24 nov 2025

NETFLIX: Streamingjättens öde hänger löst – avgörs i veckan

2022 07 18

Reklam på Netflix är en av åtgärderna som kan bli verklighet inom kort.

Det går inget vidare för Netflix.

Från att ha varit i den absoluta toppen bland streamingtjänster upplever företaget, likt ungdomarna i Netflix-serien “Stranger Things”, en värld som numera är upp och ned.

Har haft ett bedrövligt år

Imorgon ska streamingjätten redovisa sitt resultat för årets andra kvartal.

Det spås bli ett av de mest dystra ögonblicket under företagets totalt 25 år i branschen, rapporterar CNN.

Netflix har nämligen haft ett bedrövligt år och har för första gången på över ett decennium gått minus på prenumeranter.

Aktierna ned 70 procent

Men Netflix har även andra problem än att prenumeranterna blir färre. 

Företagets aktier har rasat 70 procent under året.

Någonting som skakar om investerarna, skriver CNN.

– Det kommer att ta hus i h-lvete om de rapporterar en siffra som är betydligt högre än de 2 miljoner i förlust som det talas om, säger Andrew Hard, vice ordförande på affärsstrategiföretaget Magid.

Kan införa reklam

Företaget sägs nu fundera på en rad åtgärder som ska rädda Netflix ekonomi.

Flera av dem skulle påverka tittarupplevelsen hos konsumenterna.

Det mest revolutionerande av förslagen handlar om att addera reklam och annonser till tjänsten.

Någonting som skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft, enligt CNN.

Beskrivs som enda hoppet

Reklamtillägg beskriv som Netflix enda hopp, trots att företagets vd Reed Hastings varit allergisk mot idén under lång tid.

Istället har reklamen nu blivit en stor del av företagets planer på hur man ska öka intäkterna i framtiden, skriver CNN, även om ingenting ännu är hugget i sten.

Vill begränsa spridning av lösenord

Man vill också begränsa användarnas möjligheter att dela med sig av lösenord, men också skapa mer unikt och övertygande innehåll på plattformen.

– Investerarna kommer att ge dem tid att få skutan på rätt kurs, men de kommer behöva höra solida planer på hur man omedelbart ska växa, säger Andrew Hard.

220 miljoner prenumeranter

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

10 mest populära serierna

Den amerikanska nyhets- och tekniksidan CNET rankade förra veckan de just nu mest streamade programmen på Netflix mätt i antal timmar.

Nedan ser du de tio mest populära serierna för tillfället, som du åtminstone fortfarande kan se helt reklamfritt som prenumerant.

  1. Squid Game (säsong 1) 1,65 miljarder timmar
  2. Stranger Things (säsong 4) 1,27 miljarder timmar
  3. Money Heist (del 5), 792,2 miljoner timmar
  4. Bridgerton (säsong 2) 656,3 miljoner timmar
  5. Bridgerton (säsong 1) 625,5 miljoner timmar
  6. Money Heist (del 4) 619 miljoner timmar
  7. Stranger Things (säsong 3) 582,1 miljoner timmar 
  8. Lucifer (säsong 5) 569,5 miljoner timmar
  9. All of Us Are Dead 560,8 miljoner timmar
  10. The Witcher (säsong 1) 514 miljoner timmar 

Källa: CNET

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


08dec25

Google grundlurat – nu varnas alla som googlar

2025 12 09

Ryssvänliga krafter har manipulerat en av Googles mest uppmärksammade tjänster.

Det handlar om techjättens AI-verktyg Gemini. Tjänsten sammanställer information som placeras längst upp i sökfältet när användare gör sökningar på Google.

Nu visar det sig att Gemini går att manipulera, vilket ryssvänliga krafter har utnyttjat för att sprida en falsk historia om färgjätten Flügger – som tidigare har uppmärksammats för att ha brutit mot sanktionerna mot Ryssland. Trots sanktioner har 1 900 ton av kedjans målarfärg exporterats till landet i öst, har DR tidigare avslöjat.

Googleanvändare som söker information om skandalen möts dock av en helt annan bild. Längst upp i sökresultaten presenterar Gemini uppgifter som friar Flügger från skuld. ”Ny utredning avslöjar att Flügger-färg aldrig skickades till Ryssland trots sanktioner” och "DR avslöjar hur Flügger-färg aldrig skickades till Ryssland" är exempel på formuleringar som lyfts fram. 

Så går det till

Bedragarna har lyckats lura AI-tjänsten genom att skapa flera falska nyheter om Flügger-härvan. Över 20 webbplatser har haft en falsk nyhetstext kopplad till en URL på sina webbplatser, rapporterar DR.

– De har kunnat förgifta Googles sökningar, och därmed har Google trott på nyheten eftersom den har funnits på så många olika trovärdiga sajter, säger cybersäkerhetsexperten Jan Kaastrup till kanalen.

”Mycket trovärdiga och legitima webbplatser”

Webbplatserna som har utnyttjas har en sak gemensamt: de avvisar inte manipulerade URL:s.

Detta har bedragarna utnyttjat fullt ut.

– De har lyckats få Google att tro att det här är trovärdiga nyheter. Egentligen bara genom att fabricera några falska webbadresser som har pekat mot mycket trovärdiga och legitima webbplatser med en falsk webbadress, förklarar Jan Kaastrup.

LÄS MER: Ryska soldater fast i ”dödszon” – Ukraina slog till i dimman 

Varnar användare: ”Mästare på att sprida falska nyheter”

Experten varnar för att andra sökningar även kan ha manipulerats. Enligt Kaastrup är det sannolikt att Kreml ligger bakom manipuleringen.

– Allt pekar på att den ryska regeringen ligger bakom detta. Ryssland är mästare på att sprida falska nyheter.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: Simon

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 08

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen