Moderaterna vill minska biståndet till Palestina – Men MP säger nej

2021 05 21

Sveriges bistånd till Palestina – som ligger i miljardklassen – kommer att minska om Moderaterna vinner valet.

– Moderaterna kommer i regeringsställning att ställa krav på utveckling mot demokrati och mänskliga rättigheter och att man arbetar mot korruption. Och i båda fallen finns det ju skäl att vara väldigt dyster i synen på utvecklingen när det gäller biståndet till Palestina, säger M:s utrikespolitiske talesperson Hans Wallmark till SR.

Men Miljöpartiets biståndsminister Per Olsson Fridh slår tillbaka.

– Vi pratar ju om ett folk som lever under ockupation, under ekonomisk sanktion. Otroligt svåra omständigheter, säger Per Olsson Fridh som menar att pangarna går fram till rätt saker men att korruptionen är ett stort problem.

Sverige ger över 3 miljarder kronor i bistånd till de Palestinska Territorierna under åren 2020-2024.

[yop_poll id="74"]

JUST NU: Tyskland flyttar stridsflyg

2025 08 05

Tyskland flyttar stridsflyg inför den kommande rysk-belarusiska militärövningen.

Ryssland och Belarus förbereder just nu den stora militärövningen Zapad-25.

Belarusiska och ryska soldater kommer då att träna tillsammans i den största gemensamma övningen sedan 2021.

Inför det flyttar nu Natojätten Tyskland stridsflygplan till Polen, rapporterar tyska Bild.

Flyttar stridsflyg

Tyskland har skickat fem Eurofighter-plan till Polen fyra veckor före starten av den gemensamma rysk-belarusiska militärövningen.

Flygplanen skickas inför Zapad-25-övningarna, som är planerade att börja i september på belarusiskt territorium.

– Denna insats är ett tydligt tecken på allierad solidaritet inom Nato och fungerar som ett pålitligt medel för avskräckning och skydd av gemensamt luftrum, säger en talesperson för Tysklands flygvapen enligt Ukrainska Pravda.

"Ytterligare exempel"

Eurofighter-planen kommer att förstärka luftrummet över Rzeszów i Polens sydöstra del, vilket tidigare hade täckts av två tyska Patriot-luftvärnssystem.

– Detta är ytterligare ett exempel på djupt militärt samarbete och äkta engagemang för säkerheten i Central- och Östeuropa, skriver Polens försvarsmakt på X.

Läs mer: EU-land ger jättebesked till Ukraina – värt 5,5 miljarder kronor

Det är Zapad-25

CEPA – Center for European Policy Analysis – uppger att Zapad-25 är den största rysk-belarusiska övningen sedan 2021.

– De enorma Zapad-övningarna, som har pågått vartannat år sedan 2013, har ett tydligt syfte – att visa Rysslands förmåga att hota och slutligen invadera Nato-medlemmar på alliansens östra flank, skriver CEPA.

“Defensiv”

Moskva och Minsk beskriver den kommande övningen som “defensiv”.

Enligt olika uppskattningar kan Zapad-25 potentiellt involvera mellan 100 000 och 150 000 trupper.

– Detta antal är lägre än Zapad-21, men bör inte underskattas, med tanke på den mer aktiva involveringen av olika typer av vapen och ett stort antal deltagande trupper, fortsätter CEPA.

– Å sin sida involverade Natos största övning sedan kalla krigets slut, Steadfast Defender 2024, 90 000 personer.

Foto: Bundeswehr

Text: Redaktionen


Trump totalsågar biljätte – “Vem kommer vilja köpa?”

2025 08 05

Donald Trump går till attack mot ett bilföretag.

Den amerikanske presidenten har tagit till sociala medier för att uttrycka sitt missnöje med biljätten Jaguar.

Trump menar att bolaget går fel väg – och beskriver deras strategi som “woke” och en “katastrof”.

“Katastrof”

Donald Trump framhåller att han tycker Jaguar går fel väg.

– Jaguar gjorde en dum, och verkligen WOKE reklam, SOM ÄR EN TOTAL KATASTROF, skriver han på Truth Social.

– Vd:n avgick precis i vanära, och företaget är i fullständigt kaos.

“Vem kommer vilja köpa?”

Presidenten fortsätter.

– Vem vill köpa en Jaguar efter att ha sett den där skamliga reklamen?

– Bör de inte ha lärt sig en läxa från Bud Lite, som blev woke och i stort sett förstörde företaget genom en kort kampanj.

Läs mer: Trump dundrar – “Det är RIGGAT”

Fått kritik

Jaguars omprofilering möttes av förvirring och kritik efter att företaget lade upp en reklamvideo som fokuserar på mångfald och inte visar några bilar.

Videon visar modeller i alla åldrar och etniciteter som kliver ut ur en hiss med olika marknadsföringsslagord som "lev livfullt" och "radera det vanliga" utspridda över den 30 sekunder långa reklamfilmen.

– Vår varumärkeslansering för Jaguar är en djärv och fantasifull återskapelse och som förväntat har den väckt uppmärksamhet och debatt, svarade en talesperson för biljätten enligt Newsweek.

Haft det svårt

Talespersonen fortsatte.

– Som stolta förvaltare vid en så anmärkningsvärd tidpunkt i Jaguars historia har vi bevarat ikoniska symboler samtidigt som vi tagit ett dramatiskt steg framåt.

Jaguar har – precis som många andra företag i bilbranschen – haft det svårt under de senaste åren.

Höjda räntor, sval köpmarknad och osäkerhet kopplat till tullar har lett till att många märken har haft det kämpigt.

Bland dessa finns exempelvis den japanska jätten Nissan – och för inte länge sedan rapporterade även Volvo svaga siffror.

Läs mer: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

Foto: The White House

Text: Redaktionen