Netflix-succé lockar internationella turister till Sverige

2024 09 14

Den svenska Netflix-serien “Young Royals” får internationellt genomslag.

“Young Royals”, med Edvin Ryding och Omar Rudberg i huvudrollerna, gör stor succé.

Serien har fått genomslag såväl i Sverige som utomlands.

Nu kommer även uppgifter om att internationella turister lockas till Sverige bara på grund av serien.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Från olika länder

Turister har tagit sig till Ekerö för att se inspelningsplatsen till “Young Royals”.

Guidade visningar på Kaggeholms slott har lockat människor från flera olika länder.

En besökare från Lettland förklarar sina känslor när han befinner sig på platsen där serien spelades in.

– Det var så overkligt att faktiskt vara därinne och se alla platser där de filmade. Det var otroligt, säger han.

Det handlar serien om

“Young Royals” följer Prins Wilhelm som gör sig motvilligt hemmastadd på den prestigefyllda internatskolan Hillerska och som upplever att vissa saker blir svårare än andra.

En förbjuden kärleksrelation har imponerat tittare i många olika länder och Edvin Ryding har tillsammans med Omar Rudberg fått stjärnstatus.

Sista säsongen

I våras släpptes den tredje och sista säsongen av “Young Royals”, någonting som storstjärnan Ryding tycker passar bra.

– Jag tycker att det är ett värdigt och starkt avslut. Det var inte vad jag hade förväntat mig, men jag tror publiken kommer gilla det, säger Edvin Ryding till SVT.

– Vi berättar en historia om ungdomar så som de är och fungerar och tänker. Jag tror att många kan relatera till de här karaktärerna.

I Sverige och utrikes

Serien har förstås även hyllats inrikes.

Lisa Ambjörn, som skrivit serien tillsammans med flera andra, förklarar processen.

– Verkligheten överträffar alltid dikten och det stämmer i detta fall också, men det var viktigt för oss att det fick vara en fiktionell historia så att vi kunde fokusera på att låta karaktärerna driva storyn framåt och inte förhålla oss till att försöka spegla verkliga händelser, säger hon till Svenska Yle.

Det blev totalt tre säsonger för den framgångsrika serien.

Foto: S. Özer

Text: Redaktionen


Europeisk stad erbjuder gratis boende

2025 06 21

En stad i Tyskland är i behov av nya invånare.

Många städer runt om i världen lider av dramatiska minskningar i befolkning.

Människor lämnar städerna som får problem med ekonomin, och flera städer satsar på olika typer av initiativ för att locka nya invånare.

En stad i Tyskland gör nu just det – genom att erbjuda gratis boende, rapporterar CNN.

Gratis boende

Eisenhüttenstadt, som ligger på gränsen till Polen cirka 60 mil från den tyska huvudstaden Berlin, erbjuder en 14-dagars provvistelse för potentiella nya invånare.

Följande framgår av ett uttalande från kommunstyrelsen:

– Projektet riktar sig till alla som är intresserade av att flytta till Eisenhüttenstadt -- till exempel pendlare, personer som är intresserade av att återvända till staden, kvalificerade arbetare eller egenföretagare som vill ha ett miljöombyte.

“Utvalda deltagare”

Utvalda deltagare kommer att bo gratis i en möblerad lägenhet från 6-20 september som en del av ett ”innovativt invandringsprojekt” som heter ”Make Plans Now”.

För att hjälpa deltagarna att få en känsla för staden kommer kommunen att anordna ett antal aktiviteter, bland annat en rundtur, en fabriksvisning och olika utflykter.

Kommunen kommer också att uppmuntra deltagarna att stanna kvar permanent genom att lokala företag erbjuder praktikplatser samt jobb- och intervjumöjligheter.

Liknande problem

En annan stad i Östtyskland som har liknande problem är Guben i Brandenburg.

Även där tas initiativ för att försöka locka folk.

– Det är inga problem att hitta prisvärda bostäder, det finns inga trafikstockningar, det finns ingen rusningstid och jag har aldrig haft problem med att hitta en parkeringsplats, säger en invånare som tyska DW har pratat med.

Många städer

Guben och Eisenhüttenstadt är bara två av hundratals industriorter och städer i det forna öst som genomgick stora demografiska förändringar efter den tyska återföreningen 1990. 

Sjunkande födelsetal, utflyttningen av främst unga människor till de västra delstaterna och den ökande förväntade livslängden har påskyndat de demografiska problemen.

Foto: K. Woblick

Text: Redaktionen


Amerikanska jättekedjan expanderar i Sverige

2025 06 21

Amerikanska Costco fortsätter sin expansion i Sverige.

Costco är en av de ledande detaljhandelskedjorna i USA.

Sedan tidigare har de inlett sitt Sverige-äventyr med att öppna en butik i Arninge utanför Stockholm.

Om bara nio dagar öppnar nästa svenska butik – den här gången i Malmöområdet, närmare bestämt i Bernstorp.

Fortsatt expansion

Costco, som grundar stora delar av sin verksamhet på medlemskap, framhåller att det ser bra ut inför Skåneöppningen där det även finns en tillhörande bensinstation.

– Det ser bra ut här. Det är spännande, säger verksamhetschef Brett Vigelskas till Fri Köpenskap.

“Definitivt en framtid”

Efter öppningen i Skåne finns inga bekräftade nyöppningar.

Däremot tycks kedjans avsikter vara tydliga, åtminstone av Vigelskas ord att döma.

– Jag kan inte säga något konkret om det ännu. Men vi ser definitivt en framtid här, säger han.

Det är Costco

Costco Wholesale Corporation driver en internationell varuhuskedja för medlemmar, främst under namnet ”Costco Wholesale”.

Det rör sig om en global aktör som omsätter flera miljarder dollar och bedriver varuhusverksamhet i fjorton länder. 

– Costco är en varuhuskedja med en medlemsklubb, med syfte att medlemmar ska kunna handla kvalitetsvarumärken till lägsta möjliga pris, förklarar kedjan om sin verksamhet.

Många länder

Costco Wholesale Corporation rapporterade en nettoomsättning på 20,97 miljarder dollar för detaljhandelsmånaden maj, en ökning med 6,8 procent från 19,64 miljarder dollar förra året.

De flesta butikerna finns i hemlandet USA.

Costco driver för närvarande 905 butiker, varav 624 i USA och Puerto Rico, 109 i Kanada, 41 i Mexiko, 37 i Japan, 29 i Storbritannien, 19 i Korea, 15 i Australien, 14 i Taiwan, sju i Kina, fem i Spanien, två i Frankrike och ett vardera på Island, i Nya Zeeland och i Sverige. 

De driver också e-handelssajter i USA, Kanada, Storbritannien, Mexiko, Korea, Taiwan, Japan och Australien.

Läs mer om ekonomi på Ekonomibladet.

Foto: M. Reubenstein

Text: Redaktionen