian Gresset, som leder humleodlingen för Bayerns statliga forskningscenter för jordbruk.

Enligt den tyska forskaren måste bryggerierna nu börja ta ett ansvar – och det kommer att tvinga dem att börja anpassa sina recept.

– Klimatet förändras, men konsumenterna efterfrågar fortfarande sorter som är hundratals år gamla, säger Sebastian Gresset till The New York Times.

Speciell kultur

Den tyska ölkulturen skiljer sig markant från den i Sverige.

Så menar i alla fall handbollsspelaren och guldhjälten Staffan Olsson, som spenderade 13 år av karriären i just landet som grundade oktoberfest.

– Ölkulturen i Tyskland är, och var, en helt annan än det som vi har, och hade, i Sverige, framhåller han i tidningen Café.

Exakt hur smakförändringarna kommer att påverka ölkulturen i Tyskland och länder som konsumerar tysk öl återstår att se.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen