24 nov 2025

NETFLIX: Streamingjättens öde hänger löst – avgörs i veckan

2022 07 18

Reklam på Netflix är en av åtgärderna som kan bli verklighet inom kort.

Det går inget vidare för Netflix.

Från att ha varit i den absoluta toppen bland streamingtjänster upplever företaget, likt ungdomarna i Netflix-serien “Stranger Things”, en värld som numera är upp och ned.

Har haft ett bedrövligt år

Imorgon ska streamingjätten redovisa sitt resultat för årets andra kvartal.

Det spås bli ett av de mest dystra ögonblicket under företagets totalt 25 år i branschen, rapporterar CNN.

Netflix har nämligen haft ett bedrövligt år och har för första gången på över ett decennium gått minus på prenumeranter.

Aktierna ned 70 procent

Men Netflix har även andra problem än att prenumeranterna blir färre. 

Företagets aktier har rasat 70 procent under året.

Någonting som skakar om investerarna, skriver CNN.

– Det kommer att ta hus i h-lvete om de rapporterar en siffra som är betydligt högre än de 2 miljoner i förlust som det talas om, säger Andrew Hard, vice ordförande på affärsstrategiföretaget Magid.

Kan införa reklam

Företaget sägs nu fundera på en rad åtgärder som ska rädda Netflix ekonomi.

Flera av dem skulle påverka tittarupplevelsen hos konsumenterna.

Det mest revolutionerande av förslagen handlar om att addera reklam och annonser till tjänsten.

Någonting som skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft, enligt CNN.

Beskrivs som enda hoppet

Reklamtillägg beskriv som Netflix enda hopp, trots att företagets vd Reed Hastings varit allergisk mot idén under lång tid.

Istället har reklamen nu blivit en stor del av företagets planer på hur man ska öka intäkterna i framtiden, skriver CNN, även om ingenting ännu är hugget i sten.

Vill begränsa spridning av lösenord

Man vill också begränsa användarnas möjligheter att dela med sig av lösenord, men också skapa mer unikt och övertygande innehåll på plattformen.

– Investerarna kommer att ge dem tid att få skutan på rätt kurs, men de kommer behöva höra solida planer på hur man omedelbart ska växa, säger Andrew Hard.

220 miljoner prenumeranter

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

10 mest populära serierna

Den amerikanska nyhets- och tekniksidan CNET rankade förra veckan de just nu mest streamade programmen på Netflix mätt i antal timmar.

Nedan ser du de tio mest populära serierna för tillfället, som du åtminstone fortfarande kan se helt reklamfritt som prenumerant.

  1. Squid Game (säsong 1) 1,65 miljarder timmar
  2. Stranger Things (säsong 4) 1,27 miljarder timmar
  3. Money Heist (del 5), 792,2 miljoner timmar
  4. Bridgerton (säsong 2) 656,3 miljoner timmar
  5. Bridgerton (säsong 1) 625,5 miljoner timmar
  6. Money Heist (del 4) 619 miljoner timmar
  7. Stranger Things (säsong 3) 582,1 miljoner timmar 
  8. Lucifer (säsong 5) 569,5 miljoner timmar
  9. All of Us Are Dead 560,8 miljoner timmar
  10. The Witcher (säsong 1) 514 miljoner timmar 

Källa: CNET

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen