NATO BEKRÄFTAR: Sverige får nyckelroll i krig mot Ryssland

2025 05 22

Tysklands försvarsmakt har pekat ut Baltikum som en trolig startpunkt för ett storkrig mellan Nato och Ryssland.

Enligt läckta dokument, som tidningen Bild har tagit del av, bedömer tyskarna att en rysk attack mot Nato kommer utgå från exklaven Kaliningrad, som är belägen mellan Polen och Litauen.

– Ryssland skulle kunna attackera genom Suwalkikorridoren, en tunn remsa av polskt och litauiskt territorium mellan Kaliningrad och Rysslands allierade Belarus. Då skulle man effektivt skära av Baltikum från resten av Nato, fastslår den tyska analysen.

Vid ett sådant scenario skulle Gotland få en avgörande roll i Natos krigsinsats, rapporterar SVT.

Enligt tv-kanalens uppgifter väntas ön få en nyckelroll i att bekämpa områden i Baltikum som Ryssland erövrat.

Exempelvis skulle det amerikanska artillerisystemet HIMARS kunna placeras på Gotland. Raketerna skulle sedan avfyras mot mål på andra sidan Östersjön.

– Det är en offensiv förmåga som kan stötta försvaret av Baltikum, från Gotland, med tanke på de här systemens räckvidd, säger Dan Rasmusson, regementschef på Gotlands regemente P18, till tv-kanalen.

Skjutit skarpt under militärövning

På tisdagskvällen inleddes Natoövningen Swift Response på Gotland. Under militärövningen har brittiska och amerikanska trupper testat artillerisystemen HIMARS och MLRS i skarpt läge. Det är första gången dessa system skjuter skarpt på Gotland, uppger Försvarsmakten.

Övningen inleddes med att 110 fallskärmsjägare från Storbritannien landsattes på Gotland för att säkra en landsträcka norr om Visby. När vägbasen säkrats anlände transportflyg med artillerisystemen från Storbritannien, USA och Nederländerna.

–  Det vi gör är vad vi kallar för en HIRAIN, High Mobility Artillery Rocket System Rapid Infiltration. Det är ett led i att utveckla vår kapacitet att med hjälp av luftstridskrafter snabbt leverera långräckviddig artilleriförmåga till strategiskt viktiga platser. Gotland är, som de flesta vet, en viktig pusselbit i att försvara Natos östra flank, säger den amerikanska övningsledaren, major Seth Pearson, i ett uttalande.

Språngbräda för Natoinsatser

Att Gotland är en strategiskt viktig plats för Natos östra flank kommer inte som en överraskning.

Utöver den egna upprustningen på ön behöver Försvarsmakten också öva på att ta emot förstärkningar i form av allierade trupper som kommer använda Gotland som en språngbräda för operationer österut.

–  Det är en av Sveriges viktigare roller i Nato och något som hela samhället behöver vara förberedda på. Värdlandsstöd och att facilitera dessa rörelser med allierade trupper kommer vi se mer och mer av i framtiden, säger major Johan Hellborg, övningsledare för den svenska delen av Swift Response.

– Så det svenska bidraget till den här delen av övningen har varit att kratta manegen för att kunna genomföra momenten samt att ha en mindre motståndarstyrka till de intransporterade förbanden.

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen