Nödläge på passagerarflyg – 12 000 meter upp i luften

2025 01 13

En nödsituation uppstod på ett United Airlines-flyg under söndagskvällen.

Passagerarplanet var på väg till Chicago när varningslamporna plötsligt började blinka inne i cockpit.

Drygt 12 000 meter upp i luften visade det sig att kabintrycket höll på att sjunka – och det snabbt.

Omedelbart tvingades piloten till panikåtgärden att låta planet dyka 9 000 meter på blott sju minuter, rapporterar Detroit Free Press.

Enligt flygspårningssajten Flight Aware sjönk planet periodvis så fort som 1 600 meter per minut.

Orsak oklar

Syrgasmaskerna, som är till för nödsituationer, föll ned från taket i kabinen.

Inte förrän flygplanet började närma sig Detroit kunde kabinpersonalen bekräfta för flygledarna att situationen var under kontroll.

Tryckfall i en flygplanskabin kan få mycket allvarliga följder.

Enligt passagerare ombord hade besättningen ingen information om varför det hade uppstått, men ett tryckfall kan orsakas av fel på själva trycksystemet eller ett hål på flygplanskroppen.

Vid det sistnämnda exemplet rusar luften ut och trycket faller i mycket hög hastighet.

– Det uppstår en tät dimma i kabinen och cockpit. Man har normalt mellan 15 och 30 sekunder på sig att ta på sig syrgasmasken, har Hans Käll, då flygsäkerhetsanalytiker på Luftfartsstyrelsen, tidigare förklarat i en intervju med Aftonbladet.

Kan sluta med döden

Får man inte på sig masken förlorar man medvetandet. Den som har problem med hjärtat eller lider av lungsjukdom kan ett tryckfall i värsta fall sluta med döden.

– I värsta fall uppstår en cirkulationskollaps, enligt Hans Käll.

Så illa gick det lyckligtvis inte för United Airlines-flyget.

Planet nödlandade i Detroit och passagerarna kunde lämna planet. 

United Airlines har emellertid inte velat kommentera händelseförloppet eller uttala sig om vad som orsakade tryckfallet.

På sociala medier har dock en passagerare hyllat besättningens arbete ombord när nödsituationen blev ett faktum.

– Flygvärdinnorna gjorde ett fantastiskt jobb, framhåller resenären Chris Post på X.

Arkivfoto: D. Shapiro

Text: Redaktionen


24nov2025

JUST NU: ”Madyars fåglar” slår till mot rysk jättefabrik

2025 11 24

Ukraina har genomfört storskaliga attacker mot flera stora anläggningar på ockuperade Krym.

Under helgen har Ukraina slagit till med attacker på flera håll i Ryssland och i de ockuperade delarna av landet.

Också i ockuperade Krym har attacker utförts.

– Ukraina genomförde attacker mot en stor kemisk fabrik och en högspänningsstation i den ryskockuperade staden Krasnoperekopsk i norra Krym under helgen, uppger den ukrainske befälhavare Robert Brovdi, rapporterar Kyiv Post.

”Madyars fåglar”

Robert Brovdi är grundare och befälhavare för en ukrainsk drönarspaningsgrupp.

Han går under smeknamnet ”Madyars”, och hans grupp kallas därför för ”Madyars fåglar”.

– "Madyars fåglar" har attackerat den kemiska anläggningen Perekop Bromine, en stor industrianläggning som producerar brombaserade kemikalier som används inom flera sektorer, inklusive Rysslands militärindustri, uppger tidningen, med hänvisning till ett inlägg av Robert Brovdi på sociala medier.

Anläggningen är en av de största i sitt slag och den enda producenten av bromföreningar i Östeuropa.

Slog till mot huvudkraftstation

Utöver attacken mot den kemiska fabriken slog också drönarenheten till mot en stor kraftstation i Krasnoperekopsk, under natten till måndag.

Den beskrivs som en nyckelstation i Kryms elnät.

Flera energianläggningar i ockuperade områden ska ha drabbats av avbrott till följd av attacken, uppger Robert Brovdi i inlägget på sociala medier.

– Ett artighetsbesök har genomförts av Madyars fåglar, uppger han, rapporterar tidningen.

– Attackerna var en del av en bredare ukrainsk insats för att undergräva rysk bränsle- och energiinfrastruktur.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Legat bakom flera attacker

"Madyars fåglar" har den senaste tiden genomfört flera drönaroperationer på Krym.

Den 13 november förstörde gruppen en rysk drönarbas.

I september sköt jaktplan från samma brigad ner en ryska Oriondrönare under en attack.

– I början av november varnade Robert Brovdi för att Ryssland riskerar återkommande strömavbrott när ukrainska styrkor förbereder vedergällningsaktioner, uppger tidningen.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Ny efterlängtad funktion i Swish – två storbanker först ut

2025 11 24

Från och med nu kan många kunder ta del av en ny och efterfrågad funktion i Swish.

Användare kommer att kunna samla prenumerationer, medlemskap och andra återkommande betalningar direkt i Swishappen.

Det beskrivs som en “efterlängtad” funktion som ska göra det enkelt för folk att planera och genomföra regelbundna utgifter.

Tjänsten liknar klassiska autogirobetalningar och Handelsbanken och SEB blir först ut av storbankerna att lansera funktionen.

Swish beskriver nyheten som “en milstolpe”.

Detta är en viktig milstolpe för Swish och för den svenska betalningsinfrastrukturen. Återkommande betalningar med Swish är något som många svenskar har efterfrågat, och lanseringen av Handelsbanken och SEB möjliggör nu det i större skala, säger Urban Höglund, vd för Swish, i ett uttalande.

"Efterfrågad"

De som vill använda sig av den nya funktionen kommer att registrera ett medgivande via mobilt Bank-id. Därefter kan företaget som ska ta emot betalningen genomföra den via Swish.

All översikt kommer att finnas i Swishappen.

Våra privatkunder har efterfrågat möjligheten att planera återkommande betalningar av exempelvis medlemsavgifter och prenumerationer även med Swish. Våra företagskunder ser stora fördelar med att kunna ta emot regelbundna betalningar på ett smidigt sätt, säger Lena Gredenhag, Head of Payments på Handelsbanken, i en kommentar.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Blir enklare

Även SEB hyllar den nya lanseringen. Storbanken ser återkommande betlaningar via Swish som “ett tydligt exempel på hur vi kan driva utvecklingen mot mer sömlösa och kundorienterade betalningar”.

– För våra kunder innebär det ett enklare sätt att hantera prenumerationer och andra återkommande utgifter – men också ett steg mot en modernare betalningsinfrastruktur i Sverige för både företag och privatpersoner, säger Kamilla Asp, chef för Betalningar & Konton på SEB.

Sedan tidigare har Danske Bank och Klarna erbjudit funktionen.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-id

Foto: Swish

Text: Redaktionen