24 nov 2025

NETFLIX: Streamingjättens öde hänger löst – avgörs i veckan

2022 07 18

Reklam på Netflix är en av åtgärderna som kan bli verklighet inom kort.

Det går inget vidare för Netflix.

Från att ha varit i den absoluta toppen bland streamingtjänster upplever företaget, likt ungdomarna i Netflix-serien “Stranger Things”, en värld som numera är upp och ned.

Har haft ett bedrövligt år

Imorgon ska streamingjätten redovisa sitt resultat för årets andra kvartal.

Det spås bli ett av de mest dystra ögonblicket under företagets totalt 25 år i branschen, rapporterar CNN.

Netflix har nämligen haft ett bedrövligt år och har för första gången på över ett decennium gått minus på prenumeranter.

Aktierna ned 70 procent

Men Netflix har även andra problem än att prenumeranterna blir färre. 

Företagets aktier har rasat 70 procent under året.

Någonting som skakar om investerarna, skriver CNN.

– Det kommer att ta hus i h-lvete om de rapporterar en siffra som är betydligt högre än de 2 miljoner i förlust som det talas om, säger Andrew Hard, vice ordförande på affärsstrategiföretaget Magid.

Kan införa reklam

Företaget sägs nu fundera på en rad åtgärder som ska rädda Netflix ekonomi.

Flera av dem skulle påverka tittarupplevelsen hos konsumenterna.

Det mest revolutionerande av förslagen handlar om att addera reklam och annonser till tjänsten.

Någonting som skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft, enligt CNN.

Beskrivs som enda hoppet

Reklamtillägg beskriv som Netflix enda hopp, trots att företagets vd Reed Hastings varit allergisk mot idén under lång tid.

Istället har reklamen nu blivit en stor del av företagets planer på hur man ska öka intäkterna i framtiden, skriver CNN, även om ingenting ännu är hugget i sten.

Vill begränsa spridning av lösenord

Man vill också begränsa användarnas möjligheter att dela med sig av lösenord, men också skapa mer unikt och övertygande innehåll på plattformen.

– Investerarna kommer att ge dem tid att få skutan på rätt kurs, men de kommer behöva höra solida planer på hur man omedelbart ska växa, säger Andrew Hard.

220 miljoner prenumeranter

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

10 mest populära serierna

Den amerikanska nyhets- och tekniksidan CNET rankade förra veckan de just nu mest streamade programmen på Netflix mätt i antal timmar.

Nedan ser du de tio mest populära serierna för tillfället, som du åtminstone fortfarande kan se helt reklamfritt som prenumerant.

  1. Squid Game (säsong 1) 1,65 miljarder timmar
  2. Stranger Things (säsong 4) 1,27 miljarder timmar
  3. Money Heist (del 5), 792,2 miljoner timmar
  4. Bridgerton (säsong 2) 656,3 miljoner timmar
  5. Bridgerton (säsong 1) 625,5 miljoner timmar
  6. Money Heist (del 4) 619 miljoner timmar
  7. Stranger Things (säsong 3) 582,1 miljoner timmar 
  8. Lucifer (säsong 5) 569,5 miljoner timmar
  9. All of Us Are Dead 560,8 miljoner timmar
  10. The Witcher (säsong 1) 514 miljoner timmar 

Källa: CNET

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: USA nära chockbeslut – många kan dö

2025 12 04

USA överväger att dra tillbaka rekommendationen om att samtliga spädbarn ska vaccineras mot hepatit B inom 24 timmar efter födseln.

Hälsoministern Robert F. Kennedy Jr:s handplockade vaccinkommitté ska rösta om saken under torsdagen, rapporterar CNBC News.

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras från mor till barn under förlossningen, och kan orsaka allvarlig leversjukdom som leder till tidig död.

Läkare varnar för dödsfall

Läkaren Brian McMahon är specialiserad på leversjukdomar. Han reagerar med bestörtning på det nya beskedet som han befarar kommer leda till fler dödsfall.

McMahon påpekar bland annat att hepatit B är en ledande orsak till levercancer. En typ av cancer som återigen kan komma att drabba barn om vaccinationsgraden sjunker, varnar läkaren.   

– Levercancer har försvunnit hos barn. Vi har inte sett ett fall sedan 1995. Vi känner inte heller till några barn under 30 år som har blivit smittade, säger han till radiokanalen NPR (National Public Radio).

Neil Maniar, professor i folkhälsa vid Northeastern University, höjer också ett varningens finger.

– Vi har ett vaccin som är mycket effektivt för att förebygga en obotlig sjukdom. Vi borde utnyttja det fullt ut, säger han till CNBC.

Hävdar: Leder till autism

Robert F. Kennedy Jr., som är en uttalad vaccinskeptiker, har kopplat vaccin mot hepatit B till ökad risk för autism hos barn.

– Det är sannolikt boven i dramat om autism, har Kennedy sagt om vaccinet i högerprofilen Tucker Carlssons podcast.

Hälsoministern har även spridit konspirationsteorier om att covidvaccin orsakar autism hos barn och att HPV-vaccin ökar risken för livmoderhalscancer.

LÄS MER: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld 

FAKTA: Vaccin mot hepatit B i Sverige

-  I alla regioner i Sverige rekommenderas barn tre doser vaccin mot hepatit B under första levnadsåret. Efter den tredje dosen har barnet ett skydd resten av livet.

- Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet.

Källa: 1177

LÄS OCKSÅ: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked 

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen