24 nov 2025

NETFLIX: Streamingjättens öde hänger löst – avgörs i veckan

2022 07 18

Reklam på Netflix är en av åtgärderna som kan bli verklighet inom kort.

Det går inget vidare för Netflix.

Från att ha varit i den absoluta toppen bland streamingtjänster upplever företaget, likt ungdomarna i Netflix-serien “Stranger Things”, en värld som numera är upp och ned.

Har haft ett bedrövligt år

Imorgon ska streamingjätten redovisa sitt resultat för årets andra kvartal.

Det spås bli ett av de mest dystra ögonblicket under företagets totalt 25 år i branschen, rapporterar CNN.

Netflix har nämligen haft ett bedrövligt år och har för första gången på över ett decennium gått minus på prenumeranter.

Aktierna ned 70 procent

Men Netflix har även andra problem än att prenumeranterna blir färre. 

Företagets aktier har rasat 70 procent under året.

Någonting som skakar om investerarna, skriver CNN.

– Det kommer att ta hus i h-lvete om de rapporterar en siffra som är betydligt högre än de 2 miljoner i förlust som det talas om, säger Andrew Hard, vice ordförande på affärsstrategiföretaget Magid.

Kan införa reklam

Företaget sägs nu fundera på en rad åtgärder som ska rädda Netflix ekonomi.

Flera av dem skulle påverka tittarupplevelsen hos konsumenterna.

Det mest revolutionerande av förslagen handlar om att addera reklam och annonser till tjänsten.

Någonting som skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft, enligt CNN.

Beskrivs som enda hoppet

Reklamtillägg beskriv som Netflix enda hopp, trots att företagets vd Reed Hastings varit allergisk mot idén under lång tid.

Istället har reklamen nu blivit en stor del av företagets planer på hur man ska öka intäkterna i framtiden, skriver CNN, även om ingenting ännu är hugget i sten.

Vill begränsa spridning av lösenord

Man vill också begränsa användarnas möjligheter att dela med sig av lösenord, men också skapa mer unikt och övertygande innehåll på plattformen.

– Investerarna kommer att ge dem tid att få skutan på rätt kurs, men de kommer behöva höra solida planer på hur man omedelbart ska växa, säger Andrew Hard.

220 miljoner prenumeranter

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

10 mest populära serierna

Den amerikanska nyhets- och tekniksidan CNET rankade förra veckan de just nu mest streamade programmen på Netflix mätt i antal timmar.

Nedan ser du de tio mest populära serierna för tillfället, som du åtminstone fortfarande kan se helt reklamfritt som prenumerant.

  1. Squid Game (säsong 1) 1,65 miljarder timmar
  2. Stranger Things (säsong 4) 1,27 miljarder timmar
  3. Money Heist (del 5), 792,2 miljoner timmar
  4. Bridgerton (säsong 2) 656,3 miljoner timmar
  5. Bridgerton (säsong 1) 625,5 miljoner timmar
  6. Money Heist (del 4) 619 miljoner timmar
  7. Stranger Things (säsong 3) 582,1 miljoner timmar 
  8. Lucifer (säsong 5) 569,5 miljoner timmar
  9. All of Us Are Dead 560,8 miljoner timmar
  10. The Witcher (säsong 1) 514 miljoner timmar 

Källa: CNET

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


4-åring har tvingats in i tvättmaskin

2025 12 05

En förälder har tvingat in sin son i en tvättmaskin.

En pappa i Timrå har stoppat in sin 4-årige son i en tvättmaskin.

Sonen berättar att han fick ”jätteont” – men pappan döms ändå inte för misshandel.

Vägrade tvätta händerna

Händelsen inträffade i Timrå i april 2023, men domen kom idag, rapporterar SVT.

Pappan ska ha tvingat in den 4-årige sonen i tvättmaskinen – efter att sonen hade vägrat tvätta händerna.

I förhör berättar sonen att han tvingades ligga i tvättmaskinen i ungefär en minut.

Pappan nekar till uppgifterna.

Ett vittne på 4-åringens förskola vittnar dock om att pojken hade blåmärken på benet efter händelsen.

Dessutom uppger pojkens bror att han hade ett sår på armen.

Pappan döms emellertid inte för misshandel.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Domen mot pappan

Pappan döms till böter för ofredande, uppger kanalen.

Men det finns inte tillräckliga bevis för att det rör sig om en misshandel, enligt tingsrätten.

De menar att uppgifterna om skador inte är tillräckligt tydliga.

Pappan har även anklagats för andra fall av misstänkt misshandel mot sina barn, vilket SR har rapporterat.

Han har bland annat misstänkts för att ha slagit barnen upprepade gånger med ett bälte, enligt radiokanalen.

Tingsrätten har dock frikänt pappan eftersom det inte gått att fastställa när och hur detta har hänt.

Även pojkens mamma har dömts för ofredande efter att ha nypt sonen.

Barnen har placerats i familjehem.

Grovt rån i Solna

Samtidigt har det under fredagskvällen skett andra polisnyheter runt om i landet.

Polisen har bland annat gripit två män i Huvudsta, Solna. Männen är misstänkta för grovt rån.

Enligt polisen misstänks de två männen ha hotat en restaurangägare och hans anställda då de lastade varor in i restaurangen. De misstänkta ska även ha viftat med kniv.

De fick med sig ett rånbyte bestående av varor från restaurangen, men kunde gripas efter att ett vittne kunnat peka ut deras flyktväg.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu - hela listan

Text: Redaktionen


5 december 2025

Power rear ut tusentals varor – för 329 kronor

2025 12 05

Power har gjort en blunder som nu gynnar kunderna.

– Vi har gjort ett misstag, skriver butikskedjan Power på Instagram.

Nu säljs tusentals produkter till priset av 329 kronor.

– I linje med vår affärsidé om låga priser kommer vi inte att justera detta, tillägger Power, som förnekar att det handlar om en PR-kupp.

”Gäller – oavsett tidigare pris”

Power uppger att tusentals produkter har felmärkts som ”NÄSTRIMMER 329 KR”.

Det handlar om en rad olika produkter som har felmärkts – alltifrån hörlurar och gamingutrustning till köksmaskiner, enligt kedjan.

Och Power tänker alltså inte rätta till misstaget.

– Nästrimmer-priset gäller därför på alla felmärkta produkter i våra varuhus. Oavsett tidigare pris, uppger kedjan i inlägget.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu – hela listan

Uppmaning till kunderna

Power uppmanar också kunder att kontrollera sitt kvitto om de har handlat på kedjan.

– Om du har köpt en produkt hos oss och kvittot felaktigt visar NÄSTRIMMER, behöver kvittot korrigeras så att rätt garanti och villkor gäller, förklarar Power.

Men priset förblir detsamma.

– Nästrimmer-priset påverkas inte utan förblir oförändrat, meddelar kedjan.

Man kan lätt få intryck av att det rör sig om en PR-kupp från Powers sida.

Även vissa i kommentarsfältet på Powers Instagramkonto tycks vara inne på den linjen.

– Varför skulle ni inte rätta till priserna för varor som är kvar i varuhuset? Och vilken medarbetare skulle inte reagera på att sälja en köksmaskin som ”nästrimmers”. Låter väldigt konstigt, skriver en följare på Instagram.

Förnekar PR-kupp

Men kedjan förnekar att det rör sig om en PR-kupp.

– Vi står för låga priser och i den perioden vi är just nu kände vi att vi ville göra det enkelt och generöst för våra kunder, säger Powers marknadschef Eddie Hernandez till Expressen.

Han medger dock att kedjan tror att de kommer att tjäna på felmärkningen.

– I det stora hela tror jag att vi kommer att vinna mer än vad det här kostar långsiktigt, säger han.

Totalt handlar det om runt 2 000 varor som har felmärkts, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Foto: Noel Edling Power

Text: Redaktionen